עושר דמיוני: צמד יזמי ריסקיפייד מחזיקים לאחר ההנפקה מניות בשווי של כ-2 מיליארד שקל

ריסקיפייד, המפתחת מערכות תשלומים ומניעת הונאות אשראי במסחר מקוון, הונפקה בניו יורק לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר • המנכ"ל עידו גל: "לפני ההנפקה היו לנו דיונים כמו כמה להקצות לאיזה משקיע, וגם מהסוג של האם ללבוש לטקס בבורסה חולצה מכופתרת או טישרט עם לוגו של החברה" • המניה מזנקת בכ-30%

אסף פלדמן (מימין) ועידו גל, מייסדי חברת ריסקיפייד / צילום: עדי אורני
אסף פלדמן (מימין) ועידו גל, מייסדי חברת ריסקיפייד / צילום: עדי אורני

חברת ריסקיפייד (Riskified) היא חברת הטכנולוגיה הישראלית העשירית שמנפיקה בוול סטריט מתחילת השנה. מפתחת מערכות התשלומים ומניעת הונאות האשראי במסחר מקוון מגיעה לבורסת ניו יורק לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר. בשעה זו מזנקת המניה בכ-30% ביום המסחר הראשון שלה.

החברה מנפיקה 17.3 מיליון מניות במחיר של 21 דולר למניה, גבוה מעט מטווח המחירים המבוקש שהיה 18-20 דולר. היקף הגיוס עומד על 363 מיליון דולר, והוא עשוי לגדול ב-55.1 מיליון דולר אם החתמים יממשו אופציה שיש להם.

במקביל, אחד ממייסדי החברה מוכר בהנפקה מקצת ממניותיו: אסף פלדמן (49), מנהל הטכנולוגיה הראשי, מכר תמורת 4.2 מיליון דולר. לאחר ההנפקה הוא מחזיק מניות בשווי כ-283 מיליון דולר, בעוד ששותפו להקמת החברה, המנכ"ל עידו גל (36), מחזיק מניות בשווי 287 מיליון דולר - עושר דמיוני של כמעט מיליארד שקל "על הנייר" לכל אחד מהשניים.

"לא יצאנו להנפקה בגלל צורך במזומנים"

המערכות של ריסקיפייד מבוססות על בינה מלאכותית, ונועדו לאפשר לחברות העוסקת בתחום המסחר המקוון להבחין באופן מיידי ומדויק בין לקוחות לגיטימיים ובין מקרי הונאה, ובכך להפחית עלויות וסיכונים. מוצר הליבה שלה, Chargeback Guarantee, מאשר או מונע באופן אוטומטי עסקאות אונליין, והמודל העסקי הוא גביית אחוז מסוים מכל דולר של GMV של הלקוח (היקף המכירות) שהחברה מאפשרת.

"מבחינתנו, ההנפקה זה אירוע מיצוב מעולה שיכול לעזור לנו בפיתוח העסקי", אומר המנכ"ל גל בשיחה עם גלובס. "אנחנו החברה הראשונה בקטגוריה שיוצאת ומספרת לשוק הציבורי את הערך שאנחנו מייצרים ללקוחות: אנחנו חוסכים להם 39% מהעלויות ובמקביל מעלים להם את המכירות ב-8% - כל זה דרך אוטומציה מלאה של התהליך. אנחנו מאמינים שזה יעזור לנו להאיץ ולתפוס את שאר הלקוחות בשוק. לא יצאנו להנפקה בגלל צורך במזומנים, לא היה צורך מיידי בהון נוסף".

גל מספר על פעילות ריסקיפייד: "בצורה מופשטת, מה שאנחנו עושים זה שבכל פעם שמישהו קונה אונליין, צריך לדעת האם זה בעל הכרטיס האמיתי או גנב, מתחזה. כל הסוחרים היו בונים מערכות פנימיות, ואנחנו מציעים את התהליך הזה כשירות עבור הסוחרים כפתרון מקצה לקצה, כולל machine learning ואבטחת סייבר.

"הכוונה היא לא להיות כלי שמשתמשים בו, אלא לנהל את כל התהליך. בנינו את המערכת הכי מתוחכמת בעולם לעשות את זה. ככל שיותר לקוחות מצטרפים, יש לנו יותר דאטה ואנחנו נהיים יותר חכמים ונותנים יותר ערך ללקוח, בטח יותר מכל סוחר אינדיבידואלי".

 
  

"גלובל-אי מדהימה, אנחנו חלק אחר בתחום"

מלבד המוצר המרכזי, החברה פיתחה מוצרים נוספים - בהם מוצר שפותר בעיה של הונאות בהחזרי מוצרים לסוחר (לדוגמה לקוח שמזמין מוצר, מקבל אותו אך טוען שלא קיבל ומבקש החזר) וכן פתרון אבטחה שמוודא שאין ניסיון גניבה של פרטי כרטיס אשראי או נקודות מועדון. מוצר אחר מאפשר ללקוח שהעסקה שלו לא אושרה, אך החברה זיהתה שהוא לקוח לגיטימי, להשלים את העסקה.

