ח"כ אלי כהן, שכיהן כשר הכלכלה בממשלה הקודמת, התפאר ברפורמות שערך בתחום הפארם. "אני לקחתי את הנושא של הפארם… ואתה רואה היום שכבר פחות משתלם לקנות מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה פשוטים ובסיסיים בחו"ל. ואפשר לקנות אותם בארץ".
נפתח בווידוי: בדיקת דבריו של כהן הייתה קשה משחשבנו. ראשית, למרות פניות חוזרות, כהן עצמו לא סיפק לנו מקור או נתונים כלשהם שיאפשרו לנו להבין למה בדיוק הוא מתכוון כשהוא מדבר על "מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה פשוטים ובסיסיים", ועל מה הוא מסתמך כשהוא קובע שבמחירם חלה תפנית. שנית, גם מעקב אחרי היסטוריית המחירים של המוצרים השונים היא אינה טריוויאלית, כפי שנפרט בהמשך. ובכל זאת, החלטנו להרים את הכפפה.
כדי להגדיר סל של מוצרים בסיסיים, הסתמכנו על מצגת שפרסם משרד הכלכלה והתעשייה ב-2019, שכללה השוואה של יותר מ-60 מוצרי טואלטיקה, תינוקות וניקיון. בחרנו מוצר אחד מכל קטגוריה ויצרנו סל המורכב מ-11 מוצרים. כדי לבדוק את השינוי במחירי המוצרים נעזרנו באתר פרייסז.
בדיקת הממוצע של מחירי הסל מאוגוסט 2018 עד יולי 2021 לא משרתת את הטענה של כהן, בלשון המעטה: מחירו הכולל של סל המוצרים שבדקנו עלה לאורך התקופה ב-0.7% ברשת Be וב-0.4% בסופר-פארם.
כהן נכנס לתפקידו כשר הכלכלה בינואר 2017. אולי ירידת המחירים עליה הוא מדבר התרחשה בין 2017 לאמצע 2018? רשת Be קיימת במיתוג הנוכחי רק מאז 2018, ובאתר פרייסז אין נתונים של הרשת שאותה היא ירשה (ניו-פארם).
ערכנו בדיקה של המחירים רק בסופר-פארם מאמצע 2017 ועד היום. שוב לא הצלחנו למצוא אישוש לטענתו של כהן. הסל עלה בסופר-פארם 829.9 שקל ב-2017, ואילו כעת הוא עולה 852.7 שקל.
הלכנו גם על כיוון נוסף: המועצה הישראלית לצרכנות בדקה ביולי 2017 ושוב באפריל 2018 סל זהה של 43 מוצרי טואלטיקה. כאן מדובר על בדיקה שכוללת את סופר-פארם ובנוסף אליה מספר רחב של סופרים ורשתות שיווק. מה השתנה בין יולי 2017 לאפריל 2108? מחירי הסל עלו ב-2.7%. שוב, בניגוד לטענתו של כהן.
לכהן הייתה גם טענה מאוד ספציפית. "משחת שיניים קולגייט, שהייתה עולה 17 או 18 שקל, היום עולה פחות מ-10 שקלים", הוא טען באותו ראיון. האם את הטענה הזאת קל יותר לבדוק? כן, אבל גם היא לא טריוויאלית. אולי תופתעו לשמוע, אבל באתר פרייסז יש עשרות סוגים שונים של משחות שיניים קולגייט. למה התכוון השר לשעבר? אין לדעת.
בחרנו שני דגמים פופולריים: קולגייט "משפחתי אדום" (100 מ"ל) וקולגייט "טוטאל" (100 מ"ל). ראשית, גם ב-2017 המוצרים הללו לא עלו 17-18 שקל. על-פי בדיקת המועצה הישראלית לצרכנות, מחירו הממוצע של הסוג הראשון עמד אז על 11 שקל. מבדיקה שערכנו היום (6.7) עולה כי מחירו הממוצע כעת הוא 10.9 שקל. כלומר, ללא שינוי. ומה לגבי קולגייט "טוטאל"? הוא עלה אז 13.8 שקל, ודווקא היום מחירו הממוצע ברשתות חזר למחיר גבוה שאותו הזכיר כהן: 16.9 שקל.
