רייצ'ל קרטן עשתה את צעדיה הראשונים בסושיאל בדרך שהיא כיום מודה שמהווה פאנץ' מוצלח: כסטאז'רית.
"זו הבדיחה הקלאסית כשחשבונות של מותגים גדולים מפשלים ברשת, כמובן", היא אומרת. "האם הציוץ נכתב על-ידי סטאז'ר?"
קרטן, שהיא בת 30 וגרה בסנטה מוניקה, קליפורניה, החלה לנהל סושיאל עבור Plated, סטארט-אפ של ארוחות מוכנות למחצה, ב-2013, ושכנעה את החברה להפוך את הסטאז' שלה לתפקיד במשרה מלאה. היו מעט מדריכים בתחום הזה שהיה חדש בשעתו, אז היא השתפרה במקצוע על-ידי זה שביקשה להיפגש עם האנשים שניהלו את החשבונות של חברות שאהבה, כמו Warby Parker ו-Birchbox.
אחרי יותר משבע שנים בהן ניהלה סושיאל עבור Plated ועבור מגזין האוכל "בון אפטיט", הרגישה שהשוק מספק מספיק עבודה כדי להפוך ליועצת עצמאית. בדצמבר האחרון, השיקה ניוזלטר למקצוענים בתעשייה על-מנת לדון בנושאים כמו בריאות הנפש.
"יש מספיק מאיתנו כיום כדי שאנשים לא יצטרכו להתחיל מאפס כפי שאני עשיתי בכל פעם", היא אומרת. ויש כל-כך הרבה משרות במשרה מלאה שהיא אפילו התחילה להוסיף לניוזלטר שלה משרות פנויות - מרחק עצום מהקמפיין של אישה אחת שלה לחצוב לעצמה תפקיד לפני שמונה שנים.
15 שנים אחרי שפייסבוק וטוויטר פתחו את הפלטפורמות שלהן לציבור, רשתות חברתיות הן תחום קריירה מבוסס ומוכר. ישנן תוכניות לימוד המוקדשות לנושא. עובדים אומרים שעדיין מתייחסים לזה לעתים כמקצוע לטירונים, גם מבחינת מדרג השכר ודינמיקה בין-אישית ממי שחושב שזה פשוט לא רציני מספיק. אבל זה משתנה: מי שנמצאת בתחום רואה שיש לה יותר כוח מיקוח ויותר תפקידים במשרה מלאה מאי-פעם.
משרות רבות ספציפיות לתחום הסושיאל עדיין מציעות שכר נמוך יותר מתחומים מקבילים כמו שיווק. המשכורת השנתית הממוצעת של מנהלי שיווק היא 102,496 דולר, ו-109,607 דולר למנהלי שיווק ראשיים ב-Glassdoor, על-פי דובר של אתר המשרות. בינתיים, המשכורת השנתית הממוצעת למנהלות סושיאל היא 67,892 דולר ולעוזרות שלהן 47,908 דולר.
"עדיין ישנו הרעיון הזה שכולם משתמשים ברשתות חברתיות, אז זה כנראה קל", אמרה אלנה ויסקונטי, מנהלת חשבון סושיאל בת 30 בחברה Verizon.
אבל ויסקונטי מציינת שהשדה הזה הפך ליותר ממוקצע בשנים האחרונות. כשקיבלה את התואר שלה במכון לטכנולוגיית האופנה ב-2015, היא אומרת, "זה בהחלט לא נחשב למסלול קרייריסטי". כיום, לאחר שעבדה עבור לקוחות כולל הייאט ופומה, היא מאמינה שהיא יכולה להקדיש את כל הקריירה שלה לרשתות חברתיות. "מה שאני אוהבת לגבי זה זו העובדה שזו הדרך הישירה ביותר להתחבר עם לקוחות", היא אומרת.
בביה"ס לתקשורת ועיתונות USC Annenberg השיקו מסלול לתואר שני בסושיאל בדיגיטל בשנת 2018 בתגובה למספר הגדל של משרות בתחום, כך אומרת דניאלה ברופיו, המפקחת על התוכנית. בית הספר מכוון למלא אחר הביקוש מצד מנהלים למומחות סושיאל מדיה שיש להן גם את הכישורים הקשיחים, כמו אנליטיקה של מידע - וגם יכולת לספר סיפור, כך אמרה ברופיו.
