בזמן שמדד ת"א 35 עלה מתחילת השנה בכ-20% ומדד המניות הקטנות ת"א צמיחה הסתפק בעלייה של פחות מ-7%, ישנה מניה אחת שבלטה בזינוק תלת ספרתי בתקופה זו.
מדובר במניית תפרון, שהמשקיעים הוותיקים בת"א זוכרים את האכזבות שהניבה להם לאורך השנים, אך היא גם זו שמתחילת 2021 זינקה בלא פחות מ-260% והיא משקפת לחברת מוצרי ההלבשה שווי של261 מיליון שקל.
מי שהרהיב עוז ונכנס להשקעה במניית תפרון בחודש מרץ 2020 שבמהלכו דיווחה החברה על ההשפעות השליליות של התפרצות נגיף הקורונה, כולל הפסקת פעילות בסין ובירדן וצפי לירידה במכירות השנתיות, ראה מאז תשואה של יותר מ-1,100%.
תפרון היא חברה מתחום האופנה, הפועלת כיום בשני סגמנטים: תחום המותגים שבו היא מפתחת, מעצבת, מייצרת, משווקת ומוכרת מוצרי הלבשה תחתונה והלבשת ספורט ופנאי ללא תפר ("Seamless") המיוצרים במפעלי החברה ואצל קבלני משנה ונמכרים ללקוחות אשר להם מותגים מובילים בצפון אמריקה ובאירופה, כדוגמת Under Armour; ותחום הקמעונאות, שבו פעילותה דומה, אך המוצרים שאותם היא מעצבת ומייצרת נמכרים ללקוחות בשוק הקמעונאי (Retail) המאופיין ברכישת כמויות גדולות של מוצרים פחות מורכבים מאלה של תחום המותגים. לקוח בולט של החברה בתחום זה היא הרשת הקמעונאית וולמארט.
ההשקעה של משפחת ליברמן
לפני קצת למעלה מעשור, תפרון נקלעה למשבר חמור שכמעט והוביל לסגירתה, אך לאחר תהליך התייעלות, הסדר חוב שנחתם עם הבנקים המקומיים בתחילת שנת 2010 וכניסה להשקעה בחברה של משפחת ליברמן מקנדה בסוף אותה שנה - היא הצליחה לשרוד ולהמשיך לפעול.
בגדי ספורט שתפרון מייצרת ומשווקת / צילום: אתר החברה
בזמנו, כשמשפחת ליברמן נכנסה להשקעה בחברה, היא עשתה זאת במסגרת גרעין שליטה יחד עם מבטח שמיר, שהייתה אז משקיעה ותיקה בתפרון. בעלת מניות נוספת בחברה הייתה קרן פימי שמוביל ישי דוידי. בהמשך, יצאו שתי המשקיעות הוותיקות מהחברה, ונכון להיום משפחת ליברמן, באמצעות Litef Holding, היא בעלת השליטה עם כ-60% ממניות תפרון ששווי השוק הנוכחי שלהן מגיע לכ-156 מיליון שקל. בן ליברמן, מבעלי השליטה, הוא מנכ"ל החברה מאז שנת 2017, לאחר שבשנים שלפני כן התחלפו בחברה מספר מנכ"לים. כיו"ר משמש ארנון טיברג, לשעבר מנכ"ל דלתא.
מלבד משפחת ליברמן, ישנה רק עוד בעלת עניין אחת בתפרון, השותפות המוגבלת ספירל ווליו, המחזיקה ב-6.3% ממניות החברה. השותף הכללי בשותפות הזו היא ספירל קרנות גידור שבשליטת ד"ר אלון ספירה.
בתחילת השנה שעברה הייתה תפרון עסוקה בעיקר בפעילויות דחופות על רקע המשבר ובין היתר היא הודיעה אז על תיקון להסכם מימון קיים עם בנק HSBC, המממן את עסקיה זה מספר שנים, "שמטרתו לסייע לחברה נוכח השפעות הקורונה". באפריל האחרון הודיעה החברה על הגדלת קו האשראי מהבנק מ-25 ל-35 מיליון דולר.
גידול במכירות ללקוחות מהותיים
במחצית הראשונה של השנה ההכנסות הגיעו ל-126 מיליון דולר, צמיחה של 67% ביחס לתקופה המקבילה ב-2020, והחברה הסבירה זאת בגידול של 43% במכירות ללקוחות המהותיים, ותוספת של לקוחות חדשים שהיוו כ-13% מכלל מכירות החברה.
שינוי תמהיל המוצרים הוביל גם לגידול ברווחיות הגולמית, מ-17.5% ל-24.5%. הוצאות המכירות והשיווק גדלו כמעט פי 2 במחצית הראשונה של 2021 לעומת התקופה המקבילה והסתכמו ב-15.3 מיליון דולר, ובתפרון ציינו שמדובר בהוצאות שקשורות ישירות לגידול במכירות, בהן הוצאות הובלה ושילוח, אחסנה והוצאות תמלוגים.
הרווח התפעולי במחצית עמד על 10.3 מיליון דולר, כמעט פי 4 מהרווח בתקופה המקבילה, ובשורה התחתונה קפץ הרווח הנקי פי 7 ל-7.8 מיליון דולר. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) החצי שנתי עמד על 13.5 מיליון דולר, כמעט כמו ה-EBITDA שנרשם בכל שנת 2020 והסתכם ב-14.3 מיליון דולר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.