הפדיון בחנויות האופנה מזנק לעומת טרום הקורונה

יש מי שמרוויח מכך שהצרכנים נשארים בארץ: הפדיון היומי הממוצע למ"ר בחנויות האופנה הממוקמות במרכזי קניות עלה ב-16% • במרכזי הקניות הפתוחים העלייה בולטת יותר ביחס לקצב הגידול בקניונים הסגורים - מגמה שהחלה עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה

מרכז ביג אילת. עלייה בקניות שנערכו במרכזי הקניות הפתוחים / צילום: ביג מרכזי קניות
מרכז ביג אילת. עלייה בקניות שנערכו במרכזי הקניות הפתוחים / צילום: ביג מרכזי קניות

במקום להוציא כסף על חופשות, מוציאים אותו על קניות - זה לפחות הכיוון שעליו מרמזים נתוני RIS (Retail Information System) שהגיעו לידי גלובס. הנתונים חושפים עלייה של כ-16% בנתוני הפדיון היומי הממוצע למ"ר בחנויות האופנה הממוקמות במרכזי קניות.

הנתונים בוחנים פדיון למ"ר בכ-3,000 חנויות שממוקמות בקניונים ובמרכזי הקניות של ביג, קבוצת צים, גזית, קניוני עופר וקניוני עזריאלי. ביולי 2021 עמד הפדיון בממוצע ארצי על 52 שקל למ"ר, לעומת 45 שקל למ"ר ביולי 2019, כלומר לפני פרוץ הקורונה.

בחלוקה לפי סוגי מרכזי הקניות, בולטת עלייה בקניות שנערכו במרכזי הקניות הפתוחים (פאואר סנטרס) ביחס לקצב הגידול בקניונים הסגורים - מגמה שהחלה עוד לפני פרוץ מגפת הקורונה, והתעצמה עם השפעת מגבלות התנועה והסגרים, ועם הרצון להימנע משהות במקומות סגורים. הפדיון למ"ר במרכזים הפתוחים זינק ב-22.3% לעומת יולי 2019.

בקבוצת צים, המפעילה מרכזי קניות במעלות, בית שאן, נתיבות, ערד, אום אל-פחם, ירכא ובנוף הגליל נרשם זינוק של כ-34% בפדיון למ"ר שביולי 2021 עמד על 44 שקל, לעומת 33 שקל בממוצע למ"ר ביולי 2019. הבדיקה נסמכה על 20 חנויות.

בקבוצת ביג, המפעילה מרכזי קניות גדולים ברחבי הארץ - בין היתר בבאר שבע, קריית שמונה, ראשון לציון, הצ'ק פוסט ואילת - הפדיון הממוצע למ"ר צמח ב-22% לעומת יולי 2019. מהבדיקה, שכללה 205 חנויות, עלה כי הפדיון הממוצע למ"ר עלה מ-40 שקל ל-49 שקל.

בקניונים הסגורים נרשמה צמיחה מתונה יותר: במרכזי G של קבוצת גזית, הפרוסים בין היתר בכפר סבא, תל אביב, ראשון לציון, סביון ויקנעם, הפדיון למ"ר בממוצע בחנויות האופנה עלה בכ-15.5% לעומת יולי 2019. הבדיקה כללה 35 חנויות.

בקבוצת עופר (מליסרון של ליאורה עופר) - הכוללת מרכזים בולטים כמו קניון רמת אביב, הקניון הגדול בפתח תקווה, גרנד קניון בחיפה ועוד - השתקף גידול של כ-15% בפדיון למ"ר ביולי 2021 לעומת יולי 2019. בדיקת ריס כללה 225 חנויות בקניוני עופר.

בקבוצת עזריאלי, המונה בין השאר את המרכזים עזריאלי תל אביב, איילון, גבעתיים, הנגב, רמלה, חיפה ועוד - נרשמה צמיחה של כ-11% בפדיון למ"ר ביולי 2021 לעומת יולי 2019. בקניוני עזריאלי נדגמו 205 חנויות אופנה.

 
  

כעת נערכים בקניונים ובחנויות בציפייה לקראת חגי תשרי. אמנם נתוני יולי האחרון משקפים עלייה אל מול יולי 2019, אולם בתקופות החגים תיתכן עלייה גדולה עוד יותר. כך, למשל, בחג הפסח האחרון הראו נתוני ריס כי הפדיון הממוצע מזנק לרמות של 75-95 שקל למ"ר (לעומת 42-60 שקל למ"ר שנרשמו יולי). ככל שההגבלות על הטסים לחו"ל יימשכו, והדרישות לבידוד הולכות ומתרחבות, יש מי שמרוויח מכך שהכסף של הצרכנים נשאר בארץ.