שרי הממשלה מדברים פעם אחר פעם על הצורך בהשקעה מסיבית בתשתיות, הן כדי לתמרץ את המשק כחלק מנזקי הקורונה, ובמקרה של פרויקטים תחבורתיים - כדי לשחרר את הפקק. אלא שלגלובס נודע כי לפני כשלושה חודשים העביר משרד האוצר לחברת נתיבי ישראל (נת"י) הוראה להקפיא את קידום הפרויקט הענק לסלילת כביש עוקף כפר יונה ובניית מחלף השרון.
מדובר בפרויקט שעלותו נאמדת בכשני מיליארד שקל, מהם המדינה כבר הוציאה כ-800 מיליון שקל. 550 מיליון שקל שילמה המדינה עבור הפקעות מקרקעין שבוצעו לקראת סלילת כבישים וגשרים כחלק מהפרויקט, דבר שמעיד על כך שלא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור. הוראת האוצר ניתנה יממה אחת בלבד לפני שנת"י התכוונה לפרסם את דבר המכרז. לדברי גורם עמו שוחח גלובס ההחלטה להפסיק דווקא את הפרויקט הזה נובעת מההיקף הגדול שלו והאפשרות לעצור בבת אחת הוצאה של יותר ממיליארד שקל, מבלי להזדקק לקיצוץ דומה בתקציב המדינה.
נראה כי השם "פרויקט עוקף כפר יונה", מקטין מעט את הפרויקט, שצפוי לשדרג באופן משמעותי את אפשרויות התחבורה בלב השרון. מדובר בשדרוג של מספר כבישים קיימים כמו כביש 4, וכביש 57, ובניית כביש חדש שיעקוף את כפר יונה מצפון. בקצהו הכביש יתחבר למחלף חדש שיוקם מעל כביש 4 - מחלף השרון, שייבנה צפונית לצומת השרון (מפגש 57 וכביש 4). לבד מכך הפרויקט כולל הקמה של עוד שלושה מחלפים - בינוב, בכפר יונה ובבית יצחק וכן גשרי הולכי רגל באזור צומת רופין ויער אילנות, וכן הפרדה מפלסית בבית ליד. למרות שמדובר בסלילת כבישים ובניית גשרים ומחלפים, בחלק גדול מהדרכים החדשות יסומנו נתיבי תחבורה ציבורית, כאשר לאורך כל התוואי ייסללו שבילי אופניים.
"טעות לעצור את הפרויקט"
מי שפנתה בדחיפות בנושא לשרת התחבורה מרב מיכאלי, היא ראשת עיריית כפר יונה, שושי כחלון כידור. "לאחרונה נודע לי על ידי מנכ"ל נת"י, מר ניסים פרץ, על ההחלטה של משרד האוצר להקפיא את הפרויקט זאת בשל תקציב מדינה חסר, והצורך בקידום פרויקטים תחבורתיים אחרים ונוספים, להם עדיפות גבוהה יותר", כתבה תוך אזכור העבודה שעד היום המדינה כבר הוציאה 800 מיליון שקל בגין הפרויקט. "להחלטה זו השלכות הרות גורל על העיר כפר יונה... עצירת פיתוח העיר עד כדי חוסר היכולת לממש את תוכנית המתאר, ולתת מענה למחסור ביח"ד זאת משום שכבר היום המשתמשים בכביש 57 מתקשים לנוע בו בחופשיות", כתבה וביקשה להיפגש עם מיכאלי בהקדם.
שושי כחלון כידור, ראשת עיריית כפר יונה / צילום: אביבית אייזקסון
"טעות לעצור את הפרויקט הזה", אמר לגלובס ראש מועצת לב השרון עמיר ריטוב, שהסביר כי גם תושבי המועצה שלו ומי שחולף בשטחו ייפגע מההחלטה לעצור את תקצוב הפרויקט. "כל אחד מבין שבשביל לצאת מהמשבר אתה צריך פרויקטים. כאן יש לך פרויקט מוכן, שכבר עשית הפקעות, ולקח שנים לתכנן אותו ולקבל את החלטה לצאת לביצוע", הסביר ואמר שגם בכוונתו לשוחח בנושא עם מיכאלי.
"התקציב טרם אושר"
ממשרד התחבורה נמסר: "פרויקט עוקף כפר יונה החדש נאמד בכ-2.4 מיליארד שקלים. עד כה תוקצב תכנון הכביש וקידום הזמינות של המיזם. לצערנו, התקציב לביצוע הפרויקט טרם אושר על ידי משרד האוצר. זאת, בשל המציאות התקציבית הלא פשוטה שמדינת ישראל נאלצה להתמודד בשנתיים האחרונות, בעקבות אי אישור תקציב המדינה. אנו מקווים כי עם הקמת הממשלה החדשה ואישור התקציב, משרד האוצר יאשר את יתרת התקציב הדרושה לביצוע הפרויקט".
במשרד האוצר ביקשו שלא להגיב בנושא.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.