הבנק הבינלאומי הצטרף הבוקר (ג') לשורת הבנקים המדווחים על רווחי שיא ברבעון השני של 2021, כשפרסם את הדוחות שלו המגלים כי הרווח הנקי של קבוצת הבינלאומי הסתכם ברבעון השני של השנה ב-390 מיליון שקל. זאת בהשוואה ל-168 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 132.1%.
במחצית הראשונה של השנה הסתכם הרווח הנקי ב-677 מיליון שקל, גידול של 99.7% ביחס למחצית הראשונה של שנת 2020. התשואה להון ברבעון השני הגיעה ל- 17.2% ואילו במחצית השנה הראשונה עמדה התשואה להון על 15%.
האשראי לציבור שהעניק הבינלאומי גדל במחצית הראשונה של השנה ב-4.4% והסתכם ב-96.3 מיליארד שקל. ברבעון השני של השנה צמח האשראי ב-2.9%. בבינלאומי הסבירו כי הצמיחה באשראי מאופיינת בהמשך פיזור האשראי וניכרת במגזר ההלוואות לדיור שצמחו ב-12.6% לאור הצמיחה בביקושים למשכנתאות בכל המשק, כאשר גם מגזר האשראי לעסקים הקטנים צמח ב-10.5%, ומגזר משקי בית שצמח בשיעור של 3%.
התאוששות המשק ההדרגתית ממשבר הקורונה הביאה להמשך הירידה בהיקף הדחיות של תשלומי אשראי ובבינלאומי מציינים כי זה מעיד על איכות תיק האשראי ואיכות הלווים של הבנק. שיעור החובות שנדחו מסך האשראי לציבור עמד בסוף יוני 2021 על 0.2%, בהשוואה ל-0.5% בסוף הרבעון הראשון ול-1.9% בסוף דצמבר 2020.
ההכנסות בגין הפסדי אשראי, כריות הביטחון המאפשרות לבנקים להגן על עצמם אם הלווים לא יוכלו לעמוד בהלוואות שנטלו, הסתכמו במחצית הראשונה של השנה ב-137 מיליון שקל, בהשוואה להוצאות בסך של 322 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
במהלך שנת 2020, נוכח אי הוודאות הגבוהה שיצר משבר הקורונה, הגדיל הבנק את ההפרשה להפסדי אשראי בסך של 436 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 2021 נרשמו הכנסות בגין הפסדי אשראי והם נבעו בעיקר מקיטון בהפרשה הקבוצתית, המוסבר בשיפור במדדים המאקרו כלכליים ובאינדיקטורים המצביעים על רמת הסיכון הגלומה בתיק האשראי של הבנק ומהמשך הירידה בהיקף החובות הנמצאים בדחיית תשלומים.
עם זאת, הבנק שמר על כריות הפרשה גבוהות: שיעור יתרת ההפרשה להפסדי אשראי מיתרת ההפרשה לציבור הגיע ל-1.19% לעומת 1.05% בסוף שנת 2019 טרום משבר הקורונה.
לקראת סוף הרבעון השני של השנה החלה עלייה מחודשת בשיעורי התחלואה בישראל. "הבנק ערוך היטב לתרחישים השונים ועוקב אחר הסיכונים השונים ואחרי הנחיות משרד הבריאות ובנק ישראל. זאת, תוך שמירה על המשכיות עסקית ורצף השירותים ללקוחות, הן בסניפים והן בדיגיטל. הבנק נוקט בשורה של צעדים במסגרת השמירה על ההמשכיות העיסקית", הסבירו בבינלאומי.
עליית מדד המחירים לצרכן (המדד הידוע), תרמה אף היא לרווחי הבינלאומי. עליית המדד ב-1.4% במחצית הראשונה של השנה הביאה להכנסה בסך של כ-50 מיליון שקל במחצית, בהשוואה להוצאה בסך של כ-23 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד.
ברבעון השני של השנה (עלייה של המדד ב-1.3%), הביאה החשיפה למדד להכנסה בסך של כ-48 מיליון שקל, בהשוואה להוצאה בסך של כ-7 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד.
צמיחה של 32% בפיקדונות וני"ע של הלקוחות
סך הכנסות הבנק גדלו ב-6.1% במחצית הראשונה של השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. סך הכנסות המימון גדלו במחצית הראשונה של השנה בכ-7.6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והסתכמו ב-1.484 מיליארד שקל. בהכנסות מעמלות חל גידול בשיעור של 2.9%, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כולל בהכנסות מעמלות פעילות שוק ההון שצמחו בשיעור של 6.4%.
בבינלאומי ציינו את הצמיחה המתמשכת בתחומי שוק ההון ויעוץ השקעות, כאשר תיק נכסי הלקוחות (פיקדונות וניירות ערך) צמח בשנה האחרונה בשיעור של 32.7% והסתכם ב- 580.3 מיליארד שקל. במחצית הראשונה של השנה צמח תיק נכסי הלקוחות בשיעור של 9.5%. בפיקדונות הציבור חל גידול בשיעור של 13.2% בשנה האחרונה ושל 3.2% במחצית ל-146.3 מיליארד שקל .
ההון המיוחס לבעלי מניות הבנק צמח במחצית הראשונה של השנה ב-7.7% (גידול של 708 מיליון שקל) ומסתכם ביום 30 ביוני ב-9.849 מיליארד שקל. יחס הון עצמי רובד 1 עלה ל-11.67% לעומת היחס הרגולטורי הנדרש של 8.26% (ושל 9.26% ללא הקלות בנק ישראל למערכת הבנקאית) .
במקביל לפרסום הדוחות. אישר דירקטוריון הבנק חלוקת דיבידנד בסך של 225 מיליון שקל המהווים 30% מהרווח הנקי לשנת 2020. במדיניות חלוקת הדיבידנד של הבנק, לפיה הבנק יחלק עד 50% מהרווח הנקי, לא חל שינוי והיא נותרה בעינה ויישומה ימשיך להיבחן בהתאם להתפתחויות ולרגולציה. נציין כי בנק ישראל התיר לפני שבועות אחדים לבנקים לחלק דיבידנד בגין רווחי שנת 2020, אך הבהיר כי מבחינתו חלוקת דיבידנד של מעל ל-30% מהרווח תהיה לא אחראית.
סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית קבוצת הבינלאומי, אמרה כי "הבינלאומי מציג במחצית הראשונה של השנה תוצאות המשקפות המשך צמיחה שניכרת בכל תחומי הפעילות כולל תיק האשראי והפעילות בתחומי שוק ההון, תוך שמירה על איתנות פיננסית גבוהה ועל איכות הנכסים. הצמיחה, בתקופה של שינויים גלובליים ואי וודאות, משקפת את אמון הלקוחות בבנק, את שביעות רצונם הגבוהה מהשרות, המקצועיות והחדשנות הטכנולוגית".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.