לכל אחד ואחת מאיתנו יש את הזיכרון הזה, של איפה היינו בשעה שהתרחש אירוע ששינה את העולם. רובנו כנראה לא נשכח היכן היינו ב-11 בספטמבר 2001 בשעות אחר-הצהריים (שעון ישראל), כשהתרחש אירוע הטרור הנוראי ששינה את העולם. אירוע שנראה היה כמו תלוש מסרט הוליוודי ולא כזה שעשוי להתרחש במציאות.
עבור ענף התעופה דובר בטלטלה חסרת תקדים ששינתה את פני הענף. אחרי ההלם והעוצר התעופתי באו נהלי הביטחון שנשארו עד היום. מה שהיה לא חזר להיות. שנתיים לאחר מכן, ב-2003, התרחש אירוע עולמי נוסף שהשפיע על ענף התעופה עם פרוץ מגפת ה-SARS. חברות התעופה הצליחו להתאושש, עד שהגיע המשבר הכלכלי של 2008-2009 שהוביל לטלטלה נוספת. גם מהמשבר הזה החברות נחלצו.
כיום, כשנה וחצי אחרי שפרצה לחיינו מגפת הקורונה, כבר ברור לעוסקים בתעופה שאנחנו מצויים בתוך אירוע מתמשך שמשליך עמוקות על הענף, וברור לעוסקים בו שהשלכות המשבר הנוכחי מבחינה כלכלית ותפעולית חמורים ועמוקים מאלה של המשבר של ספטמבר 2001 ומאלה שהיו אחריו.
ארבע טיסות גורליות
ביום שלישי הבלתי נשכח של ה-11 בספטמבר 2001, חטפו 19 מחבלים ארבעה מטוסים של חברות תעופה אמריקאיות שהמריאו סביב השעה 08:00 מנמלי תעופה שונים מארה"ב בטיסות פנים. שניים מהם - טיסה מספר 175 של יונייטד איירליינס וטיסה מספר 11 של אמריקן איירליינס - הצליחו המחבלים לרסק לתוך מגדלי התאומים, ה-World Trade Center שבניו יורק. בתוך כשעתיים קרסו שני הבניינים. מטוס שלישי, טיסה מספר 77 של אמריקן איירליינס, ריסקו המחבלים לתוך הפטנגון שבווירג'יניה.
רגע הקריסה כמו שנראה מהקרקע. המוני אנשים מנסים לתפוס מחסה / צילום: Reuters
המטוס הרביעי, טיסה מספר 93 של יונייטד, יועד להתרסק אל תוך הבית הלבן או בניין הקפיטול בוושינגטון, אלא שתושייה שגילו הנוסעים הובילה להשתלטות על ארבעת המחבלים שהיו במטוס. הטיסה המריאה באיחור של 40 מנמל התעופה ניוארק בדרכה לסן פרנסיסקו. העיכוב "שיבש" למחבלים את התוכניות, משום שנוסעי הטיסה כבר הספיקו להתעדכן במתרחש באותו הבוקר והבינו מה גורלם. המטוס התרסק בשדה פתוח בפנסילבניה, וכל נוסעיו נספו. הסרט "טיסה מספר 93" מבוסס על מה שהתרחש באותה טיסה ועל מה שעבר על הנוסעים שהבינו כי לא יצאו מהטיסה הזו בחיים.
לציון שני העשורים שחלפו מאז אירוע הטרור שהתרחש בארה"ב אך השפיע על העולם כולו, ארגון התעופה העולמי יאט"א פרסם את המספרים שמאחורי המשבר התעופתי שהתחולל לפני 20 שנה.
ההפסדים נמשכו עד לשנת 2005
ב-10 בספטמבר 2001, יום לפני האסון, מכלל נמלי התעופה בארה"ב פעלו 38,047 אלף טיסות. יום למחרת, ב-12 בספטמבר, מכל נמלי התעופה בארה"ב פעלו 252 טיסות מסחריות. שבוע לאחר מכן, ב-18 בספטנבר, תועדו 34,743 טיסות בתוך שטחי ארה"ב.
מחזור ההכנסות של חברות התעופה האמריקאיות ירד מ-105.3 מיליארד דולר בשנת 2000 ל-92 מיליארד דולר בסיכום של 2001. המספרים של שנת 2000 לא חזרו עד לשנת 2004, אז הסתכם מחזור ההכנסות של חברות התעופה האמריקאיות ב-106.7 מיליארד דולר.
