שוק הרכב הכבד בישראל חווה בחודשים האחרונים מצוקה חסרת תקדים בשל המחסור העולמי בצ'יפים ובחומרי גלם לתעשיית המשאיות, המסחריות והאוטובוסים. גורמים בענף אומרים כי זמן ההמתנה הממוצע כיום למשאית חדשה במשקל קל עד כבד יכול לנוע בין ארבעה לחמישה חודשים ומגיע עד יותר משנה במקרי קיצון.
זאת בשל השיבושים המתמשכים בייצור משאיות עקב המחסור בצ'יפים. יבואן בענף אומר כי לחלק מהיצרנים הגדולים יש כיום בעיות למצוא מקומות אחסון בחו"ל לאלפי משאיות, שבנייתן הושלמה למעט רכיבים שדורשים שימוש בצ'יפים ובשל כך לא ניתן למסור אותן ללקוחות.
לדבריו היצרנים גם מעלים מחירים בקצב מהיר, לעיתים גם על הזמנות קיימות, ואלה מתגלגלים בלית ברירה ללקוחות. בענף אומרים שגם מגרשי הטרייד אין של יבואני וסוחרי המשאיות הולכים ומתרוקנים בשל הביקוש למשאיות משומשות. בענף מעריכים כי המצב אף ילך ויחמיר בחודשים הקרובים אם כי השפעתו אינה זהה על כל היבואנים ויש סוכנויות, שהספיקו לצבור מלאים. בענף אומרים כי אם יחריף המחסור במשאיות חדשות להחלפת משאיות שמסיימות את תקופת השירות שלהן המצב עשוי לפגוע בענפים רבים כולל ענף הקמעונאות, ענף הבנייה ועוד.
המחסור בצ'יפים משפיע גם על תעשיית בניית מרכבי האוטובוסים בישראל וגורם כיום לעיכובים באספקת אוטובוסים מוגמרים לחברות היסעים וחברות תחבורה ציבורית. בנוסף מתמודד הענף עם מצוקת כוח אדם מתמשכת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.