אמזון מואשמת שוב ושוב בזה שדחקה מוצרים של מתחרים בזירה שלה כדי לקדם את הסחורה שלה על חשבון אחרים. החברה הכחישה מאז ומתמיד את ההאשמות האה. כעת, לפי אלפי מסמכים פנימיים של אמזון שנבדקו ופורסמו על-ידי סוכנות הידיעות רויטרס, כולל מיילים, מסמכי אסטרטגיה ותוכניות עסקיות - נראה כי לחברה היה קמפיין שיטתי של שינויי תוצאות החיפוש ויצירת knockoffs כדי להגביר את קווי המוצרים שלה בהודו, אחד השווקים החזקים ביותר של החברה.
המסמכים חושפים איך צוות המותגים הפרטיים של אמזון בהודו ניצל בחשאי את הנתונים הפנימיים של החברה כדי להעתיק מוצרים שנמכרו על-ידי חברות אחרות ולהציע אותם בזירה של אמזון. העובדים גם העלו את המכירות של מוצרי המותג הפרטי של אמזון בתוצאות החיפוש - משמע העלו את המוצרים של אמזון מעלה בחיפושים, וכך אנשים קנו יותר את המוצרים של אמזון.
בין הנפגעים לפי התחקיר לדוגמה - מותג חולצות פופולרי בהודו, John Miller. המסמכים הפנימיים מראים כי העובדים בחנו גם נתונים קנייניים של מותגים אחרים באמזון, כולל מידע מפורט על החזרות של לקוחות.
לפי מסמך מ-2016, עובדי אמזון העובדים על מוצרי החברה עצמה - המכונים private brands או private labels - תכננו לשתף פעולה עם יצרני מוצרים המיועדים להעתקה. הסיבה לכך הייתה כדי ללמוד את "התהליכים הייחודיים המשפיעים על איכות המוצר", לפי המסמך. אמזון כינתה את המומחיות הזו"Tribal Knowledge" - ידע שבטי.
בעדות בקונגרס בשנת 2020, מייסד אמזון ג'ף בזוס הסביר כי ענקית המסחר האלקטרוני אוסרת על עובדיה להשתמש בנתונים על מוכרים בודדים כדי לסייע לעסקי הפרטיים של אמזון - הפוך ממה שמוצג במסמכים כעת.
על-פי התחקיר ברויטרס, המנהלים הבכירים באמזון ידעו על כך. המסמכים מראים כי שני מנהלים סקרו את האסטרטגיה המדוברת בהודו - סגני הנשיא דייגו פיאקנטיני, שכבר עזב את החברה; וראסל גרנדיטי, המנהל את עסקי הצרכנות הבינלאומיים של אמזון.
אמזון הגיבה לרויטרס וכתבה: "מכיוון שסוכנות הידיעות רויטרס לא שיתפה איתנו את המסמכים או מקורם, איננו יכולים לאשר את המידע או הטענות. אנו סבורים כי טענות אלה אינן נכונות מבחינה עובדתית ואינן מבוססות", כך התגובה. ההצהרה לא התייחסה לשאלות שרויטרס שאלו על הטענות האמורות.
אמזון מסרה כי האופן שהיא מציגה את תוצאות החיפוש לא מעדיף את מוצריה הפרטיים. "אנו מציגים תוצאות חיפוש מבוססות על רלוונטיות לשאילתת החיפוש של הלקוח, ללא קשר אם יש למוצרים כאלה מותגים פרטיים המוצעים על-ידי המוכרים או לא", כך אמזון.
אמזון גם הוסיפה כי היא "אוסרת בהחלט להשתמש או שיתוף של נתונים לא ציבוריים של מוכרים לטובת כל מוכר, כולל המותגים הפרטיים שלה". בנוסף היא אומרת כי היא חוקרת דיווחים של עובדים המפרים מדיניות כזו. הבכירים לא הגיבו לדיווח.
אמזון מתמודדת עם ביקורות ברחבי העולם - בארה"ב, באירופה ובהודו - בשל שיטות הפוגעות בתחרות בעסקים שונים. המסמכים האלה למעשה תומכים גם בטענת לינה קאן, יו"ר ה-FTC החדשה בארצות-הברית.
מדובר בפרק שני בתחקיר של רויטרס לגבי הפעילות של אמזון בהודו. בפרק הראשון רויטרס דיווחה בפברואר כי אמזון נתנה יחס מועדף לכמה מוכרים גדולים בהודו בזירה שלה, והשתמשה באותה מוכרים כדי לעקוף תקנות שנועדו להגן על קמעונאים קטנים בהודו.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.