בואו נדבר על טיימינג. חיי המדף של האתרוג קצרים למדי: יום לפני סוכות הוא יימכר במאות שקלים, ואילו יום למחרת החג, במקרה הטוב יעשו ממנו מרקחת. ניצול של טיימינג נכון הוא זה שעושה את ההבדל. מישהו אמר פעם שלוח השנה היהודי נועד כדי לסייע לעסקים היהודים. לא מאמינים? בואו נעבור עליו, ונראה עד כמה הוא ממש מוכן כגאנט שנתי מסודר לפעילות שיווקית ופרסומית בחברה החרדית.
לשים לב לחופשות
תשרי (ספטמבר-אוקטובר) - המטבח היהודי תמיד ידע לייצר לנו מוצרים קולינריים מיוחדים המצריכים בישולים ואפייה שמאתגרים את כל הבשלנים, מה שאומר מבחינת הסוחרים והעסקים - "פרודוקטים" (וגם כלי הגשה וכל מה שקשור לשולחן, כולל השולחן עצמו). גם התחדשות בביגוד ובהנעלה לקראת בחודש של ראש השנה, יום כיפור, סוכות ושמחת תורה היא חלק מהעניין.
תשמישי קדושה תופסים מקום נכבד בחודש החגים, וכך גם מוצרי איפור וקוסמטיקה. גם התעשייה סביב בניית הסוכה תופסת תאוצה: עצים, תאורה, קישוטים, סכך, כלים חד פעמיים וכלי בית.
חשוון (נובמבר) - זה החודש המבשר את בוא החורף. בנוסף לכך שהוא מזמן את תחילת ההצטיידות בהלבשה ובהנעלה חורפית, זהו גם תחילת "זמן חורף" בישיבות (סמסטר הלימודים מחשוון עד ניסן), כלומר עונת קניות לקראת החזרה לישיבה. זוהי גם עונת קניות לקראת החתונות של תקופת החורף במגזר החרדי.
כסלו (דצמבר) - בשנים האחרונות תיירות החורף בחברה החרדית צוברת תאוצה, והדבר נכון הן לתיירות פנים והן לתיירות חוץ. אפשר למצוא בעיתונות החרדית הצעות לחופשות חנוכה בצימרים ובבתי מלון, וגם תיירות הסקי לא פסחה על המגזר, וכיום אפשר לראות התארגנויות של חברות לתיירות סקי "גלאט כשר" במדינות כמו שווייץ, צרפת וגרמניה.
במוסדות החינוך של הבנות יש חופשת חג לרגל החנוכה, וזו הזדמנות לחברות המציעות ומפעילות אטרקציות למיניהן להזמין את ההורים והילדות לבילוי.
טבת (ינואר) - בחודש הזה אין חגים ומועדים, מלבד צום עשרה בטבת. מוצרי החורף הם שתופסים מקום נכבד בקמפיינים, אך היות שהפעילות הפרסומית שקטה יחסית, רואים הרבה פרסומים של קורסים מקצועיים לגברים ולנשים, הרשמה ללימודים אקדמיים, הצעות להשקעות ועוד.
שבט (פברואר) - בחודש זה נראה, כמובן, פעילות פרסומית סביב ט"ו בשבט, אך גם הרבה פעילות פרסומית סביב עונת החתונות במגזר, וכן תחילת פעילות פרסומית של נופש פסח, הן בארץ והן בחו"ל, כגון מבצעים למקדימים להירשם.
אדר (מרץ) - זהו אחד החודשים הכי צבעוניים מבחינה פרסומית במגזר החרדי. מייד עם תחילתו של החודש נתחיל לראות קמפיינים סביב פורים, אבל לא כאלה שקשורים לתחפושות ולמשלוחי מנות, אלא דווקא קמפיינים הקוראים לציבור לתרום לעמותות וארגונים. מדובר בקמפיינים מושקעים הן מהצד הקריאטיבי, והן מהצד הכלכלי.
לאחר הקמפיינים להתרמה יעלו הקמפיינים של היקבים, מוצרי הממתקים והחטיפים למשלוחי מנות, מוצרי מזון לסעודות החג, חברות למשקאות קלים, תחפושות ומוצרי יודאיקה רלוונטיים לחודש אדר. במקביל, לאורך כל החודש נראה מודעות רלוונטיות לתחילת ההתארגנות לפסח.
המעבר החד והמהיר בין עונת המכירות של פורים לבין המכירות של מוצרים כשרים לפסח הוא אתגר לא פשוט. לכן חשוב לא להשאיר מוצרים שאינם כשרים לפסח רגע לאחר חג הפורים.
