דרך ארוכה הובילה את ארגוני הסביבה לניצחון חלקי על התיאבון של ראשי ערים לאורך הארץ למקומות חנייה אקסקלוסיביים ליאכטות עבור נתח אוכלוסייה מצומצם. ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה ביום שלישי על הקמת מרינה חדשה אחת בלבד - בנהריה, לצד הרחבת המרינות הקיימות. אך לא מדובר בסוף פסוק. בשלב הבא, תדון בנושא המועצה הארצית.
הקמת מרינות חדשות עבור 3,500 יאכטות פרטיות תפגע בציבור, סביבתית, חברתית ובריאותית. כבר היום, נדחקים תושבי ישראל ב-1.6 ס"מ חוף לתושב לעומת 30 ס"מ בקום המדינה, כשהאוכלוסייה הולכת וגדלה במהירות, וכך גם תשתיות הכרחיות דוגמת מתקני התפלה - שתופסות את קו החוף.
המצוק החופי עלול להיפגע, וכך גם רצועת החוף תהפוך צרה יותר בשל פגיעה בהסעת החול. כך למשל, גם המרינה אותה המליצה הוועדה להקים בנהריה, תסב נזק רב: בצמוד ומצפון לה נמצאת השמורה הימית ראש הנקרה-אכזיב, שהשיט אסור בתחומה. רצועת החוף מיועדת כפארק חופי ובעלי החיים, כרגיל, ישלמו מחיר כבד: החוף משמש צבות ים להטלה. בחברה להגנת הטבע, שהובילה את ההתנגדות להקמת המרינות, ינסו למנוע גם את הקמתה של המרינה המדוברת בנהריה.
המפתחות נמצאים בידיים של מי שקולה נדם. השרה האחראית על התוכנית, מרב מיכאלי, מבינה היטב את חסרונותיה. מדובר בירושה אותה קידמה השרה הקודמת - מירי רגב - בהתלהבות רבה. "השרה מתנגדת באופן נחרץ לכל תוכנית שתפגע בחופי ישראל, שבמשך שנים הבנייה והפיתוח סביבם נעשו בחוסר אחריות", אמרה בשבוע שעבר מיכאלי לגלובס.
אך ירון שוורץ, מנהל אגף הנדסה ותפעול נמלים ברספ"ן, נציגה של מיכאלי בוועדה, הצביע דווקא בעד הקמה של ארבע מרינות חדשות. הוא אומנם נהנה מעצמאות והשרה אינה יכולה להתערב בשיקול דעתו, אך מדובר בתוכנית שנהגתה במשרדה של מיכאלי, וכך, כמשרד שיזם את התוכנית, היא יכולה להנחות את רספ"ן ולהכריע כי בישראל לא יוקמו מרינות חדשות. בינתיים, נאלצים ארגוני הסביבה והמשרד להגנת הסביבה, להוביל את המאבק בלעדיה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.