חברת רויטל ויז'ן (RevitalVision) הישראלית קיבלה אישור FDA וקוד שיפוי ייעודי בארה"ב, לתוכנת אימון הראייה שפיתחה לטיפול בעין עצלה במבוגרים וילדים מעל גיל 9. הקוד יהיה תקף מינואר 2022 ויאפשר לרופאים המשתמשים בטכנולוגיה של החברה לגבות תשלום עבור טיפול באמצעות המוצר. הקוד הוא תהליך מקביל ל"סל בריאות" של חברות הביטוח הפרטיות בארה"ב, כאשר הקוד ניתן על ידי האיגוד המקצועי של רופאי התחום, ולאחר מכן חברות ביטוח הבריאות הפרטיות במדינה נוטות לאמץ את ההמלצה (אם כי אינן חייבות לעשות זאת).
עין עצלה (אמבליופיה) היא לקות ראייה בה מרכז הראייה במוח לא מתפתח כראוי עקב חסך בגירוי ויזואלי תקין באחת העיניים בשנות החיים הראשונות, דבר הגורם לראייה ירודה בעין אחת. עם הזמן יש סיכון להזנחת העין על ידי המוח, הדרדרות נוספת של הראייה, וכן אובדן היכולת לראיית תלת ממד.
הטיפול הסטנדרטי בעין עצלה נעשה באמצעות כיסוי העין החזקה ברטייה מספר שעות ביום כדי להכריח את המוח להשתמש בעין שהוא מעדיף להתעלם ממנה. הטיפול ברטייה יעיל ככל שנעשה בגיל צעיר, בתקופה הקריטית להתפתחות מערכת הראייה, כאשר עדיין קיימת גמישות מוחית רבה. לאחר גיל 9 הטיפול נחשב לרוב כלא יעיל, והראייה הירודה בעין העצלה מתקבעת למצב בלתי הפיך. כשניים עד חמישה אחוזים מאוכלוסיית העולם לוקים בהפרעה זו.
בשנים האחרונות ישנו שינוי בגישה הקלאסית לפיה אין אפשרות לטפל בעין העצלה אחרי גיל 9, והושקו מספר מוצרים ותוכניות לטיפול בבעיה זו במבוגרים, בעיקר בארה"ב. רוב התוכניות מבוססות על סוגים שונים של עדשות המכסות או מטשטשות את הראייה בעין החזקה, או על תרגול מחשב, כמו המוצר של רויטל.
אלגוריתם להתאמה אישית של הטיפול
הטכנולוגיה של רויטל ויז'ן מבוססת על תגלית של זוכה פרס נובל בפיסיקה דניס גאבור, ועל מחקר של פרופ' אורי פולת, ראש בית הספר לאופטומטריה ומדעי הראייה באוניברסיטת בבר אילן אשר פורסם במגזין המדעי Nature. מדובר במעין משחק תרגול ביתי הדורש ארבעה תרגולים ביתיים של כ-30 דקות בשבוע לתקופה של שלושה חודשים. התוכנה פועלת באמצעות דפדפן ואינה דורשת חומרה מיוחדת. התוכנה כוללת אלגוריתם המתאים אישית את הטיפול לביצועים של המטופל. המידע הנצבר במערכת מאפשר לרופא או אופטומטריסט להמשיך ולהתאים את הטיפול.
על פי ניסויים שערכה החברה, והובילו לקבלת הקוד, התרגול משפר את תפקודי העין העצלה. עלות הטיפול לצרכן היא כ-999 דולר, ומכאן אפשר להבין מדוע השיפוי חשוב לחדירה לשוק.
רויטל ויז'ן הוקמה ב-1999 תחת השם נוירו ויז'ן וגייסה כ-13.5 מיליון דולר, בין היתר מהקרנות קונקורד ושמרוק, ומוצריה אף שווקו בישראל, אולם היא נסגרה ונמכרה לחברת רויטל ויז'ן, שהקימה אותה מחדש. ב-2015 חברת טלשיר הישראלית רכשה את נכסי החברה האמריקאית, וב-2017 החלה בפיתוח המוצר מחדש על בסיס האלגוריתם שבבסיס הקניין הרוחני המקורי.
החברה גייסה לאחרונה מיליון דולר דרך פלטפורמת מימון ההמונים פיפלביז, ונמצאת כעת בתהליך גיוס של 4 מיליון דולר נוספים.
החברה מנוהלת על ידי יאיר יהב, בעבר בכיר במערכי השיווק של ג'ונסון אנד ג'ונסון ובוסטון סיינטיפיק בישראל, מעסיקה שישה עובדים, ומגייסת שניים נוספים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.