לא נרתעים מפרימיום
ניסן (אפריל) - חודש החגים הגדול השני בשנה, אחרי תשרי. כמובן, שוב נפגוש כאן את כל מוצרי ההלבשה וההנעלה לכל המשפחה, מוצרי מזון (ולא רק מזון) כשרים לפסח, מצות, חומרי ניקוי, מוצרי עוף ובשר, והרבה קניות מרוכזות - חנויות ובתי עסק המציעים את מרכולתם במחירים אטרקטיביים. גם בניסן מתפרסמות הרבה מודעות של התרמה, בעיקר של עמותות וארגונים המספקים סלי מזון למשפחות מעוטות יכולת.
ספירת העומר (בין חג הפסח לחג השבועות) היא עונה בה ממעטים בקניית ביגוד חדש, והמעבר בין עונת המכירות של חג הפסח לבין ספירת העומר הוא חד. אין טעם להשאיר קמפיינים באוויר בתקופה הזו, פשוט חבל על הכסף.
אייר (מאי) - בחודש זה שוב נראה מעט פרסום לקראת החזרה לישיבות, תחילת פרסום לחופשות הקיץ, בעיקר בחו"ל (הקמפיינים לחופשות בארץ יעלו בחודש הבא). נראה גם הרבה פרסום סביב הילולת ל"ג בעומר: בתי מלון שיציעו חופשה אטרקטיבית באזור מירון והצפון בכלל, צימרים, ארוחות מוכנות, סעודות שבת לנופשים בצפון, השכרות רכב ונסיעות מאורגנות למירון.
סיוון (יוני) - חג השבועות מרכז סביבו את חגיגת החלב. זמן טוב לקמפיינים מושקעים ומבצעים לא רק על מוצרי חלב בסיסיים, אלא גם למוצרי פרימיום ייחודיים. כמו במגזר הכללי, גם לעיתונים החרדיים נהוג לצרף חוברות מתכונים כאינסרטים. קמפיינים לעזרי אפייה, מוצרי אפייה ויינות כדאי לפרסם בעיקר בעיתוני הנשים.
תמוז (יולי) - זהו חודש עמוס פרסומית בכל הקשור לנופש במגזר החרדי, לקראת חופשת הקיץ. טיפ חשוב לספקי הנופשים במגזר: חלק לא מבוטל מעסקאות הפרסום של הנופשים בחברה החרדית מבוססות על עסקאות ברטר - התשלום על שטחי הפרסום הוא לא בכסף אלא בחבילות נופש לבעלי המדיה, מה שמקל על כל הצדדים לבצע את העסקאות הללו.
אב (אוגוסט) - החודש של חופשת הקיץ במגזר החרדי, הן לבנים והן לבנות.. לפיכך נראה הרבה מאוד פרסום סביב אטרקציות, בריכות, טיולים, בתי מלון, צימרים, השכרת רכב, טיולים מאורגנים והפעלות לקבוצות ולמשפחות. מתחילת החודש ועד ט' באב מדובר בתקופה טובה לפרסום מוצרי חלב ופרווה, מכיוון שבתשעת הימים הללו, בגלל האבל על חורבן בית המקדש, לא אוכלים מוצרי עוף ובשר.
אלול (ספטמבר) - גם בחודש ההיערכות לקראת חגי תשרי נמצא קמפיינים של התרמות מצד חלק נכבד מעמותות וארגוני החסד, לצד קמפיינים של רכישת מוצרי מזון לקראת החגים. בחודש זה נמכרים גם מקפיאים רבים, כחלק מההתארגנות לבישולים לחגים. נראה פרסומים של יקבים עם יינות לחג, וגם של ביגוד והנעלה, תכשיטים, מוצרי יודאיקה וספרי קודש רלוונטיים לחודש תשרי, שופרות, וגם כדורים להקלה על הצום של יום כיפור.
להתאים את המושגים
כל אחד מחודשי השנה העבריים יכול לשמש הזדמנות מצוינת לקמפיין שיווקי ופרסומי. מה שנדרש למהלך הזה הוא היערכות מבעוד מועד, בניית שפה תואמת והכנת מבצעים תואמים, והנה יש לנו גאנט שנתי ל-12 חודשי פעילות מרתקים, עבור קהל יעד ייחודי שאוהב שמדברים איתו בעולם הערכים והמושגים שלו.
הכותב הוא יועץ ואסטרטג חרדי, מחבר הספר "איך למכור ארטיק לחרדים", על שיווק ופרסום לחברה החרדית
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.