פייסבוק | סיקור שוטף

פייסבוק חושפת את שמה החדש: META

צוקרברג דיבר באריכות על החזון שלו לחברה, שמבוסס סביב ה-"Metaverse" - מציאות רבודה ומציאות מדומה • החברה חשפה משקפי מציאות מדומה מתקדמים, Project Cambria • שינוי השם תקף לשם החברה, לא לרשת החברתית • מניית פייסבוק עלתה ב-3% מאז תחילת המסחר

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, חושף את שמה החדש של החברה / צילום: צילום מסך
מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, חושף את שמה החדש של החברה / צילום: צילום מסך

 

21:20

צוקרברג כרגע מדבר על השלב הבא שלהם, והם לא רק חברת רשת חברתית. "חשבתי הרבה על הזהות שלנו. פייסבוק היא המוצר הכי משומש בהיסטוריה של העולם. זה כבר לא מייצג את כל מה שאנחנו עושים - וואטסאפ, אינסטגרם, נאזריי, קווסט ועוד. להיות רשת חברתית זה תמיד יהיה חשוב לנו". לאחר מכן, הוא מציג את השם החדש של החברה: Meta. 

מניית פייסבוק עלתה ב-3% מאז תחילת המסחר, וצוברת תאוצה לאחר ההכרזה.

צריך להסביר שלא מדובר בשם החדש של הרשת החברתית פייסבוק, אלא בשם החדש של החברה המנהלת את הכל. בדומה לשינוי של אלפאבית וגוגל משנת 2015, כעת יהיה ארגון גג בשם Meta שיהיה אחראי על כל שירותי החברה, פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ והשאר. פייסבוק עושה פה למעשה פיבוט: מצביעה על הכיוון החדש שלה בעשור הקרוב, ועל האסטרטגיה שלה במה שהיא רואה כ"יורש של האינטרנט".

צוקרברג מסר ש״המבנה התאגידי שלנו לא ישתנה. ועם זאת האופן בו נדווח על התוצאות שלנו ישתנה. החל מהרבעון הרביעי של 2021 נדווח על שתי פעילויות: משפחת האפליקציות (פעילות פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם - נ״ט וא״ג) ומעבדות המציאות המדומה. נתחיל גם להיסחר תחת הטיקר החדש לחברת META החל מהראשון בדצמבר (הטיקר יהיה MVRS)".

21:00

פייסבוק משיקה מוצר חדש: משקפי מציאות מדומה מתקדמים, Project Cambria. המשקפיים יושקו בשנה הבאה. הן ישלבו את כל חוויות המציאות החדשניות במקום אחד. "מדובר במוצר מתקדם ואיכותי יותר, שגם יעלה יותר בהתאמה, אך יציע לאנשים טכנולוגיות פורצות דרך, לרבות נוכחות חברתית מציאותית ומשוכללת יותר, ראייה צבעונית באיכות גבוהה, ועוד". משקפי קמברייה הם משקפיים שצפויים להיות יקרים, במחיר כמה אלפי דולרים ויתחרו ישירות ב-Apple VR.

בנוסף, צוקרברג רומז על משקפי מציאות רבודה שהם עובדים עליהן. הוא קורא לזה פרויקט נאזריי. עדיין אין הרבה פרטים, כאמור.

20:50

החברה הציגה את פלטפורמת Presence - חבילת כלים חדשה, מבוססת בינה מלאכותית ולמידת מכונה, שתאפשר למפתחים לבנות טכנולוגיות מציאות מעורבת טובות וריאליסטיות יותר, לייצר אינטרקציות חברתיות וחוויות קוליות חדשניות, שישלבו בטבעיות בין תוכן וירטואלי למרחב הפיזי. כלים אלו מתבססים על יכולות מתקדמות כמו Passthrough, Spatial Anchors ו-Scene Understanding.

כחלק מהפלטפורמה, החברה תשחרר SDK (ערכת פיתוח תוכנה) ליצירת אינטרקציות וחוויות קוליות - מגוון כלים שיסייעו למפתחים להמציא מחדש את האינטרקציה עם טכנולוגיות מציאות מדומה ולהפוך את הידיים לאמצעי המרכזי שמספק שליטה בחוויה הוירטואלית. בד בבד, החברה מציגה SDK בעולמות האודיו, שיאפשר לקול להשתלב כחלק משמעותי מאותן חוויות דיגיטליות ויספק לאנשים שליטה קולית, ו-SDK ליצירת אוואטרים חדשים ומציאותיים.

