לאחר שנים של דשדוש, עלתה מניית חברת הנעליים ומוצרי האופנה בריל על הרדאר של המשקיעים, והדבר בא לידי ביטוי בנסיקה מטאורית שמציגה מניית החברה, אחרי קפיצה של כ-540% מתחילת השנה.
ברקע לזינוק במניה, בריל חוותה בחודשים האחרונים שלל אירועים גם בפעילות העסקית וגם בהרכב בעלי מניותיה. נוכח מצב הדברים הקיים ועל רקע המציאות שייצר משבר הקורונה, יו"ר בריל שחר תורג'מן, סבור כי החברה, כמו שחקניות נוספות בשוק האופנה בישראל, תהנה מתקופה ממושכת של עדנה בעסקיה.
תורג'מן, שטרם הגעתו לבריל כיהן במשך כ-8 שנים כמנכ"ל חברת התיירות הדקה ה-90, מסביר, כי "בגלל רגולציות של חיסונים ובידודים, אני מעריך שייקח עוד כשנה-שנתיים עד שנחזור לממדי היציאה לחו"ל מישראל שהיו טרום הקורונה. אם הנחת העבודה הזו נכונה, שחקני הריטייל בישראל ייהנו מכך שהצרכנים המקומיים עושים את הקניות שלהם בעיקר בארץ. מדובר ברכישות בסדר גודל שנתי של 3-5 מיליארד שקל שנעשו בעבר בחו"ל ואשר ייעשו כעת בישראל".
בריל, שנוסדה בשנת 1988 עוסקת בהפעלת רשתות החנויות גלי וסולוג, וכן ביבוא ושיווק מותגי הנעלה ואופנה, בין היתר של המותגים גלי, ניין ווסט, קאטרפילר, לי קופר, האש פאפיז, נאוטיקה וטימברלנד. בסך-הכול החברה משווקת יותר מ-30 מותגי הנעלה המהווים כ-60% מהכנסותיה, מפעילה יותר מ-220 חנויות, 5 אתרי סחר וכן עוסקת בפעילות סיטונאית.
ביצועיה יוצאי הדופן של מניית בריל בתקופה האחרונה, שלחו אותה להיסחר ברמת שיא הדומה לזו שקבעה בתחילת שנת 2011, המשקפת לחברה שווי שוק שמתקרב לרבע מיליארד שקל. מרמת השפל שקבעה בשיא משבר הקורונה, במרץ 2020, מסכמת מניית בריל טיסה של פי 11 בשוויה (כ-1020%).
כאמור, בפעילותה השוטפת, בריל ביצעה בתקופה האחרונה כמה מהלכים, בהם הארכת תקופת הזיכיון שלה לייצור, הפצה ושיווק מוצרי המותג הבינלאומי נאוטיקה, ורכישת זכויות רשת סקאל בחברה הבת אס.בי.אן (SBN) - המרכזת את פעילות השיווק של מותגי נאוטיקה וטימברלנד, מידי כונס נכסים, תמורת כ-13 מיליון שקל.
עוד בריל השתלטה באחרונה על מלוא ההחזקות אתר סחר האופנה האינטרנטי ראני (RUNY) ללא תמורה, בשל חוסר הרצון של בעל מניות המיעוט (20%) להשקיע את חלקו בשידרוגו, ובימים האחרונים דיווחה על "ניסיונות ראשונים לקבלת זיכיון של מותג הקוסמטיקה הבינלאומי Sephora", העשוי להתבצע בשיתוף פעולה עם ענקית האופנה פוקס.
"נקלעה לקיפאון בשל חילוקי דעות"
בדוחותיה הכספיים, בסיכום המחצית הראשונה של השנה הציגה בריל תוצאות משופרות, עם טיפוס של 26% בהכנסותיה שהגיעו ל-260 מיליון שקל. לצד זאת הציגה בריל רווח נקי של כ-26 מיליון שקל, אחרי הפסד של כ-8 מיליון שקל שרשמה במחצית הראשונה של 2020, אז, כמו חברות רבות נוספות במשק בכלל ובתחום האופנה בפרט, נפגעה ממשבר הקורונה, שגרר להגבלות תנועה ומגבלות על פעילות החנויות.
