החשמלית החדשה של ב.מ.וו יוקרתית, אבל נוסעת רחוק וירוק

ב.מ.וו IX3 לא מציעה ריגושים, אבל מצליחה לשמור על תחושת היוקרה של אחיותיה מונעות הבנזין, בשילוב הנעה ידידותית לסביבה

ב.מ.וו IX3 / צילום: יח"צ
ב.מ.וו IX3 / צילום: יח"צ

כניסתה של טסלה לישראל בינואר השנה תפסה את ענף הרכב הישראלי בלתי מוכן. טסלה נכנסה לשוק כשהיא נשענת על עוצמת מותג, שנבנתה בעיקר בעולם המקוון, עם אפס השקעה בפרסום מסורתי, בלי אולם תצוגה פיזי ועם היערכות שירות ולוגיסטיקה מקומית שנראית כמו אלתור תוך כדי תנועה. למרות זאת תוך חודשים בודדים היא מכרה כאן לפחות 3000 כלי רכב בטווח המחיר של רכבי מנהלים ויותר ממחציתם כבר עלו על הכביש. את המכירות הללו היא הצליחה לשאוב גם מהפלחים הנמוכים של השוק, כולל לקוחות שלקחו מימון של כמעט 100% כדי לרכוש אותה, וגם מלקוחות רכבי הפרמיום.

אבל לתעשיית הרכב הבין-לאומית היו שלוש שנים להפיק לקחים, להעתיק, לשכלל ולתכנן מתקפת נגד וכיום מתקרבת אל חופי ישראל ארמדה של דגמים חשמליים מתקדמים, שחלקם פונים ישירות לפלח של טסלה 3 ואילו אחרים מכסים נישות, שלחברה האמריקאית אין מספיק משאבים לתת להן מענה, מלמעלה ולמטה.

אחד מהם הוא ה-IX3 החדש של ב.מ.וו, שפונה לפלח הפרמיום SUV מקבוצה D/E, שבו לטסלה אין נוכחות בינתיים. המכונית מגיעה אלינו ממפעל חדש ואוטומטי של ב.מ.וו בסין, מצוידת במערכת הנעה, אלקטרוניקה, תוכנה וניהול סוללות מפיתוח עצמי של ב.מ.וו ותומכת בעדכוני תוכנה אלחוטיים עתידיים. נשמע מוכר?

 
  

מערך פיקוד ידידותי

חיצונית ה-IX3 מבוסס באופן הדוק על ה-X3 וכמעט זהה לו בממדיו. הבדלים החזותיים היחידים כוללים חישוקי "פרח" ייחודיים ובולטים למרחוק במידה 20 אינץ', כמה פסי עיטור כחולים וגריל "חסום". אבל למרות הפריטים, שכמותם אפשר להשיג בחנויות אפטר-מרקט. הרכב שומר על האסתטיקה השרירית-מאוזנת של סדרת ה- X, והוא מזוהה מיידית ברחוב הישראלי עם "כסף גדול".

גם תא הנוסעים מבוסס באופן הדוק על ה-X3 דור האחרון וזה בהחלט יתרון. עמדת הפיקוד מציבה מול הנהג את לוח המחוונים הדיגיטלי המוכר של ב.מ.וו ולצידו מסך מגע גדול ועתיר תפריטים. אבל בניגוד לקונספט הנדסת האנוש של טסלה, שמרכז את כל התפעול במסך ענק בנוסח "תסתגל או תישאר מאחור", מערך הפיקוד של ה-IX3 ידידותי גם לנהגים פחות "טכנולוגיים" שלא גדלו עם אייפון ביד, וכולל כמות מכובדת של מתגי שליטה פיזיים פלוס גיבוי מאחת ממערכות התפעול הקוליות הטובות בשוק. שמחנו גם לגלות, שב.מ.וו לא הקריבה בשם הקדמה את מוט ההילוכים המסורתי שלה, שנראה ומרגיש כמו "סטיק" של מטוס קרב.