20:30

"גיימינג הוא מרכיב משמעותי מחזון ה-Metaverse - החל ממשחק שחמט מבוסס AR ועד למשחקי מלחמה במציאות מדומה", אומר צוקברג ומכריז  שמשחק GTA יגיע לקווסט 2. רבים כבר החליפו את חדר הכושר בשגרת אימונים במציאות מדומה, והחברה מתכננת להפוך את משקפי ה-VR למוצר הספורט הנוח והטוב ביותר עבור צרכים אלו. כבר בשנה הבאה, החברה תשיק סט אביזרים חדשים לפעילות ספורטיבית באמצעות המשקפיים - כמו אחיזה טובה יותר לשלטי ה-VR, מצב אגרוף, וסטודיו לספורט".

צוקרברג מדבר על לעבור בעזרת הקווסט ובמטא-וורס: "אם ניתן לכולם את הכלים להיות נוכחים, לא משנה מאיפה הם, זה יהיה גיים צ'ינג'ר". הוא מסביר שזה ייתן אפשרויות להעסקה לאנשים רבים שלא יכלו בגלל המיקום הגאוגרפי שלהם. הוא מתייחס גם להיבט הסביבה ואומר שיזהם פחות כי פחות טיסות ופחות נסיעות ופקקים ורמזורים.

החברה הכריזה על קרן חדשה בסך 150 מיליון דולר שתוקדש ליצירת הדור הבא של החוויות החינוכיות ב-VR. לצד זאת, החברה משתפת פעולה עם שורת מוסדות כדי לקחת את החזון קדימה, וליצור חוויות למידה חדשניות וסוחפות.

צוקרברג אומר: "השנים האחרונות נתנו לי ולחברה שיעור בצניעות. אחד הלקחים העיקריים, הוא שבניית מוצרים זה לא מספיק. אנחנו גם צריכים לתת יד לבניית אקוסיסטם, כך שמיליוני אנשים יוכלו לקחת חלק בעתיד, שהם יתוגמלו על עבודתם ויהנו מהשגשוג - לא רק כצרכנים, אלא גם כיוצרים ומפתחים. עד כמה שאנחנו חברה גדולה, למדנו גם איך זה לפתח עבור פלטפורמות אחרות. החיים תחת הכללים שלהן עיצבו באופן עמוק את ההשקפה שלי על תעשיית הטכנולוגיה. יותר מכל, הבנתי שהגבלת חירות ומיסים גבוהים מקשים על חדשנות, מונעים מאנשים לפתח דברים חדשים, ומעכבים את הכלכלה של האינטרנט כולה. אנחנו מתכננים להמשיך לסבסד את המכשירים שלנו, או לפחות למכור אותם במחיר עלות, כדי להפוך אותם לזמינים עבור יותר אנשים".

20:15

צוקרברג מתאר אפליקציה חדשה בשם Horizon Home: "גרסה מוקדמת לחלל הביתי העתידי ב-Metaverse - החלל הראשון אליו כל אדם ייכנס כשירכיב את משקפי המציאות המדומה. כבר בקרוב יהיה ניתן להזמין חברים להיפגש בבית ולבלות איתם, לצפות בסרטונים ולשחק יחד במגוון יישומים ומשחקים.

"Horizon Home היא התוספת החדשה ביותר ל-Horizon, הפלטפורמה החברתית של החברה, שמאפשרת לאנשים לשמור על קשר אחד עם השני, ליצור ולעבוד בתוך ה-Metaverse. אליו מצטרפים מוצרים כמו Horizon Worlds, חוויית המציאות המדומה שכבר זמינה במשקפי ה-Quest בגרסת בטא, וכן Horizon Workrooms - מרחב העבודה הווירטואלי והחדשני שהפך למוצר הדגל של החברה בעולמות הפרודוקטיביות. בד בבד, החברה הציגה גם את Horizon Venues - חלל דיגיטלי לצפייה בהופעות, משחקי ספורט ועוד, שמאפשר להיות חלק מאירועים חיים מכל מקום".