השיפור בתוצאות הכספיות, אליו הגיבה מניית החברה בזינוק של יותר מ-20% ביום פרסומן, הושפע גם מהפרשה חד-פעמית של כמה מיליוני שקלים שבוצעה אשתקד לירידת ערך באחת מהחברות הבנות, וכן התייעלות בהוצאות המכירה והשיווק.
בעניין זה תורג'מן לוקח אותנו כמה שנים אחורה ומספר, כי "בריל נקלעה למשבר שהתחיל בסביבות שנת 2013, ובשנת 2016 הציגה את ההפסד השנתי הגדול בתולדותיה (יותר מ-20 מיליון שקל, א"ל).
"המשבר הגיע לבריל גם בגלל שתחום הריטייל לא רווה נחת באותן שנים, עם כניסת שחקנים בינלאומיים לזירה והתעצמות פעילות הדיגיטל, וגם בגלל שבריל נקלעה לקיפאון בשל חילוקי דעות לגבי הדרך להמשך פעילותה בין בעלי השליטה, משפחת בוסקילה והאחים משה ועופר ז"ל גנזי, שהיו בעלי מניות משמעותיים".
"לכן", ממשיך תורג'מן, "החברה הבינה שהיא צריכה להביא אדם חיצוני שיסייע לה לגבש אסטרטגיית פעילות חדשה וליישם אותה. אחרי שהגעתי לבריל גיבשנו תוכנית שבבסיס שלה הייתה דפנסיבית, עם סגירת יותר מ-70 חנויות וסגירת מותגים. ביצענו שינוי ארגוני בחברה, פתחנו אתרי סחר, הקמנו מחלקת דיגיטל וכך העברנו את כל סניפי החברה לרווחיות תפעולית".
"הקורונה טשטשה את הפוקוס מההבראה"
מדוע המשקיעים "גילו" את החברה רק לאחרונה?
"סיימנו את תהליך ההבראה ואז הגיעה הקורונה, וכמו שאר החברות בענף, הקורונה טלטלה אותנו. זה היה אירוע כאוטי שהכניס את ענף האופנה וענפים רבים אחרים לחוסר ודאות גדול ולדפוסי פעילות דומים למאניה-דיפרסיה, מה שיצר תנודתיות גדולה. לכן המשקיעים לא יכלו אז לראות את מה שעשינו.
"לחברה יש מחזור חיים, וכשהיא נמצאת בירידה היא נכנסת למגננה ועסוקה בתהליך הבראה - כך שהיינו מתחת לרדאר של המשקיעים. אבל גם כשהחברה מבריאה, לוקח זמן מבחוץ לראות את זה, וכאמור, גם הקורונה טשטשה את הפוקוס ששמנו על תהליך ההבראה".
אתה חושב שלמניה יש עוד לאן לעלות?
"המניה עשתה את מה שעשתה, ואנחנו נמשיך לעשות את מה שאנחנו עושים. מנועי הצמיחה שלנו הם העצמת המותגים הקיימים שלנו, לצד חיפוש מותגים מעניינים נוספים שנביא לישראל. אנחנו רוצים שגם מה שיש לנו ימשיך לצמוח, וגם להאיץ את הצמיחה ב-5 אתרי הסחר שיש לנו. אנחנו נמצאים כיום בעולם שרוצה לאזן בין תחלואה לבין כלכלה. בעולם שכזה, ובהנחה שבטווח הזמן הקרוב מימדי היציאה של הישראלים לחו"ל לא יהיו כבעבר, שחקני הריטייל המקומיים יוכלו ליהנות מכך שהצרכנים יבצעו את הקניות שלהם בארץ".