מעטפת ביצועים שתוכננה לשימושים "נורמליים"

חבילת האבזור של גרסת ההשקה נדיבה מאוד וכוללת בין השאר מושבי ספורט מצוינים, ריפוד עור רציני, גג שמש פנורמי, מערך הצלמות היקפי וגם את חבילת הניהוג הכמעט-אוטונומית של ב.מ.וו, שמבוססת על מערך צפוף של חיישנים היקפיים ומתוכננת לאוטונומיה ברמה 3/4. עד שהיכולות האוטונומיות האמיתיות "הרדומות" בשל מגבלות רגולציה ישוחררו באמצעות עדכונים אפשר "להסתפק" בפיצ'רים כמו מערכת בקרת שיוט אוטומטית שפועלת בטווח המהירויות שבין אפס (זחילה בפקקים) ל-210 קמ"ש ומערכת חניה אוטומטית ש"זוכרת" את מאות המטרים האחרונים שעבר הרכב ומסוגלת לשחזר אותם בנסיעה לאחור ללא נהג.

פרט לכך התא של ה-IX שימושי כמו ב-X3 בזכות סף כניסה/יציאה בגובה אופטימלי לכל הגילאים, תנוחת ישיבה גבוהה שצופה למרחוק, מושב אחורי שיכול לאכלס גם מבוגרים גבוהים עם שפע של מרחב לראש, לרגליים וכתפיים ותא מטען שימושי בנפח 510 ליטר עם אופציה לקיפול מסעד המושב האחורי לטובת מטענים חורגים. הכל עטוף באיכות הייצור ובחומרי דיפון המפורסמת של ב.מ.וו ללא שום "הנחות" או קיצורי דרך, שמרמזים על ייצור מחוץ לגרמניה.

מי שמצפה לתאוצות מדביקות-גב בקו ישר צריך לדפדף הלאה. מעטפת הביצועים של ה-IX3 תוכננה עבור שימושים "נורמליים" ומגרסת ההשקה מצוידת במנוע חשמלי בהספק 286 כ"ס שמניע את הגלגלים האחוריים ומקבל גיבוי מסוללה מתקדמת בקיבולת 80 קילוואט-שעה, שמספקת טווח של עד 454 ק"מ בין טעינות בתקן WLTP.

למרות הכובד, מפתיעה לטובה על הכביש

ברירת המחדל של המחשב היא הזרמת כוח רגועה עם תגובה די פושרת ללחיצה על הדוושה במטרה למקסם את הטווח. אפילו במצב הזה הרכב שומר על רזרבות מכובדות לעקיפות בעלייה גם עם ארבעה נוסעים ומטען ובידוד רעשים בליגה של רכבי פאר מאפשר לו לשייט בחרישיות על הכביש המהיר גם ב-150 קמ"ש פלוס. מי שמשתעמם מהשקט, או שטרם מלאו לו 15, יכול לבחור בפיצ'ר של "צליל מנוע" חללי, שמושמע מהרמקולים משתנה בהתאם למהירות.

כראוי לב.מ.וו יש גם מצב ספורט, שמשחרר את המנוע מהאזיקים האלקטרוניים ומסוגל לספק את התאוצה הלינארית והכוחנית שאופיינית למכוניות חשמליות חזקות. עם 6.8 שניות מאפס ל-100 הוא אולי לא יגרום ריגושים לשוחרי מכוניות הספורט אבל אלה ביצועים מכובדים עבור 90% מהשימושים. גרסאות כוחניות כפולות מנועים צפויות בעתיד.

סוגיית הטווח ברכב חשמלי, כבר אמרנו לא פעם, תלויה קריטית באופי השימוש. בתנאי אמת ישראליים, עם מזגן פועל רוב הזמן, עליות מזדמנות ולחיצה אגרסיבית מזדמנת על דוושת התאוצה - בכל זאת ב.מ.וו - אפשר להשיג טווח ריאלי של כ-360 ק"מ. נהגים אגרסיביים יתקשו להשיג יותר מ-300 ק"מ. מכיוון שהרכב תומך בטעינה מהירה של עד 150 קילוואט-שעה, מגבלת הטווח בנסיעות ארוכות אינה קריטית.

