ההפסדים צפויים להתמתן, אבל האתגרים נמשכים: מהסקירה הכלכלית שפרסם ארגון התעופה העולמי יאטא (IATA) בכנס שנערך בימים אלה בבוסטון, עולה ההערכה כי ההפסדים של חברות התעופה יצטמצמו בסיכום 2021 ו-2022 בצורה דרמטית.
בארגון מעריכים כי החברות יסיימו את 2021 עם הפסד מצטבר של 51.8 מיליארד דולר - יותר מההערכות שנרשמו באפריל, ועמדו על 47.7 מיליארד דולר - ואת 2022 עם הפסד כולל של 11.6 מיליארד דולר.
המספרים עצומים, אבל מנחמים באופן יחסי. אחרי הכול, את 2020 סיימו החברות עם הפסד מצטבר של 137.7 מיליארד דולר, כך שב-2022 מניחים שההפסד יצטמק לפחות מ-10% מכך. בתחשיב של יאטא, השנים 2020 עד 2022 יגיעו להפסד מצטבר של 201 מיליארד דולר, וזה החשבון שמגישות חברות התעופה למגפת שטלטלה את העולם כולו.
סוגיית החיסון
כדי לאושש את התעופה, נדרש כמובן ביקוש לטיסות. אומנם הוא קיים ומורגש בעיקר בשווקים שבהם פעילות הפנים דומיננטית, אבל ניתן למצוא אותו גם בשוק הבינלאומי. מנכ"ל חברת דלתא, אד באסטיאן, סיפר כי מרגע ההכרזה על פתיחת ארה"ב לאירופאים (מחוסנים, מתחילת נובמבר), היקף ההזמנות לטיסות מאירופה לארה"ב זינק בין לילה פי 10. מנכ"ל קבוצת לופטהנזה, קרסטן שפור, זיהה זינוק של 300% בהיקף ההזמנות מאז ההכרזה.
עבור חברות התעופה הייתה זו הקלה שהן חיכו לה חודשים ארוכים. עד כה רק אמריקאים יכלו להיכנס לאירופה, אך לא להיפך. עבור ישראלים, אגב, המשמעות היא שתתאפשר כניסה לארה"ב דרך יעד ביניים מאירופה, בטיסות קונקשן.
התעופה תתאושש כאמור ככל שהביקוש יגדל, וככל שמדינות יסירו את ההגבלות שמונעות מאזרחים לבקר במדינות אחרות, גם אם הם מחוסנים. סוגיית החיסון היא המהותית לענף, והיא נידונה מחדש בכל פאנל שנערך בכנס שאיגד את בכירי התעופה העולמית.
לדברי מנכ"ל יאטא ווילי וולש, ארגון התעופה תומך בהגבלות התעופה הבינלאומית לנוסעים מחוסנים בלבד, אך לא כתנאי לתעופה פנים ארצית. אלא שבארגון מודעים להבדלים בין מדינות בנושע לשיעור המתחסנים והיכולת לחסן את האוכלוסיות, ועל כן מצפים לאפשר לנוסעים שיעברו בדיקות קורונה להיכנס למדינות - כשהבדיקות כיום אמינות יותר.
יתרה מכך, הציפייה היא שהממשלות יכסו את עלות הבדיקות, על מנת לעודד את הענף ואת הנוסעים. קשה לראות מימון ממשלתי כזה, ובינתיים תעשיית הבדיקות משגשגת והמחירים חוצים בקלות את ה-100 דולר לבדיקה לנוסע בארה"ב, ואת ה-50 אירו לנוסע באירופה. כשמדובר בתחשיב משפחתי, ההוצאה על בדיקות עלולה להשאיר משפחות בבית - שיעדיפו לוותר על החופשה שהתייקרה ממילא.
עליית מחירים בקיץ
ביאטא מעריכים שהביקוש לטוס ב-2021 יסתכם בהיקף של 40% מהביקוש שנרשם ב-2019, ושהשיעור יעלה ל-61% בשנת 2022. האתגר טמון בעיקר בתעופה הבינלאומית. במקביל, הם מעריכים כי היצע המושבים יגדל מהר יותר מאשר גרף הביקוש לטוס - ויגיע לשיעור של 50% ביחס למספרים של לפני המגפה. הפער הזה משרת את הנוסעים, משום שחוסר ההתאמה בין ההיצע לביקוש ישפיע על המחירים.
מנגד, מנכ"לי החברות כבר מזהירים מפני עליית מחירים בקיץ הבא. שפור מלופטהנזה מזכיר כי עם כל הכבוד לתחרות ולרצון לעודד את הנוסעים לטוס, החברות שקועות בחובות שצריך לכסות. חברות הלואו קוסט יסכימו פחות עם אמירה זו, והן ממשיכות להציע טיסות ב-10 אירו ופחות מכך. על כך אמר שפור כי "מחיר של 9 אירו לטיסה מבריטניה לפורטוגל הוא רע לתעשייה כולה. מבחינתי הוא גימיק ולא יותר מכך".