בשורה התחתונה: דבריו של כהן אינם מבוססים. הח"כ עצמו לא העביר נתונים שמבהירים את דבריו או מחזקים אותם. הניסיון שלנו לבחון אותם מעלה כי על פניו לא חלה ירידת מחירים משמעותית בתחום, אך בשל מורכבות ניתוח הנתונים והקושי באיסופם, לא ניתן לקבוע זאת בוודאות.
ציון חדש: 'לא מבוסס'
בבדיקה הנוכחית השתמשנו לראשונה בציון "לא מבוסס". הגדרתו: אין נתונים זמינים שמאששים או מפריכים את ההצהרה. הציון ישתנה אם יובאו אלינו ראיות מתאימות.
תחקיר: טלאור שמש
לבדיקה המלאה לחצו כאן
מפלגה: הליכוד
תוכנית: השיטה, גלי ישראל
תאריך: 30.06.21
ציטוט: "אני לקחתי את הנושא של הפארם. כשנכנסתי הייתה סופר פארם הייתה השליטה הבלעדית, מאז אתה תראה שנכנסנו בי, ונכנסו גוד פארם, ונכנסו ספקים פרטים. ואתה רואה היום שכבר פחות משתלם לקנות מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה פשוטים ובסיסיים בחו"ל, ואפשר לקנות אותם בארץ. משחת שיניים קולגייט כשהייתה עולה 17 או 18 שקלים, היום עולה פחות מעשרה שקלים"
ציון: לא מבוסס
עליית מחירי הנדל"ן לאחר משבר הקורונה עלתה לכותרות בחודשים האחרונים. ח"כ אלי כהן מהליכוד, שר הכלכלה והתעשייה ויו"ר ועדת הרפורמות לשעבר, התבטא מספר פעמים בנושא ואמר כי הגדלת ההיצע תוביל להורדת מחירים וכי פירוק רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) היא הכרחית על מנת לעשות זאת. בראיון שלו לתכנית "השיטה" בגלי ישראל, שאל אותו המנחה, איציק מצרפי: "אתה היית שר הכלכלה. איפה היית אז? למה אז לא דאגת לפרק את רמ"י?". בתשובה לשאלה זו ענה ח"כ כהן: "איפה שאני הייתי, דאגתי לפרק את המונופולים שהיו תחת אחריותי", והוסיף כדוגמא את תחום הפארם: "אני לקחתי את הנושא של הפארם. כשנכנסתי סופר פארם הייתה השליטה הבלעדית, מאז אתה תראה שנכנסו Be ונכנסו גוד פארם ונכנסו ספקים פרטים. ואתה רואה היום שכבר פחות משתלם לקנות מוצרי קוסמטיקה וטואלטיקה פשוטים ובסיסיים בחו"ל ואפשר לקנות אותם בארץ. משחת שיניים קולגייט שהייתה עולה 17 או 18 שקלים, היום עולה פחות מעשרה שקלים".
אלי כהן כיהן כשר הכלכלה והתעשייה בין ינואר 2017 למאי 2020 וכיו"ר ועדת הרפורמות מיולי 2015. שתי רשתות הפארם שהוא מזכיר בראיון, לא בדיוק נכנסו לשוק במהלך כהונתו. Be היא גלגול של רשת ניו-פארם, שהוקמה ב-1990. בשנת 1997, לאחר שעברה בעלות מספר פעמים בעבר, נמכרה ניו-פארם לרשת שופרסל בספטמבר 2019 ובנובמבר 2018 עברה מיתוג מחדש למותג "Be". כך שלמעשה, החנויות הפיזיות כבר היו קיימות, אך לא היוו תחרות ממשית לרשת סופר-פארם. חברת גוד-פארם לעומת זאת אינה חברה ותיקה כל כך אך גם היא הוקמה לפני כניסתו של כהן למשרד הכלכלה והתעשייה, כבר ב-2016 , וחרטה על דגלה מחירים נמוכים ללא מבצעים. פנינו לח"כ כהן בנושא כניסת הרשתות החדשות ונענינו על ידי הדובר שלו: "אכן, כשהשר לשעבר ח״כ כהן נכנס לתפקידו סופר-פארם הייתה שחקן דומיננטי באופן משמעותי ביחס להיום, רשת Be שחקנית יותר דומיננטית בהשוואה לניו פארם, וכמובן רשת גוד פארם שנכנסה יחד עם יבואנים מקבילים נוספים. יש לציין שהקלות ברגולציה, עידוד היבוא המקביל, סקרי מחירים בארץ ובחו"ל תרמו להגברת התחרות בשוק הפארם בישראל".