"המשרות האלה הן הרבה מעבר למשרה התחלתית כרגע", אמרה ברופיו. היא גם מאמינה שהבשלת תחום הסושיאל כשדה תעסוקתי נושאת בחובה יתרונות חברתיים: התארגנויות ברשת ואקטיביזם של תנועות כגון Stop Asian Hate קשורות לדרכים מתוחכמות יותר בהן אנשים משתמשים בפלטפורמות האלה כיום. "גם זה מוצר של הכישרונות החדשים האלה בתחום הסושיאל", אמרה.
מייק סלצנר מארגן כנס שנתי בשם "עולם השיווק של הסושיאל מדיה", בו אנשי התעשייה נפגשים מאז 2013. מאותה שנה ועד 2020 כמות המשתתפים בכנס גדלה כמעט פי ארבעה, מבערך 1,100 ליותר מ-4,000 איש, הוא אומר. במהלך תקופה זו, המשתתפים השתנו ממנהלי קהילות - עובדים המגיבים ללקוחות בחשבונות סושיאל של מותגים - למשווקי סושיאל במשרה מלאה היוצרים תוכן באופן פעיל.
הסיכון של עשיית מהלך שגוי בחשבון סושיאל תאגידי והיכולת של כמעט כל אדם להביע אי-שביעות-רצון או זעם לגבי תוכן שנוי במחלוקת ברשתות חברתיות משמעותן שכמעט כל גוף הפונה לציבור, מחברות סטארט-אפ ועד ה-CIA, מעסיקים כיום אנשי מקצוע לניהול החשבונות.
זו גם חלק מהסיבה בגללה אפילו חברות בתחומים שאינם קשורים באופן מסורתי לנוכחות מקוונת קולנית, כמו שירותים פיננסיים, מעסיקים כיום עובדים במשרה מלאה בתחום הזה. האנה עטיה מנהלת את הסושיאל ב-Yotta, סטארט-אפ בטכנולוגית הפיננסים מניו יורק שהושק ב-2020. לפני זה, הייתה חצי מצוות של שני אנשים שניהל את חשבונות הסושיאל של Marcus, יחידת הבנקאות הדיגיטלית של בנק גולדמן סאקס.
למרות שלעטיה בת ה-28 כבר כמה שנות ניסיון, היא מציינת שהרבה מהמקצוע שלה למדה בעצמה. היא למדה Figma, כלי לעיצוב גרפי, בעצמה ומקפידה להיות מעודכנת במה שטרנדי באפליקציה טיקטוק על-ידי החזקת חשבון פרטי בזמן הפנוי שהוא לכאורה של הכלב שלה. "אני אף פעם לא מנותקת", היא מודה.
העובדה שפלטפורמות חדשות לגמרי כמו טיקטוק מופיעות כל כמה שנים משמעותה שלעובדים צעירים עשוי להיות בתחום יתרון על פני הוותיקים.
דיוויד מירמן סקוט, אסטרטג שיווק בן 60 מבוסטון שספרו מ-2006 "החוקים החדשים של שיווק ויח"צ" על השימוש ברשתות חברתיות למטרות עסקיות נמצא כעת במהדורה השביעית שלו, אומר שישנם חלקים בתעשייה שהוא כבר לא מבין.
"בהתחלה, הכול היה על הצורך של חברות ליצור תוכן במיוחד לרשתות חברתיות, וזו הייתה תובנה שהייתה לי די בתחילת הדרך", הוא אומר. "כעת זה הרבה יותר על הבנה איך עובד האלגוריתם ואני פשוט לא מבין ברמה עמוקה דברים כמו באיזה שעה ביום נכון להעלות סרטון טיקטוק".
ישנם אנשים צעירים הנכנסים לתחום היום שמוצאים שיש להם יותר כוח מיקוח מקודמיהם.
אמיה ז'אנל, בת 22 ממונטקליר, ניו ג'רזי, מנהלת חברת סושיאל ושיווק משלה ואומרת שלקוחותיה פתוחים יותר לרעיון שסושיאל היום זו עבודה קשה מאשר כשעבדה במשרה חלקית בשיווק כשהייתה סטודנטית. החבילות החד פעמיות שלה ללקוחות מתחילות במחיר של 2,500 דולר. ניהול תוכן מתמשך מתחיל ב-700 דולר לחודש, ועל זה היא דורשת חוזה התקשרות של חצי שנה לכל הפחות.
"אפילו אם חלק מהלקוחות הישנים יותר שלי לא לגמרי מבינים את התהליך, הם ראו איך דברים יכולים להשתבש כשמותגים מפשלים ברשתות חברתיות, אז הם מבינים שזה שווה את ההשקעה", היא אומרת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.