"תמיד הייתי עצמאי", פותח יובל גלוז, ממייסדי אוגמיינד, את השיחה שלנו. "ב-2010 היה לי סטארט-אפ בתחום מועדוני החברים עם רן קרן, שהוא השותף שלי היום. איגדנו את הכול תחת פלטפורמה אחת, ואפשרנו לקיים מסחר בנקודות שניתן להעביר מחנות אחת לאחרת כולל נקודות טיסה. זה היה מוקדם מדי בזמנו, אבל נכון".
כעבור שנה החל לעבוד בחברה שהתמחתה ב-IOT (האינטרנט של הדברים). "פיתחנו מוצרים טכנולוגיים עבור צעצועים, כולל פלטפורמה למוצרים חכמים, והתייחסנו גם לחוויית המשתמש. ב-2016 לקחתי את זה בצורה עצמאית, הקמתי את Wise Toys ועבדתי יחד עם Saban Brand. פיתחנו מוצרים חכמים לילדים, וגם היה לנו סטודיו למציאות רבודה ומדומה.
"היה לנו את הזיכיון הבלעדי של ויאקום, בעלת ניקולודיאון, ופיתחנו עבורם ערכות תלת ממד. למשל, במקום לעבוד עם חוברת צביעה פשוטה, מורידים אפליקציה לטלפון או לטאבלט, והיא יודעת לזהות איך הילד צובע ולהגיד לו 'אתה צובע בצהוב, עדיף שתצבע בכתום', או 'כל הכבוד שלא יצאת מהקווים'. דוגמה אחרת היא משחק זיכרון עם קלפים, שהפכנו אותו לאינטראקטיבי.
"היה לנו גם משחק שזכה כמוצר השנה בתחרות המוצרים בנירנברג, בגלל שהוא היה מאוד חדשני ועם ערכים של חינוך. עשינו הכול - מפיתוח המוצר ברמת הקונספט עד לייצור במפעלים בסין. מכרנו לוולמארט ולטוסקו, והיינו ביותר מ-25 מדינות בעולם".
אם הכול עבד טוב, למה שינית כיוון?
"בשלב מסוים נתקלנו בהרבה בעיות ביצירת התוכן במציאות הרבודה והמדומה, וזה עלה לנו בהרבה כסף וכאב ראש. אתה נתקל בקיר זכוכית, כי המכשירים הניידים - טלפונים, טאבלטים, משקפיים - מוגבלים מבחינה ויזואלית.
"איכות התוצרים למובייל מאוד נמוכה ביחס לאיכות במחשבים שולחניים ובקונסולות משחק. המעבדים במובייל חלשים מדי, וגם אם הם יהיו יותר חזקים, יהיה קושי בפיזור החום וגם זה ירוקן את הסוללה מהר יותר. זו הסיבה שהחלטנו לפתוח ב-2018 את אוגמיינד. אם פעם היה לי סטודיו שמשתמש במה שיש בשוק, היום הסטודיואים הם הלקוחות שלנו".
אוגמיינד מפתחת מערכות למציאות רבודה - הטכנולוגיה הייחודית שלה מאפשרת להפעיל תוכן תלת ממדי באיכות גבוהה על מכשירים ניידים. "איך זה עובד? משתמשים בפחות כוח מיחשוב בשלב יצירת התוכן. זה פתרון טכנולוגי שמבחינה מתמטית הוא פורץ דרך", מתגאה גלוז.
החברה מעסיקה כ-10 עובדים במשרדים בהרצליה פיתוח. אחד הפרויקטים הראשונים שלה היה לייצר עבור מרכז פרס לשלום הולוגרמה של שמעון פרס ז"ל, עם טקסט שלקוח מהצוואה הרוחנית שלו. "נתנו לנו שלושה שבועות לעשות את זה, אמרנו להם שזה לא אפשרי, אבל בסוף עשינו את זה. זה היה מאוד חדשני. אחר כך עשינו את זה עם הולוגרמה נוספת שלו בוועידת ילטה ב-2019. בהמשך גם AT&T פנתה אלינו לשיתופי פעולה מעניינים".
איזה שימוש יומיומי יותר ניתן לעשות בטכנולוגיה שלכם?
"נניח שאת רוצה לרכוש דירה, ויש לך רק תוכנית אדריכלית, שבעזרתה את צריכה לתכנן את הבית העתידי. בדרך כלל משתמשים בהדמיות או בסרטון, הדבר הכי טכנולוגי שיש היום זה להכניס אותך לבית בצורה וירטואלית, אבל תהיי מוגבלת במה שאת רואה.
