כמדי שנה אנחנו נתקלים הרבה בשאלה "האם לקנות רכב חדש עכשיו או להמתין עד לתחילת השנה הבאה?". לרוב השאלות הללו מופיעות לקראת הרבעון האחרון, אולם השנה הן הקדימו להופיע בשל חוסר הבהירות השורר בשוק הרכב. התשובה מורכבת בשל העובדה שהיא תלויה השנה לא רק בחוקי המשחק המוכרים של שוק הרכב הישראלי, אלא גם בגורמים חיצוניים ובעיקר המצב בתעשיית הרכב הגלובלית. אז הנה כמה שיקולים לכאן ולכאן:
למה להקדים
● מחירי הרכב צפויים לעלות בחודשים הקרובים. כן, אנחנו יודעים. תמיד מבשרים לנו שהמחירים עולים כדי להריץ אותנו לרכוש רכב חדש באולמות התצוגה וחודש לאחר מכן אנחנו מגלים, שיש מבצעי הנחות לקראת סוף השנה או מגלים את הרכב בו חפצנו כשהוא מוצע בהנחות עמוקות בערוץ "אפס קילומטרים".
אבל הפעם, לשם שינוי, נראה שהעשן מלווה גם באש. בעקבות זעזועי שנת הקורונה תעשיית הרכב נמצאת מאז תחילת 2021 במצוקה לוגיסטית עם מחסור מתמשך בחומרי גלם חיוניים, שבא לידי ביטוי לא רק בהקטנת רמות המלאי (ע"ע) אלא גם בעלייה חדה במחירי הייצור
המקרה המוכר ביותר הוא המחסור בצ'יפים בתעשיית הרכב, שבעטיו קפצו מחירי הצ'יפים מתחילת השנה במאות אחוזים. אבל זה לא המקרה היחיד. קיים בתעשייה גם מחסור מתמשך בגומי טבעי, שמלווה בעליית מחירי חלפים שונים לרכב דוגמת צינורות, צמיגים וכדומה. מחירי חומר הגלם לסוללות עלו משמעותית מתחילת השנה ואם מוסיפים לכך את התייקרות מחירי התובלה הימית, שמייקרת מאד את מחירי החלפים, מקבלים את "הסערה המושלמת" בכל הנוגע למחירי הרכב והמחירים הנלווים.
התופעה הזו מורגשת כיום בארצות-הברית ובמספר שווקים באירופה, אם כי לא בכל המותגים. נציין בהערת אגב, שהתייקרות של רכב חדש לא תמיד באה לידי ביטוי בשינוי במחירוני היבואנים. לעתים קרובות היא מתבטאת בביטול או הקטנה משמעותית של ההנחות, שהן כמעט לחם חוק בשוק הרכב הישראלי, וב"ייבוש" האספקה לשוק האפס קילומטרים. אבל זו התייקרות לכל דבר
● קיים מחסור מתמשך במלאי רכב חדש וכרגע לא רואים את קיצו. בשל הבעיות הלוגיסטיות שצוינו לעיל, ובמיוחד המחסור בצ'יפים, תעשיית הרכב העולמית "מאבדת" מדי חודש ייצור מתוכנן בהיקף של עשרות עד מאות אלפי כלי רכב, בכל העולם.
זה בא לידי ביטוי בהשבתות קווי ייצור ובתחרות של דילרים במדינות שונות על הקצאות ייצור. בישראל התופעה מורגשת כבר החל מהרבעון השני של השנה ונראה, שהיא תימשך. למעשה כבר היום יש בשוק דגמים, שמי שנכנס להזמין אותם מקבל מועדי אספקה לעוד חודשיים עד ארבעה חודשים ויותר.
נדגיש שוב, שהתופעה בולטת במיוחד בדגמים מסוימים בעוד שהיא פוסחת על דגמים פחות מבוקשים. בתעשייה קיימת מחלוקת מתי המצוקה תסתיים. יש יצרנים שצופים הקלה ברבעון השלישי/רביעי, בעוד אחרים סבורים ששיבושי הייצור יימשכו עמוק לתוך 2022 והלאה. בקיצור אף אחד לא מבטיח שהדגם שזמין כרגע לאספקה באוגוסט, ספטמבר או אוקטובר, יהיה גם זמין בינואר 2022. אפילו היצרנים בעצמם כרגע לא יכולים להבטיח את זה ליבואנים.