מספר רפורמות הושתו ב-2017, ביניהן רפורמת סימון מחירים שחייבה את רשתות הפארם לשים שלט ליד מספר בודד של מוצרים נבחרים עם מחירם בחו"ל, ורפורמת שקיפות מחירים לפיה יפרסמו הרשתות את מחירים המוצרים באתרים ואפליקציות ייעודיות. בסוף שנת 2017 חתמה רשות התחרות מול סופר-פארם על צו איסור הסכמי בלעדיות, שמונע מסופר-פארם לחתום מול בעלי מתחמים מסחריים על כך שלא יוכלו להשכיר שטח לחנות פארם נוספת. בפועל המשמעות הייתה ביטול של כ-120 הסכמי בלעדיות שהיו לסופר-פארם, כמחצית מסניפיה באותה העת וביטול הסכמיה הנוספים בטווח של 3 שנים מהחתימה על הצו ועוד 18 סניפים עד דצמבר 2021. המטרה הייתה לאפשר לרשתות פארם אחרות או פארמים פרטיים להיכנס לאותם מתחמים ולייצר תחרות. עם זאת, על פי כתבה שפורסמה בגלובס בינואר האחרון, המטרה לא ממש הושגה. עד כה הוקמו רק 5 סניפים מתחרים במתחמים בהם ישנו סניף של סופר-פארם, שניים מהם בלבד של רשת Be ואף לא אחד של רשת גוד-פארם. ההסבר המוצג בכתבה מגיע מצד בעלי המתחמים המסחריים: רשתות הפארם אמנם פנו לבעלי המתחמים בבקשה לפתוח סניפים, אלא שהם בתורם לרב סרבו מטעמים של "בניית תמהיל אופטימלי" של חנויות במתחם. רשת נוספת שניסתה לקום בעידוד רשות התחרות בשנים האחרונות היא "סמארט-פארם", אך זו נסגרה בתחילת 2019 ולחלק מחנויותיה הפיזיות נכנסה סופר-פארם, כאשר על רשת Be אסרה רשות התחרות להיכנס וכך דווקא צעד שנועד להגדיל את התחרות, הביא לתוצאה מחזקת את סופר-פארם.
עבור הצרכן הסופי, מה שמשנה באמת זה לא כמות הסניפים של הרשתות השונות באותו המתחם. מה שחשוב לו זה השורה התחתונה - מחיר סל הקניות. במצגת שפרסם משרד הכלכלה והתעשייה מ-2019 ישנה השוואה של יותר מ-60 מוצרי טואלטיקה, תינוקות וניקיון בין רשתות הפארם השונות, רשתות השיווק ופארמים פרטיים נכון לאותה השנה. כמו כן, ישנה השוואה בין התוצאות של שנת 2019 לתוצאות הסקר הקודם, שנערך ב-2017. על פי המצגת: "הפער בעלות הסל הממוצעת בין רשתות השיווק הגדולות ורשת סופר פארם הצטמצם מ-18% ביולי 2017 ל-12% באוגוסט 2019", "בעוד שניו פארם הייתה יקרה מסופר-פארם בכ-8% בבדיקה הקודמת, כעת רשת BE (לשעבר חלק מניו פארם) נמצאה זולה בכ-10% מסופר-פארם". עם זאת, בטענה שהפער הצטמצם, לא ברור מהדוח אם הצמצום הגיע מהוזלת מחירים של רשת סופר-פארם, העלאת מחירים של פארמים אחרים או שניהם. עד מועד פרסום הבדיקה, לא קיבלנו תגובה ממשרד הכלכלה והתעשייה. בדיקה שפורסמה בדה-מרקר במרץ 2019 מגלה כי אמנם Be נכנסה לשוק עם מחירים נמוכים, בתוך חודשים בודדים היא העלתה חזרה את המחירים. בנוסף מוצגת בכתבה גם עלייה של 13% במחירים סל צריכה שבדקו בין דצמבר 2017 לפברואר 2019.