"אנחנו יודעים לתת לך חוויה ריאליסטית בתלת ממד. למשל, אם תרצי לשנות את הריצוף מתוך המבחר שהקבלן נותן, תוכלי לראות את הריצוף החדש ואיך זה משפיע על כל הבית. לתאורה, למשל, יש הרבה השפעה על העיצוב, והיום רוב האנשים קונים גופי תאורה בצורה שרירותית, בלי לדעת איך זה ייראה אצלם בבית. מי שיכול משלם עשרות אלפי שקלים לאדריכל תאורה. עם הכלי שלנו אפשר לראות בזמן אמת איך האור משתקף על הרצפה, על הספה או על המטבח, ומה קורה אם מחליפים גוף תאורה.
"אפשר גם לעשות את זה על עיצוב של בית קיים - למשל, למקם שטיח של איקאה על רצפה, ולראות איך הוא מתאים לרהיטים ואיך התאורה תשתקף על זה. את ממש תדעי איך זה ייראה. אותו דבר אפשר לעשות עם תכשיטים, איפור, לייף סטייל, אופנה וכן הלאה - וכל זה דרך הטלפון הפרטי שלך, ובצורה אופטימלית.
"בעתיד ניתן יהיה לעשות את זה גם דרך משקפי ה-AR וה- VR. מייקרוסופט, אפל וכל יתר החברות הגדולות נמצאות חזק תחום הזה, ולנו זה נותן רוח גבית חזקה".
מה הקושי הכי גדול שלך כיזם?
"אתה יכול לקום בבוקר ולהיות בפיק של הלייף, כי סגרת חוזה מטורף מול יפן, והמתחרה שלך היה סוני, וזה מדהים, ושנייה לאחר מכן אתה מקבל מייל שמוריד אותך למטה, כי איזשהו הסכם השקעה שהיה בטיוטות התפקשש, אחרי שהמשקיע לא הצליח לגייס את הכסף. אתה מוצא את עצמך עם בור תקציבי, ואתה צריך לרוץ בכל הכוח בשביל לגייס.
"איך לא נופלים מדברים כאלה? אני בן אדם מאמין מאוד. אחרת, אין דרך הגיונית להתמודד עם זה. אתה חי בתנאי סביבה קיצוניים ודינמיים. לפעמים אתה לא יודע איך אתה מסיים את החודש".
איך הקורונה השפיעה עליכם?
"ברמת החברה היא השפיעה לטובה, כי היא יצרה בוסט רציני לעולם שלנו. אנשים לא יכלו ללכת לחנויות, לחוות דברים ולהיות באינטראקציה עם אנשים, והטכנולוגיה שלנו מאפשרת את כל זה - לראות ולחוש מוצרים, לחוות דברים. הצורך הגיע מתוך החברות, קיבלנו המון פניות.
"ברמת העובדים, כשאנשים עובדים מהבית, אתה לא באמת יודע מה כל אחד עושה. אתה סומך עליהם, אבל זה תמיד הרבה יותר קשה כשלא כולם נמצאים במשרד. יש תהליכי ניהול שמסתבכים כי מגיעה הוראה ואנשים לא נמצאים יחד, אז דברים מתפספסים".
מה הטעות הכי גדולה שעשית?
"בהתחלת הדרך לא האמנתי בשווי של החברה מספיק, גייסתי לפי שווי נמוך מדי".
מי מהווה עבורך מודל השראה?
"אני מאוד מעריך את שי לבנת (איש עסקים המחזיק במספר חברות אחזקות, ג"ח). למדתי ממנו ענווה, צניעות ודרך ארץ. אלה תכונות חשובות ביזמות, גם כדי שאנשים יתחברו אליך, וגם כדי שאתה תוכל להקשיב וללמוד אפילו מאנשים שנראים לך פשוטים. הטעות שלי היא שהרבה מאוד פעמים לא השכלתי לעשות את זה. הייתי מאוד בטוח בעצמי, ובמצב כזה אתה עושה המון טעויות. אתה לא מקשיב, כי אתה חושב שאתה יודע הכול, אבל אתה לא - ואז אתה נופל".
היכן תרצה להיות עוד חמש שנים?
"השנתיים האחרונות טרפו את כל הקלפים בקפיצה ובממדים שאף אחד לא ציפה. נרצה להיות מרכיב מרכזי, שחקן בינלאומי, בכל התחום של יצירת תוכן בעולמות התלת ממד ב-AR ו-VR. בעתיד הטכנולוגיה שלנו תהיה כמו WIX, נגישה לכולם.
"אני פחות מאמין במטא וורס, ויותר באינטראקציה בינאישית, להנגיש דברים במציאות הקיימת שלנו ולא ללכת למציאות וירטואלית. זה יאפשר לאנשים להשתחרר מהמסכים".
עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.