אל מול ההפסדים נבחן גרף ההכנסות של חברות התעופה: ב-2021 המחזורים של כלל החברות שיקפו שיפור של כ-27% לעומת 2020. חברות התעופה צפויות לסכם את השנה עם הכנסות בהיקף של 472 מיליארד דולר - בדומה לרמות של 2009. התחזית היא לגידול בהכנסות בשנת 2022 להיקף כולל של 658 מיליארד דולר.
באשר לשיעור התפוסה, את 2021 מצפים בענף לסיים עם תפוסה ממוצעת של 67%, נתון שלא נראה מאז 1994. שיעורי הביקוש צפויים לעלות כאמור לקראת 2022, אולם ההערכות הן שהיצע המושבים ימשיך לגדול בקצב מהיר יותר ביחס לביקוש, כשעוד מטוסים יחזרו לפעילות. בסוף 2022 מצפים ביאטא להגיע לתפוסה ממוצעת של 75% - עדיין רחוק מהמספרים של לפני המגפה. מאז 2005 התפוסה העולמית עלתה מדי שנה, עד לשיא של 82.9% שנרשם ב-2019.
את 2021 מצפים בארגון התעופה לסיים עם תנועה של 2.3 מיליארד נוסעים ברחבי העולם, ואת 2022 עם 3.4 מיליארד נוסעים - מספרים שמחזירים את התעופה לאחור, לשנת 2014.
בזכות טיסות המטען
סגמנט המטען היווה את נקודת האור עבור התעופה: הביקוש להטסות מטען זינק בתחילת המגפה עם הצורך לשנע ציוד רפואי, אלא שהוא נותר גבוה. בימי השגרה כ-70% מהמטען העולמי משונע בבטן המטוס המטיס נוסעים, אולם כשהתעופה המסחרית השתתקה, החברות הפעילו טיסות מיוחדות למטען (קרגו), גם במטוסי נוסעים.
על פי התחזית של יאטא, הביקוש להטסות של מטען ימשיך להיות גבוה בכ-8% לעומת 2019, עם צפי לביקוש שיגדל ב-12.3% בשנת 2022 להטסות מטען לעומת 2019. לא במקרה חברות רבות הסבו מטוסי נוסעים למטוסי מטען, בכללן גם אל על וישראייר - אלא כפי שאמר מנכ"ל קוריאן אייר וולטר צ'ו, הוא היה מעדיף לראות נוסעים במקום קופסאות במטוסים, למרות שהטסות המטען אפשרו לחברה הקוריאנית לשמור על רווחיות בששה רבעונים.
את גלגל ההצלה ארגון התעופה מצפה לראות מכיוון הממשלות, ולא רק במובן של תמיכה כספית שרבות מהן העניקו (בהיקף כולל של 110 מיליארד דולר), אלא גם בנוגע למדיניות הכניסה לתיירות והגבלות התעופה.
"הגיע הזמן שהגבלות שאינן רלוונטיות לתקופה הזו והיו רלוונטיות בתחילת המשבר - ייעלמו", אומר וולש. "אנחנו מצפים שתהיה הכרה במתחסנים, ומדינות יסירו את המגבלות לאזרחים שקיבלו חיסון. כפי שדרכון הוא מסמך בינלאומי שמוכר בכל העולם, נרצה לראות מסמך שיהווה תעודה שתוכר עולמית והדדית".
ארגון התעופה גם מצפה לפרגון מצד השותפים הטבעיים שלו, נמלי התעופה. "ברור שהם הפסידו בתקופה שלא היו טיסות, אבל הם, יותר מכל אחד אחר, יודעים איך החברות נלחמו כדי לשרוד", אומר וולש. "כעת נמלי התעופה מתכוונים לייקר דרמטית את המסים שהם גובים מחברות התעופה. בהית'רו כבר הודיעו על ייקור של 90% לשנה הבאה. זו שערורייה.
"החוסן שלנו ייבחן בחודשים הקרובים", הוא מסכם. "החדשות הטובות הן שאנשים רוצים לטוס. כעת על ממשלות לכבד את הרצון הזה, ולהבין שלא ניתן לסגור את האינטראקציה הבין אישית בין אזרחי העולם לנצח. בריטניה הוכיחה שהכנסת תיירים לא השפיעה על התחלואה. אוסטרליה, שהייתה המחמירה ביותר, תיפתח בתחילה לאזרחים אוסטרלים, וכםי הנראה לאחר מכן לתיירים. השאיפה היא שהגבולות בין מדינות יוסרו לקהילת המחוסנים".
גילוי מלא. הכותבת אורחת של ארגון התעופה העולמי המאגד כ-300 חברות תעופה. https://www.iata.org
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.