שנה וחודשיים בלבד חלפו מאז שנרשמה דרמה היסטורית בעולם, כאשר מחירי חוזי הנפט קרסו לשפל של שלושה עשורים ונמכרו במינוס 37 דולר, והזהב השחור רושם מחיר שיא שלא נצפה מאז אוקטובר 2018 - 72 דולר לחבית נפט מסוג WTI.
אותה תקופה שבה הייתה מצוקת אחסון חמורה והיצרנים שילמו לקונים כדי להיפטר מחביות הנפט שלהם התפוגגה מהזיכרון (וגם חבית נפט ב-20 דולר היא רק חלום רחוק), ועם פתיחת שנת 2021 חבית נפט כבר נמכרה במחיר של 47 דולר. מאז, התאוששות המשק, חזרת עולם התעופה לשגרה והעלייה החדה בביקושים לדלק בעקבות הסרת הסגרים דחפו את מחיר הנפט מעלה. הביקוש לדלק למכוניות בארה"ב חצה את רף ה-9 מיליון חביות ביום והביקוש לדלק מטוסים עלה לכ-1.5 מיליון חביות ביום, וגם באירופה הביקושים עולים. בחודשים האחרונים אף יש ירידה עקבית במלאי הנפט בארה"ב, שצפויה להביא להתייקרות נוספת.
בתחילת החודש ארגון אופ"ק (המדינות המייצאות נפט ובנות בריתן) הסכים להקל את המגבלות על ייצור נפט, ולקדם תוכניות להגדלת הייצור ב-450 אלף חביות ליום החל מחודש יולי. הצעד מצביע על אמון הארגון שהביקוש לנפט יעלה והעודפים במלאי העולמי יירדו - אך עדיין מדובר בתוואי יצור מתון שלא בדיוק מדביק את התאוששות הביקושים במשק.
ומה צופה העתיד? לדברי ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, "הביקוש לדלק של המדינות המפותחות צפוי לעלות בחודשים הקרובים, בדגש על עונת הקיץ, בה הביקוש לדלק לתחבורה גבוה מאחר ואנשים יוצאים לטייל, מה שצפוי לשמור על מחיר הנפט בטווח הקצר סביב רמתו הגבוהה. בסך הכל, נראה שהביקוש המצרפי לאנרגיה יעלה בתקופה הקרובה. במקביל, החלטת OPEC+ להמשיך בתוכנית ההדרגתית של ההקלות במכסות הייצור בחודשים הקרובים, ולא להאיץ את הקצב, צפויה להעלות את היצע הנפט בצורה מדודה ומבוקרת. החוזים העתידיים צופים ירידת מחירים מסוימת במחצית השנייה של 2021, ככל הנראה שלאחר עלייה מחודשת בהיצע, וירידה נוספת במחיר בטווח הבינוני והארוך".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.