מחקר מקיף של אוניברסיטת MIT בבוסטון, שבדק 600 אלף תיקי השקעות, ניסה למצוא מאפיינים דמוגרפיים של המשקיעים שמבצעים מכירות פזיזות במצבים קיצוניים בבורסה. מהמחקר, שהבחין בין המשקיעים לפי גיל, מין, מצב משפחתי, עולה כי גברים נשואים, מעל גיל 45, הם שנוטים יותר מכולם לתגובות של פאניקה מול קריסה פתאומית של השווקים, חלק מהם אף נוטים להגדיר את עצמם כבעלי ניסיון בשוק ההשקעות. לצד אלה אובחנו גם משקיעים "זעירים", עם תיקיי מניות צנועים של פחות מ-20 אלף דולר, כמגיבים היסטריים מול מצבים של קריסה בבורסה.
המחקר מגדיר "מכירה בפאניקה" בתור צניחה של 90% בהון העצמי של משק בית בתוך חודש, כאשר מחציתה לפחות בשל מכירות מבוהלות בבורסה. זאת תופעה מוכרת, וידועה כאחת התגובות המיידיות למצבים קיצוניים בבורסה, כשחלק מהמשקיעים ממהרים למכור חלק גדול מהנכסים שלהם, למרות ההמלצות של יועצי ההשקעות להישאר רגועים ולהיצמד לתיק ההשקעות עד שהסערה הפיננסית תחלוף.
המחקר של MIT לא ניסה לבדוק את הסיבות להתנהגות המוכרת של חלק מהמשקיעים מול משבר, אלא רק לפלח דמוגרפית מיהן קבוצות האוכלוסייה שיגיבו כך, כדי שאפשר יהיה לנסות ולחזות במדויק מי המשקיע שייכנס לפניקה במשבר הבא, וימהר למכור את התיק שלו נגד כל האזהרות.
והמסקנה - מכירות פניקה אינן אירועים מקריים שמתפתחים באקראי בין כלל המשקיעים, אלא אפשר לאתר אותן אצל פלחים מאד מסוימים מאד של האוכלוסייה ולעמוד על התנאים בהם הן מתרחשות. מחקרים מראים שאנשים נוטים להישאר מאוזנים ורגועים כאשר תיק ההשקעות שלהם רחב ומגוון, ועדיין, ההבטחה לרווח גדול והתעשרות, ומנגד האימה מפני הפסדים עצומים וירידה מנכסים, מהווים גורם מרכזי בהחלטות ופעולות של משקיעים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.