מאבק שליטה? "בן זקן הוא משקיע אסטרטגי לטווח ארוך"
בשבוע שעבר דיווחה בריל על פטירתו של בעל השליטה בחברה אליעזר בוסקילה, בגיל 85. החזקות בוסקילה במניות בריל עומדות על כ-43% מההון, בשווי שוק המתקרב ל-100 מיליון שקל.
תורג'מן, שמונה ליו"ר בריל בתחילת שנת 2017, מספר כי כבר במשך כמה שנים דור ההמשך של בוסקילה מנהל בפועל את עסקיה של בריל - חתנו, המנכ"ל יהודה אלבז ובנו שלמה בוסקילה, המשמש בתפקיד משנה למנכ"ל. כך שניתן להעריך לדבריו, כי פטירתו של בעל השליטה לא תייצר זעזוע בפעילות החברה. לגבי עתיד החזקותיו של בוסקילה המנוח, הדבר יתברר בעוד זמן קצר, עם פתיחת צוואתו, ובריל צפויה לאחר מכן לעדכן בנושא.
זמן קצר טרם פטירתו של בוסקילה כבר נרשם שינוי משמעותי בהרכב בעלי מניותיה של בריל, עם כניסתו של איש העסקים ג'קי בן זקן להשקעה בהן, בתזמון שנראה בדיעבד כאופטימלי עבורו.
בן זקן השקיע במניות בריל בחודשים האחרונים סכום כולל של 23 מיליון שקל שהביאו את החזקותיו בחברה לכרבע ממניותיה (בין היתר באמצעות רכישת מניותיו של משה גנזי, מבעלי המניות הוותיקים בחברה). שווי השוק הנוכחי של החזקתו כבר חצה רף של 50 מיליון שקל, מה שמשקף לבן זקן רווח מרשים "על הנייר" של כ-30 מיליון שקל.
ככל הידוע, על כניסתו לבריל החליט בן זקן בשל הפוטנציאל שזיהה בפעילות, ובהתאם לכך הוא אף עשוי להגדיל את השקעתו במניותיה בהמשך הדרך, אולם ללא רצון, לפחות בשלב הנוכחי, להשתלט עליה ולקחת חלק בניהולה. עם זאת, התרחיש של מאבק שליטה בחברה עשוי להפוך למציאות נוכח פטירתו של בוסקילה והעברת מניותיו לדור הבא.
כיצד רואים בבריל את השקעתו של בן זקן?
תורג'מן: "לא שמענו ממנו הצהרות בנושא, אבל בראייתנו ועד כמה שאני מתרשם, בן זקן הוא משקיע אסטרטגי שימשיך איתנו לטווח ארוך, ולא משקיע פיננסי שבא לעשות סיבוב קצר, לכן אנחנו שמחים שהוא הצטרף אלינו ונשמח שיישאר איתנו".
בריל
תחום עיסוק: מייבאת ומשווקת מותגי אופנה ויותר מ־30 מותגי הנעלה, בהם: גלי, ניין ווסט, קאטרפילר, לי קופר, האש פאפיז, נאוטיקה וטימברלנד
היסטוריה: בעל השליטה בחברה היה אליעזר בוסקילה, שנפטר לאחרונה. כמנכ"ל משמש חתנו, יהודה אלבז, ויו"ר החברה הוא שחר תורג'מן
נתונים: מפעילה 224 חנויות ברחבי הארץ, 5 אתרי סחר, ומחזיקה בפעילות סיטונאית. מותגי האופנה שמשווקת מהווים את עיקר הכנסותיה. נתוני המחצית הראשונה של 2021: גידול של 26% בהכנסות ל־260 מיליון שקל, רווח נקי של כ־26 מיליון שקל (אחרי הפסד של כ־8 מיליון שקל במחצית המקבילה)
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.