לפני חודש בלבד פרסמנו שמחירי התובלה הימית זינקו ב-776% תוך פחות משנתיים, והיום נתון נוסף מראה כמה חמור משבר התעבורה הימי. ב-2019, העברה של מכולה מסין לארה"ב נמשכה 40 יום בלבד. עם פרוץ משבר הקורונה במרץ 2020 הזמן הזה זינק ל-56 ימים, אך ירד ביולי 2020 ל-44 יום. מאז הפקקים התחילו להצטבר, ומאז ישנה האטה מתמשכת בקצב ההובלה הימית, כאשר נכון לספטמבר 2021, הובלה מסין לארה"ב נמשכת 73 ימים - 82.5% יותר מאשר טרום הקורונה.
משבר השילוח מורכב משרשרת ארוכה של גורמים, ובראשם הסגרים במערב. הם הובילו לירידה בצריכת השירותים, ולעלייה בצריכת הסחורות הפיזיות - שהמקור לחלקן הגדול הוא במזרח, ובסין ספציפית. חברות הספנות לא מצליחות לעמוד בביקושים, והנמלים הגדולים מתקשים לפנות את הפקקים האדירים שנוצרו בכניסה אליהם. הלחץ צפוי להימשך בשל חסכונות משקי הבית בארה"ב שגדלו מאוד בשנה האחרונה - הן בשל הפחתת ההוצאות בסגרים, והן בשל התמיכה הממשלתית הנדיבה בארה"ב. לכן, קשה להאמין שהביקוש יפחת בקרוב, ובניית הספינות האיטית מטבעה מביאה לכך שגם ההיצע מתקשה להדביק אותו.
האינפלציה בין ספטמבר 2020 לספטמבר 2021 עומדת על 5.4%, העלייה השנתית הגבוהה ביותר במחירים בעשור האחרון. משבר התובלה הימית, בנוסף להדפסת הכסף הנרחבת בידי הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, מוביל לעליות מחירים שסופן עוד לא נראה באופק. עוצמתו העולה של השקל בשל היצוא הנרחב בזמן הקורונה (בעיקר של שירותי הייטק) ממתנת את השפעת האינפלציה בישראל, אך אנחנו עלולים לראות בהמשך עליות מחירים משמעותיות גם כאן.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.