מרווח להפסד: ההפסד נטו של החברות בארה"ב הסתכם ב-2001 ב-8 מיליארד דולר, אחרי רווח של 2.2 מיליארד דולר בשנת 2000. ההפסדים נמשכו עד לשנת 2005. בין השנים 2001 ל-2005 הסתכמו ההפסדים נטו של חברות התעופה בארה"ב ב-60.6 מיליארד דולר - כולל במסגרת התאמות שנעשו אחרי שהחברות הפעילו את סעיף צ'פטר 11 - כלומר סעיף של הגנה מפני נושים בהליך של פשיטת רגל.
מספר העובדים בענף: בשנת 2000, בימי השיא, הועסקו בענף התעופה בארה"ב 520 אלף עובדים. ב-2010 הועסקו בענף כ-378.6 אלף בני אדם, ולקראת 2019 חזר מספר העובדים בענף לימים שלפני אירוע הטרור עם כ-448 אלף עובדים. מגפת הקורונה צמצמה מחדש את מספרם, וכיום, לפי הערכות של יאט"א, מועסקים בארה"ב בתחום התעופה כ-391.3 אלף בני אדם.
לא רק בארה"ב
אירועי הטרור אומנם התרחשו בארה"ב, אך כאירוע הם השפיעו על העולם כולו: מחזור ההכנסות של כלל חברות התעופה בעולם ירד מכ-328.5 מיליארד דולר בשנת 2000 ל-307.5 מיליארד דולר בשנת 2001 ול-306 מיליארד הדולר בשנת 2002. בשנת 2004 המספרים הצליחו להתאושש ואף להתעלות על הרמות של לפני 11 בספטמבר עם הכנסות שהסתכמו ב-379 מיליארד דולר. בזירה הגלובלית חברות הפסידו במצטבר בשנת 2001 כ-13 מיליארד דולר אחרי רווחים מצטברים של 3.7 מיליארד דולר בשנת 2000. ההפסדים נמשכו עד לשנת 2005 - בין השנים 2001 ל-2005 הצטברו הפסדי חברות התעופה בעולם לסכום של 41.5 מיליארד דולר
תנועת הנוסעים העולמית ירדה בכ-3% בשנת 2001 בהשוואה לשנה שלפניה - התנועה העולמית גדלה בהתמדה וצמצמה את הפער מול שנת 2000 לקראת שנת 2004. בשנת 2000 טסו כמיליארד וחצי נוסעים, בשנת 2001 האמירו מספרם לכ-1.7 מיליארד. מספר הנוסעים עלה בהתמדה. לפני מגפת הקורונה עמד מספר הנוסעים העולמי על יותר מ-4.5 מיליארד ושיקף צמיחה של כ-5% בשנה. ב-2020, שנת המגפה, חזר מספר הנוסעים העולמי לזה של שנת 2001, כלומר כ-1.7 מיליארד נוסעים; ואת 2021 על פי ההערכות נסכם עם כ-2.4 מיליארד נוסעים.
שינויים ביטחוניים
השינויים הביטחוניים שהוטמעו בענף התעופה מאז אירוע הטרור כללו רובדים שהשפיעו על הנוסעים ועל נוהלי הטיסה.
בין השאר, מאז הוחלט על נעילת דלתות תא הטייס, הנוהלים החדשים לא אפשרו לעלות עם הנוסע חפצים חדים שבעבר הותר (דוגמת פצירה לשיוף ציפורניים), מערכות לשיקוף כבודה הוטמעו בנמלי תעופה, הוחלט על הסרת נעליים במסגרת הבדיקה הביטחונית לסריקתן בנפרד ועוד.
נתב''ג - טרמינל 3 - בידוק ביטחוני ושיקוף מזוודות / צילום: עינת לברון
חתונה בצל האסון
בנימה אישית, ביום ה-9 בספטמבר 2001 בערב תכננתי להמריא מנתב"ג לרומא. במסגרת התראות עולמיות התקבלה אינדיקציה כי יעדי הטרור הבאים של ארגון אל קאיעדה הם אתרים בינלאומיים מרכזיים דוגמת הוותיקן. טיסת אליטליה יועדה לשעות הלילה, כמה שעות לאחר הפיגוע הנוראי, ובסופו של דבר היא אכן המריאה מנתב"ג הריק.
על המטוס, בדרכי להתחתן באיטליה שם המתין לי בן זוגי שטס כמה ימים לפניי, היו נוסעים ספורים, מספרם נמוך מזה של אנשי הצוות ההמומים ממאורעות אותו היום. נחתנו ברומא לאווירה של מלחמה, ומה שבעיקר זכור לי היה השקט שהיה באוויר ומאות אנשי הביטחון הפזורים בשטחי נמל התעופה. שקט של הלם ושל עצב. כמה ימים לאחר מכן יתבררו ממדי האסון שגבו את חייהם של כ-3,000 בני אדם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.