אחד הסטארט-אפים שישלובו באקו-סיסטם של מטאוורס הוא הסטארט-אפ הישראלי ספייק (Spike) של היזם הסדרתי ומייסד וואלה ארז פילוסוף ודביר בן ארויה, לשעבר מייסד וובספלאנט. ספייק הוא מעין הכלאה של פלטפורמת דואר אלקטרוני, ניהול משימות ויישום שיחות וידאו בסגנון זום, הייעודית לסביבת משקפי אוקולוס 2.

ספייק עובדת על סמך הדוא״ל הקיים ועושה מתיחת פנים לדוא״ל המסורתי. עשירה בכלים של שיתופיות, הודעות קוליות, פגישות וידיאו ועוד- ישירות מתיבת הדואר הנכנס שלך והופכת את האימייל להיות תקשורת סינכרונית.

על פי הודעת החברה, היא מאפשרת ללמעלה מ-150,000 חברות וצוותים עבודה בארגונים להשתמש בפלטפורמה ככלי תקשורת פנים ארגוני וחיצוני, בהם פייבר, שופיפיי, פיליפיס וספורה. ״ספייק מחליפה את כל היישומים האחרים שעובדים משתמשים בהם, כמו סלאק, טימז או וואטסאפ, ומאגדת את כל השימושים האלה במקום אחד- מערכת תקשורת מרוכזת של צ׳אטים, מסמכים, וידיאו, הודעות קוליות היישר מהאימייל שלך ועוד,״ נמסר מהחברה.

על פי אתר המחקר IVC, החברה גייסה 15.3 מיליון דולר משורה של משקיעים בהם קרן אינסייט, קרן NFX של גיגי לוי ובכירים מפייסבוק ארה״ב, מנכ״ל זום אריק יוהן, ואריה מרגי, בכיר אם סיסטמס לשעבר וממייסדי פליופס.

20:00

מארק צוקרברג מדבר אל הקהל מסלון ביתו ואומר: "אני יודע שיש מי שטוענים שזה לא הזמן לעסוק בעתיד. אין ספק שיש נושאים חשובים לעבוד עליהם בהווה. תמיד יהיו. אז מהבחינה הזו, אף פעם לא יהיה זמן טוב להתמקד בעתיד. אבל אני גם יודע שיש הרבה מכם שמרגישים כמוני - אנחנו חיים בשביל מה שאנחנו מפתחים, ובזמן שאנחנו עושים טעויות, אנחנו ממשיכים ללמוד, לבנות ולהתקדם". 

צוקרברג ממשיך ואומר: "היום אנחנו נדבר על המטא-וורס. אנחנו נשתף מה שיכול להיות אפשרי. אנחנו מאמינים שהמטאוורס הוא היורש הטבעי של האינטרנט - הוא יספק חוויות חברתיות עשירות יותר ויאפשר לכולנו להרגיש נוכחים אחד לצד השני, מכל מקום בעולם".

צוקרברג מדגים איך יראה המרחב הווירטואלי: "אווטרים יהיו ממש כמו תמונות פרופיל היום, אבל במקום תמונה סטטית - מדובר בייצוגים תלת-מימדיים וחיים של ההבעות ומחוות. הם הולכים להפוך את האינטראקציות לעשירות הרבה יותר מכל דבר שאפשרי באינטרנט של היום. במקום להקליד או ללחוץ, אנשים יוכלו לחוות עם הידיים, לומר מילים, או פשוט לגרום לדברים לקרות בעזרת כוח המחשבה. המכשירים לא יהיו מוקד תשומת הלב: במקום להפריע, הם יתנו תחושה של נוכחות בחוויות החדשות שתחוו, ובאנשים שאיתם תהיו".

 16:00 

הצטרפו אלינו הערב לעדכונים חיים בגלובס מכנס Connect של פייסבוק

ענקית הטכנולוגיה פייסבוק תקיים הערב (ה') בשעה 20:00 (שעון ישראל) את הכנס השנתי שלה, Connect. פייסבוק צפויה לחשוף פרטים נוספים על החזון שלה ועל האסטרטגיה העתידית של החברה לשנים הקרובות - תחזיות הקשורות למציאות מדומה ורבודה (AR ו-VR).