חברת טכנולוגיה ישראלית נוספת שהונפקה השנה ופונה לשוק המסחר המקוון היא גלובל-אי, שהנפיקה לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר ומנייתה זינקה מאז ב-178%. לדברי גל, המשקיעים מגדירים את שתי החברות כחלק מאותה קטגוריה - e-commerce enablers - חברות שמספקות פתרונות לסוחרים אונליין. "גלובל-אי חברה מדהימה, היא עוזרת לסוחרים עם מסחר חוצה גבולות, משלוחים, מיסוי. אנחנו חלק אחר בתחום. התפיסה היא דומה, אנחנו מבצעים כשירות תהליך שאחרת היה מתבצע פנימית".

"אנחנו חלק משוק עם רוח גבית משמעותית"

בין בעלי המניות בריסקיפייד נמצאים ג'נסיס, ג'נרל אטלנטיק, קומרה, פיטנגו Growth, פידליטי ואנטרי קפיטל. לריסקיפייד יש לאחר ההנפקה שני סוגי מניות, Class A - המניות הרגילות בהנפקה, שבהן כל מניה "שווה" קול אחד בהצבעות של בעלי מניות, ו- Class B, מניות בהן מחזיקים בעלי המניות הקיימים, ש"שוות" 10 קולות למניה.

ריסקיפייד כמובן לא המציאה את העניין, אך נראה שברוב ההנפקות לא משתמשים באפשרות הזאת. "לבעלי המניות הנוכחיים יש יותר say, עד שיחליטו למכור את המניות", מסביר גל. "אני לא יודע אם זה מאוד נפוץ, אבל זה קיים בהרבה הנפקות. לנו זה היה חשוב כי זה מאפשר לנו אמירה לאן אנחנו רוצים לקחת את החברה, איך להתייחס לשוק, לעובדים. זה נותן לנו יותר גמישות והשוק קיבל את זה בהבנה".

לפי התשקיף, ריסקיפייד צפויה לרשום ברבעון השני הכנסות של 54.8-55.7 מיליון דולר, צמיחה של כ-46% ביחס לרבעון המקביל ב-2020. ההפסד הנקי יגדל ל-19.4-24.8 מיליון דולר, לעומת 7.3 מיליון דולר ברבעון המקביל בשל הפסדים שקשורים להמרת מניות מועדפות, וה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יהיה בין שלילי בסך 2.3 מיליון דולר לחיובי בסך 2.2 מיליון דולר.

ריסקיפייד צומחת אבל לא רווחית. מה הצפי שלכם לעתיד?
"אני כמובן לא יכול לספק צפי קדימה, אבל הראינו היסטורית שאנחנו מסוגלים לנהל עסק בצורה אחראית. יש פה הזדמנות גלובלית מאוד ייחודית, ואנחנו מאמינים שכדי להתרחב צריך להיות אגרסיביים איפה שאנחנו רואים הזדמנות. יש לנו מינוף תפעולי גבוה ועלות שולית נמוכה להוסיף עוד לקוחות".

"יש לנו מקום טוב ושוק שאוהב את הסיפור"

מה היעדים שלכם לשנים הבאות?
"אנחנו חלק משוק עם רוח גבית מאוד משמעותית, שבעוד עשור אמור להתקרב ל-10 טריליון דולר (שוק המסחר המקוון הגלובלי). החדירה שלנו היא אחוז מזערי, ה-GMV שלנו ב-2020 היה כ-63 מיליארד דולר. המטרה היא לתפוס נתח שוק משמעותי בעשור הקרוב".

הקמתם את החברה ב-2012, אחרי 9 שנים אתם מנפיקים בניו יורק בשווי 3.3 מיליארד דולר, איך ההרגשה?
"החוויה מדהימה. ההנפקה היא התחלה של שלב אחר בחיי החברה. זה משהו מאוד רגשי לי ולכל העובדים שהיו מעורבים - בין אם הם 8 שנים בחברה או 3 שנים - לראות מה הצלחנו לבנות יחד, איך הצלחנו להביא את זה למקום טוב, ביצועים פיננסיים, שוק שאוהב את הסיפור.

"זה מאוד מרגש וחגיגי, וזה היום הראשון והתחלה של משהו חדש עבורנו. לפני ההנפקה היו לנו דיונים כמו כמה להקצות לאיזה משקיע, וגם מהסוג של האם ללבוש לטקס בבורסה חולצה מכופתרת או טישרט עם לוגו של החברה. וכמובן גם מי יצטרף לטקס, כי אנחנו מוגבלים בגלל הקורונה".

Riskified

עיסוק: מספקת מערכות תשלומים ומניעת הונאות אשראי במסחר מקוון
היסטוריה: הוקמה ב־2012 על־ידי המנכ"ל עידו גל ומנהל הטכנולוגיה אסף פלדמן
נתונים: מעסיקה כ־650 עובדים, מתוכם כ־450 בישראל; עוד כ־170 בארה"ב והיתר במשרדים נוספים שיש לה בסין ובאנגליה. צפי הכנסות ברבעון 2/2021 - כ־55 מיליון דולר, תחזית הפסד נקי - כ־22 מיליון דולר, ה־EBITDA עשוי להיות חיובי