על הכביש ה-IX3 מפתיע לטובה. למרות משקל עצמי של יותר מ-2.2 טון הוא מפגין התנהגות כביש הדוקה ורהוטה עם אחיזת כביש גבוהה, לא מעט בזכות הסוללה שמותקנת ברצפה ומורידה את מרכז הכובד, מעט מאוד נטיית גוף בפניות הדוקות והיגוי מאוזן ונעים. בקיצור הנהג לא מרגיש שהוא מנווט SUV במשקל-על אלא יכול ליהנות מנהיגה נוסח ב.מ.וו. הרכב לא מצויד במתלי אוויר כמו שיש בכמה מחשמליות היוקרה אבל ניתן לכוונן את דרגת השיכוך וברוב המקרים נוחות הנסיעה אינה נופלת מזו של ה-X3 הרגיל.

ב.מ.וו IX3 עם אבזור בנוסח "הכל כלול" עולה כ-430 אלף שקל, אחרי מס היוקרה. כת החסידים של אלון מאסק תזעק בוודאי, שזה הרבה מעבר לטווח המחירים של טסלה Y. אבל עם כל הכבוד לטסלה ה-IX3 לא מיועד לאותו קהל. הוא בנוי, מהונדס ומשדר סטטוס של רכב יוקרה, מבפנים ומבחוץ, ומצליח לשלב את היכולות הדינמיות של מותג האם ביחד עם היתרונות של הנעה חשמלית. יש חיים גם אחרי טסלה.

חלק מהמתחרות

מרצדס EQC

500 אלף שקל עולה ה-EQC של מרצדס, שמבוסס על סדרת ה-GLC. ממדיו החיצוניים דומים ל-IX3, עיצובו החיצוני קצת יותר ייחודי ותא הנוסעים מרווח ומפואר מאד על פי מסורת המותג. יש לו צמד מנועים שמספקים הנעה כפולה והספק כולל של 408 ק"מ, התאוצה ל-100 אורכת 5.1 שניות אך הטווח מסתפק ב-412 ק"מ ('WLTP)

מרצדס EQC / צילום: יח"צ
 מרצדס EQC / צילום: יח"צ

אאודי Q4 E-TRON

מעבר לפינה אאודי Q4 E-TRON, שמבוסס על אאודי Q3. יש לו תא נוסעים דיגיטלי ומפואר והוא יצוע במספר גרסאות: החל בגרסה עם מנוע בודד והספק של 170 או 204 כ"ס וכלה בגרסה כפולה מנועים עם הנעה כפולה והספק משולב של 300 כ"ס שאיצה ל-100 קמ"ש בכ-5 שניות ומשיגה טווח של עד 520 ק"מ המחירים באירופה מתחילים ב-42 אלף אירו

אאודי Q4 E-TRON / צילום: יח"צ
 אאודי Q4 E-TRON / צילום: יח"צ

טסלה Y לונג-ריינג' שני מנועים

הגרסה הבכירה של טסלה Y, הקרוס אובר המבוסס על טסלה 3, עולה באירופה בכ-58 אלף אירו. במחיר הזה מקבלים ממדים חיצוניים ופנימיים נכבדים, תא נוסעים במתכונת המוכרת של טסלה וצמד מנועים בהספק כולל של 351 כ"ס. גרסת הטווח הארוך מציע טווח של עד 505 ק"מ בתקן WLTP ומאיצה ל-100 קמ"ש ב-5.1 שניות

טסלה Y לונג-ריינג’ שני מנועים / צילום: יח"צ
 טסלה Y לונג-ריינג’ שני מנועים / צילום: יח"צ