חברות ההייטק הישראליות יוצאות לשופינג, אך לא כולן עושות את זה נכון

למעלה מ-70% מהרכישות בהייטק נכשלות, ובכל זאת הפרקטיקה הזו של רכישות נמשכת במרץ • הכותרות מכריזות על סגירת עסקת רכישה – אבל נדיר לשמוע על האתגרים שבדרך, ועוד יותר מזה על הכישלונות • השאלה היא האם נעשה הכול כדי להבטיח הצלחה?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

בשנתיים האחרונות, בזכות השקעות גדולות בחברות הייטק בשלבי הצמיחה, אנחנו עדים למגמה חדשה - חברות ההייטק הישראליות לא ממהרות להימכר, אלא משקיעות בצמיחה מואצת כדי להפוך לחברות בינלאומיות גדולות. כדי לתמוך באסטרטגיה זו הן לעיתים מאמצות גם אסטרטגית צמיחה של מיזוגים ורכישות. מדובר במגמה מבורכת שעוזרת להייטק הישראלי לייצר חברות גדולות ובינלאומיות, אך אסור לשכוח שמדובר בתהליך עם סיכון גבוה.

לפי הדוח הרבעוני של IVC ומשרד עורכי הדין מיתר , במחצית הראשונה של 2021 הושקעו בחברות הייטק ישראליות 11.9 מיליארד דולר. מדובר ביותר מכל ההשקעות ב- 2020. 79 חברות גייסו מעל 50 מיליון דולר במהלך המחצית הראשונה, בהשוואה ל-39 חברות בכל 2019, וכמחצית מהן, 38 חברות, גייסו מעל 100 מיליון דולר. כספים אלו נועדו לתמוך בהמשך הצמיחה של החברות.

שוק ההייטק הישראלי מייצב ומתעצב, בונה חברות גדולות עם חזון ארוך טווח, ומבסס את עצמו לא רק כיצרן טכנולוגיות בריצת ספרינט, אלא גם כמנוע לבניית חברות במסלול מרתון. כאשר שווי השוק של החברות הישראליות שובר שיאים, חשוב למנף מיזוגים ורכישות כדי לאשש את השווי הגבוה, וגם לייצר בסיס איתן יותר להמשך הצמיחה וההצלחה של החברות.

הרכישות האסטרטגיות מאפשרות לחברות לחדור לגיאוגרפיות חדשות, להעשיר את סל המוצרים והטכנולוגיות, או להגדיל את בסיס הלקוחות. אלא שמדובר בתהליכים ארוכים ומורכבים - זיהוי הצורך, איתור חברות מתאימות, ניהול בדיקת הנאותות ותהליך המיזוג לתוך החברה הרוכשת, הדורשים ניסיון רב, וזמן. בדרך כלל התהליך מובל על ידי מנכ"ל החברה ולצידו חברי הנהלה בכירים אשר יחד אמורים להוביל להצלחה של הרכישה עד השלמת המיזוג בפועל.

אולם, אחד הנתונים הצורמים בתחום הוא שלמעלה מ-70% מהרכישות נכשלות, ובכל זאת הפרקטיקה הזו של רכישות נמשכת במרץ. הכותרות מכריזות על סגירת עסקת רכישה - אבל נדיר לשמוע על האתגרים שבדרך, ועוד יותר מזה על הכישלונות. השאלה היא האם נעשה הכול כדי להבטיח הצלחה?

הבגרות של שוק ההייטק הישראלי מתבטאת גם בהתנהלות מקצועית יותר, תאגידית, כזו שמשתמשת בכל ארגז הכלים העומד לרשות ההנהלה. מאחר ורוב החברות יעשו לא יותר מ-2-3 רכישות מהותיות בטווח הנראה לעין, לא תמיד יש הצדקה להקים צוות שמתמחה בתהליכי רכישה (בדרך כלל Corporate Development). בנוסף, סט הכלים והידע הנדרש שונים ממה שנדרש לנהל חברה, ולכן חשוב לחברות להיעזר במומחים שיסייעו להנהלה להוביל את התהליך מתחילתו ועד סופו, ולבנות תשתיות ארגוניות לעסקאות עתידיות

יישום אסטרטגיית M&A בחברות הייטק דורש קודם כל הנהלה בוגרת ואחראית שתוכל להגדיר במדויק את מטרות הרכישה, להוביל את התהליך ולמזג את הרכישה ביום שאחרי. ואם התהליך לא מתבצע מתחילתו ועד סופו במתודולוגיה מוסדרת יחד עם סט כלים מקצועיים, אכן רוב הרכישות סופן להיכשל. האם קיים די ידע וניסיון בחברות הרוכשות כדי להבטיח את הצלחת התהליך בפועל?

הכותבת היא הבעלים של סקייל אפ ייעוץ - מלווה חברות בתהליכי צמיחה, עם התמחות במיזוגים ורכישות וחברה בסופרסונס