● בינואר 2022 תקטן הטבת מס הקנייה על מכוניות היברידיות ועל מכוניות פלאג-אין. מכוניות היברידיות, למשל, יאבדו לחלוטין את הטבת המס וימוסו כמו מכוניות רגילות. אמנם כבר התרגלנו, שלקראת כל סוף שנה היבואנים אוגרים מלאים מאסיביים של מכוניות "ירוקות" כדי להקדים את הקטנת הטבת המס ובכך למעשה "נועלים" את המחירים הקיימים לפחות לרבעון הראשון ולעתים גם לרבעון השני של השנה שלאחר מכן.
אבל השנה לא בטוח שהיצרנים יוכלו לספק את המלאים הענקיים הללו לישראל, מאותן סיבות שצוינו לעיל. גם אז, אם הביקוש לרכב חדש יהיה מטורף כמו השנה, בקצב ממוצע של בסביבות 30 אלף מכוניות לחודש, ששליש מהן "מחושמלות", אפשר לצפות שהמלאים של ההיברידיות במיסוי "הישן" יתכלו די מהר. גם לא ברור האם ואילו גזירות מס נוספות מתכנן האוצר להטיל על שוק הרכב בכללו כדי למלא את קופתו הריקה ומוכת החובות.
למה כן לחכות
● שוק הרכב העולמי ותעשיית הרכב העולמית נמצאים כיום בשינוי פאזה דרמטי, שבמרכזו מעבר מהיר מאד לרכבי הנעה חשמלית על חשבון רכבי בנזין ודיזל. המגמה הזו אמנם רק בתחילתה בישראל אבל אם תחול קפיצה משמעותית נוספת במחירי הדלק - והשנה הם כבר טיפסו ביותר מ-30% - זה עלול להשפיע משמעותית על הביקוש לדגמים חשמליים ולהכחיד את הביקוש למכוניות בנזין חדשות ומשומשות, ולהפיל את מחיריהן כאשר תגיע העת למכור אותן בעוד שנתיים-שלוש.
אמנם אנחנו היינו מהמרים שזה לא יורגש לפני 2024 אבל עדיין לא מזיק לשבת קצת הגדר, לבחון היטב את המגמות ולהציץ מעבר לפינה.
● הביקוש הנוכחי לאמצעי תחבורה אישיים בישראל לא פוסח על שוק המשומשות, שאליו מצטרפים כיום הרבה משתמשים "חדשים" שעד כה לא נמנו על חוג בעלי הרכב הפרטי. במקביל עולה הביקוש לרכב שני, שלישי ואפילו רביעי במשפחה. כל זה בצירוף עם מחסור מלאים של רכב חדש, דוחף כיום את מחירי המשומשות כלפי מעלה, לפחות בחלק מהמותגים והדגמים.
כלומר, ייתכן שזה הזמן הנכון למכור ו/או לעשות עסקת טרייד-אין על רכב חדש אם כי ייתכן שהגאות בביקוש למשומשות תהיה ממושכת.
● כלי הרכב משתכללים כיום במהירות לא רק באגף ההנעה "הירוקה" אלא גם טכנולוגית. ההשקה של הרבה מאד דגמי מפתח חדשים ומחודשים התעכבה ב-2020 ובמשך רוב 2021 ולפיכך צופים שרבים ש-2022 תהיה שנת "בום" בכל הנוגע להשקת דגמים חדשים ומתקדמים טכנולוגית. שווה לעשות שיעורי בית ולשקול המתנה לדורות החדשים שבאופק
● שוק הרכב החדש המשני, ובעיקר "היבוא המקביל", מתחיל לצבור כיום כוח ומייבא כל העת עוד ועוד דגמים חדשים, שמתחרים ישירות בהיצע של היבואנים הסדירים. כרגע כולם מושפעים מהמחסור במלאים אבל כאשר האספקה תתייצב לכל אגפי השוק אנחנו עשויים לראות כאן "מלחמת מחירים", שממנה ירוויח הלקוח הפרטי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.