למעשה, פייסבוק רוצה שנשתמש יותר במילה "Metaverse" - זו המילה שהיא מגדירה כמרחב הוירטואלי החדש, אותו מרחב שנחשפים אליו ברגע ששמים על העיניים את משקפי המציאות המדומה שלה, ה-Oculus Quest. ענקית הטכנולוגיה מעוניינת להפוך את המרחב הזה, למרחב הרבה יותר שמיש ובעיקר חברתי ומשפחתי. פייסבוק למעשה רואה בעולם הזה כ"דור הבא של חוויות חברתיות מקוונות".

מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, אמר כי החברה מתכננת להשקיע השנה 10 מיליארד דולר ב-Facebook Reality Labs, חטיבת ה-Metaverse של החברה שמטרתה לייצר את החומרה, תוכנה ואת התוכן למציאות רבודה ומדומה. באחרונה שמענו על שיתוף פעולה של פייסבוק עם חברת Ray-Ban, עם זוג משקפיים חכמים שנועדו לסייע ביצירת סטורי.

אז מה לצפות?

דיווחים בעולם, ובכללם הפרסום באתר TheVerge, דיברו על מיתוג מחדש של פייסבוק ופרסומו של שם חדש לחברה - שאמורים לאפיין את הכיוון החדש שהחברה הולכת אליו. מהלך כזה יסייע לפייסבוק למתג את עצמה מחדש, גם לאחר התחקירים הבעייתיים וגם כדי ליצור בידול בין שירותי החברה השונים. המהלך דומה למה שעשתה גוגל ב-2015 - הקימה ארגון גג בשם אלפאבית, תחתיו יהיו כל השירותים האחרים.

בנוסף, פייסבוק צפויה לספק פרטים נוספים על גרסת ה-Pro למשקפי המציאות המדומה שלה, ה-Oculus Quest. אנחנו גם צפויים לשמוע על משקפיים חכמים נוספים חדשים, זאת לאחר שיתוף הפעולה עם Ray-Ban, וממש לשלב במשקפיים החדשים גם אלמנטיים של מציאות רבודה (AR).

חשוב להזכיר כי בחודש שעבר, מנהל הטכנולוגיות הראשי בפייסבוק, מייק שרופר, הודיע כי יפרוש מתפקידו. מחליפו בתפקיד הוא אנדרו בוסוורת', כיום ראש חטיבת החומרה בפייסבוק. בוסוורת', ניהל ופיקח על חטיבת Facebook Reality Labs, שמונה כבר מעל ל-10 אלף עובדים ואחראית על חטיבת המציאות המדומה והרבודה. כבר אז, לפני חודש, היה אפשר לראות את החברה מצביעה לכיוון הזה - משמע, לבחור בכיווני החומרה והמציאות המדומה והרבודה ככיוון חדש לחברה.

לפייסבוק יש הרבה על הראש בתקופה האחרונה. ענקית הטכנולוגיה נאלצת להתמודד עם הדלפת הענק של המסמכים מתוך החברה, הכוללים מחקרים פנימיים של החברה ומציגים אותה באור שלילי: לפי התחקירים שפורסמו, פייסבוק ידעה על בעיות ותקלות בזירה שלה, אך לא פעלה לתקנן, כדי למקסם רווחים. מדליפת המסמכים מתוך החברה - העובדת לשעבר פרנסיס האוגן, הדליפה את המסמכים בהתחלה לקונגרס, ל-SEC ולוול סטריט ג'ורנל, וכעת כ-17 גופי חדשות נוספים קיבלו גישה למסמכים, מה שהוליד תחקירים נוספים.

צוקרברג אמר בשיחת משקיעים השבוע כי המסמכים שהודלפו הם חלק "ממאמץ מתואם כדי לצייר תמונה כוזבת של החברה שלנו". למעשה, הוא אמר כי פייסבוק מעסיקה מעל ל-40 אלף אנשים במחלקות הבטיחות והאבטחה, ושהיא מצפה להוציא יותר מ-5 מיליארד דולרים על בטיחות ואבטחה בשנת 2021.