צוות המשרוקית ערך בדיקה נוספת, המסתמכת על המוצרים שנבדקו על ידי משרד הכלכלה והתעשייה במצגת מ-2019. שם, כאמור, בדקו מעל 60 מוצרים שונים, אולם מדובר על סל שאינו מייצג סל קניות של צרכן, שכן נבדקו 5-4 מוצרים שונים מכל קטגוריות. לכן, בבדיקת המשרוקית, בחרנו מוצר אחד מכל קטגוריה ויצרנו סל המורכב מ-11 מוצרים. על פי נתוני אתר "פרייסז", בשלוש השנים האחרונות (מאוגוסט 2018) חלה עלייה ממוצעת של סל המוצרים בפחות מאחוז: 0.7% ברשת Be ו-0.4% ברשת סופר פארם. כלומר, לא רק שלא חלה ירידה משמעותית במחירים, אלא שלכל היותר המחירים נותרו זהים. מכיוון שהרפורמה מול סופר פארם נכנסה לתוקפה בדצמבר 2017, יתכן כי באמצע 2018 כבר ירדו המחירים והם נשארו יציבים עד עכשיו, אך באתר "פרייסז" אין נתוני מחירים עבור Be לפני 2018 שכן היא קמה למעשה רק בשנה זו. לכן הסתכלנו על אותו הסל בשנים 2017-2018 רק בסופר-פארם ומצאנו גם כאן כי כמעט לא חל שינוי, מ-249 ש"ח בתחילת התקופה ל-256 ש"ח בסופה. לא הסתפקנו בבדיקה שלנו ונגשנו לאתר המועצה הישראלית לצרכנות, שם מצאנו בדיקה שערכה ביולי 2017 ושוב באפריל 2018 של סל זהה הכולל 43 מוצרי טואלטיקה. מחיר של הסל היה 829.85 ש"ח בתחילת התקופה ו-852.69 ש"ח בסופה. גם כאן לא מדובר בירידה אלא בעלייה.
ח"כ כהן נתן כדוגמה ספציפית את משחת השיניים של קולגייט, שעלתה לדבריו 18-17 ש"ח לפני הרפורמות ועכשיו עולה פחות מ-10 שקלים. גם את הנתון הזה בדקנו באתר "פרייסז": הסתכלנו על מחירי משחות שיניים קולגייט 100 מ"ל מדגמים שונים וראינו שעוד לפני 2017 היה ניתן לרכוש אותם במחירים סביב ה-10 ש"ח ואף פחות. בחרנו שני דגמים פופולריים: קולגייט "משפחתי אדום" (100 מ"ל) וקולגייט "טוטאל" (100 מ"ל). ראשית, גם ב-2017 המוצרים הללו לא עלו 18-17 שקל. על פי בדיקת המועצה הישראלית לצרכנות, מחירו הממוצע של הסוג הראשון עמד אז על 11 שקלים ושל השני 13.8 שקלים. מבדיקה שערכנו היום (6.7) עולה כי מחירו הממוצע כעת של קולגייט "אדום" הוא 10.9 שקלים, כלומר ללא שינוי, ומחירו של קולגייט "טוטאל" דווקא היום מחירו הממוצע ברשתות חזר למחיר שאותו הזכיר כהן: 16.9 שקל. כמובן שמדובר בממוצע רישתי ולכן לא מן הנמנע שבסניפים מסוימים המחירים יהיו גבוהים יותר ואף יגיעו לאזור 20 השקלים אך בהתאם ישנם סניפים בהם המחיר נמוך מ-10 ש"ח.
לסיכום, הח"כ עצמו לא העביר נתונים שמבהירים את דבריו או מחזקים אותם. הניסיון שלנו לבחון אותם מעלה כי על פניו לא חלה ירידת מחירים משמעותית בתחום, אך בשל מורכבות ניתוח הנתונים והקושי באיסופם לא ניתן לקבוע זאת בוודאות. לכן דבריו של כהן אינם מבוססים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.