מיזם פייבוקס, המשותף לבנק דיסקונט ורשת שופרסל, ממשיך בניסיון להשפיע על ועדת הכלכלה של הכנסת לאפשר לו להקים מנוע להשוואת עלויות פיננסיות, לאחר שהדבר נמנע ממנו במסגרת פרק הבנקאות הפתוחה בחוק ההסדרים. על פי החוק המוצע, תאגיד עזר בנקאי יוכל להציג מנוע השוואת עלויות רק אם הוא נשלט על ידי התאגיד הבנקאי בשיעור של פחות מ-20%, אך דיסקונט שולט ב-50.1% מפייבוקס.
במכתב ששיגר מנכ"ל פייבוקס, אריק פרישמן, היום (ב') ליו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון, הוא כתב כי פייבוקס נכונה "לכל סנקציה, לרבות הפסקת פעילות, ככל שלא תפעל באופן אובייקטיבי" בעניין השוואת עלויות. זאת לאחר כי באוצר חוששים שמנוע החיפוש יציג את ההצעה של דיסקונט כמשתלמת ביותר בכל חיפוש אשר יבוצע במנוע החיפוש, בעוד הציבור עלול שלא להכיר את היחסים בין פייבוקס לדיסקונט.
"אנו מתחייבים שלא תינתן כל העדפה ליצרן כזה או אחר, וודאי לא לבעלי המניות בפייבוקס. כדי להבטיח זאת, פייבוקס נכונה לכל תהליך הסדרה ו/או פיקוח שיקבע המחוקק, באופן שיבטיח את תקינות פעילותה וכן לכל סנקציה (לרבות הפסקת הפעילות) ככל שלא תפעל באופן אובייקטיבי", כתב פרישמן ליו"ר הוועדה, עם העתק ליתר חברי ועדת הכלכלה.
לדברי פרישמן, "האיסור על נותן שירות מידע פיננסי לספק שירותי תיווך או השוואת עלויות בכל הנוגע למוצרים או שירותים שצד קשור לו (ולא הוא עצמו) מספק ללקוחותיו - איסור שלא קיים בשום מקום אחר בעולם - אינו מידתי והינו בגדר ניסיון להסדיר שוק שטרם קם. הרגולטורים בחו"ל הבינו - כולם - שהציפייה שפלטפורמה כזו (שאינה מוכרת את מוצריה אלא מציעה מוצרים ושירותים של אחרים) תקום 'יש מאין' ותגיע לקהל לקוחות רחב בזמן סביר, היא בגדר משאלת לב ואינה מעשית. העולם הבין שהגבלת עיסוק, ודאי בשוק חדש ומתפתח, צריכה להישמר כ'נשק יום הדין', לאותם מקרים מתוחמים בהם החשש לפגיעה באינטרס הציבור הוא מובהק. זה לא המקרה בעינינו. הפתרון בעינינו צריך להיות הסדרה מידתית, שתאפשר לכמה שיותר שחקנים לפעול", הוא הוסיף.
גם המפקח על הביטוח, יאיר אבידן, נדרש לסוגייה במהלך דיון שהתקיים בערב ראשון בוועדת הכלכלה. "אנחנו רואים בעייתיות מאוד גבוהה בעולמות של ניגוד עניינים ותיווך, דווקא מעמדת הראייה של רווחת הצרכן. הוחלט בראיה המקצועית שיש כשל שוק עוד לפני שיש שוק, אבל אנחנו בגישה שהרבה יותר נכון לתת לשוק לפעול, ואם יהיה כשל נדע לשים את המעצורים הנכונים. בעיני הכשל המשמעותי, כדי שהצרכן ייהנה, הוא דווקא המניעה. אני מתקשה לראות מודל עסקי ללא מעורבות של בנקים וסולקים", אמר אבידן.
"אני מקווה שאחר כך יהיו פינטקים וגופים שלהם יש גם לקוחות וגם זוכים באמון. אני מבין שהוועדה רוצה שכן יישאר הסעיף של ניגוד עניינים ותיווך בעינו, אך הלוואי שתחשבו אחרת", הסביר המפקח על הבנקים.
לקבוע מדדי הצלחה
סוגיה נוספת שעלתה בדיון אתמול, וגם אליה התייחס מנכ"ל פייבוקס, היא הצורך לקבוע מדדי הצלחה לרפורמה. "אנו מבקשים - בשל אי הודאות, העובדה שאיסור דומה לא קיים בשום מקום בעולם והספק שהועלה מצד הפיקוח על הבנקים - לכל הפחות לקבוע בחוק מדד הצלחה ברור, שבמידה ולא יתקיים בפרק זמן סביר, האיסור יוסר. במהלך הדיונים הוועדה ביקשה, בצדק, לקבוע מדדים ברורים להצלחת הרפורמה. מדד כאמור צריך להיות, בראש ובראשונה - תקומתן של פלטפורמות אובייקטיביות, שאינן מוכרות את מוצריהן, בנפח משמעותי (שקיבלו, במצטבר, 0.5-1.0 מיליון הרשאות גישה) בפרק זמן סביר (שלא יעלה על 12-18 חודשים)", כתב מנכ"ל פייבוקס.
כאשר הוא דיבר על ספקות מצד הפיקוח על הבנקים, התייחס פרישמן לכך שיו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, שאל את אבידן האם יש לו ספקות שהרפורמה תביא את התוצאה הרצויה והאם הוא מאמין שלמרות עוצמתם של הבנקים הם צריכים להיות שחקנים ברפורמה. אבידן השיב: "חד משמעית כן. יש לי ספק. אין לי מונפול על החוכמה, אפשר לחשוב אחרת. אני רק אומר בואו נקבע נקודת זמן בה נבחן אם הצלחנו או לא הצלחנו, ואם לא הצלחנו נשנה".
המפקח אמר עוד כי הוא מתקשה לראות מה המדדים להצלחה של הרפורמה. "זאת נקודת מפתח לכל רפורמה, אני מרגיש שזה מאוד חסר. כאשר הולכים לכיוון שבו ימנעו מגופים שיש להם לקוחות ואמון לקחת חלק פעיל באקוסיסטם, ואני מקווה שאני טועה, אבל אם לא תהייה הצלחה, אז שיהיה מי שיש לו סמכות להתיר לבנקים, לא בגלל שאני המפקח עליהם כי יש בנינו הרבה מתח מובנה מעצם התפקיד, אבל להגיד שזו נקודת זמן שבעלי הנכסים ומי שמנהל נכסים, ויש לו לקוחות ואמון, ייקחו חלק באותה מערכת ולא תהייה מניעה כלפיו", ציין אבידן.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.