קמעונאות | ניתוח

החידה של רשתות המזון: הסחורות התייקרו, המחירים לצרכן לא השתנו דרמטית אבל הרווחים זינקו

התוצאות העסקיות של רשתות הסופרמרקטים הנסחרות בבורסה בתל אביב מלמדות כי הללו הסתגלו במהירות לתקופה של אחרי המגפה, שבה נהנו מביקושי שיא • המשך ההתרחבות בעסקיהם הוביל לשיפור ברווחיהן גם מבלי להעלות מחירים לצרכן • אי.בי.אי: "אם מחירי ההובלה ימשיכו לעלות, עליות המחירים יגיעו"

מנכ''לי רשתות המזון / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, שלומי יוסף, יח''צ
מנכ''לי רשתות המזון / צילום: איל יצהר, תמר מצפי, שלומי יוסף, יח''צ

בעוד שחלק מרשתות הסופרמרקטים הגדולות בישראל עמדו בשבועות האחרונים בעין הסערה, בעקבות פרסום חשדות של רשות התחרות בקשר להסדר כובל ותיאום מחירים בענף (לצד שחקניות בולטות נוספות בשוק המזון המקומי), התוצאות הכספיות שהן מציגות מעידות על המשך "החגיגה" בעסקיהן גם פוסט תקופת הקורונה, שבה נהנו הרשתות מביקושי שיא של הציבור.

מהדוחות הכספיים שפרסמו לאחרונה רשתות המזון הנסחרות בבורסה בתל אביב עולה, כי למרות שקצב ההכנסות שלהן, כמגמה, פחת בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2021, הן נהנו מעליית הרווחיות הגולמית והתפעולית - מה שהשתרשר לשורה התחתונה והגדיל את הרווח הנקי המצרפי שלהן בשיעור דו-ספרתי, וזאת גם ללא עליית מחירים משמעותית לצרכנים. 

מדובר, כפי שעולה מנתוני החברות, במגמה הנתמכת בהתרחבות הפעילות, עם פתיחת סניפים חדשים המסייעים להן לשיפור תנאי הסחר - ובמילים אחרות, גודלן מאפשר להן לשפר את כוח הקנייה שלהן באמצעות לחץ שבכוחן להפעיל כדי להפחית את המחיר שהן משלמות לספקים.

אותה מגמה מאפשרת התייעלות תפעולית של הרשתות, שמשמעותה ניהול יעיל יותר וצמצום העלויות הקשורות למכירות, כך שבשלב הנוכחי הן מצליחות להתמודד עם שינויים בתנאי המאקרו, ובראשם עליית מחירי התובלה בעולם, ובחודשים האחרונים גם התחזקות השקל, המשפיעה על עלויות המוצרים המיובאים. 

 
  

בסופו של דבר, למרות חולשה יחסית בסיכום תוצאות הרבעון השלישי - שבשנה שעברה היה חריג לטובה בהשפעת הקניות המוגברות בתקופת הקורונה, והשנה הושפע לשלילה מעיתוי חגי תשרי, שהוביל למיעוט ימי עבודה בספטמבר - ניתן להעריך על בסיס התוצאות עד כה, כי בדומה לשנה שעברה, גם 2021 תסוכם כשנה חיובית מאוד לרשתות הסופרמרקטים בישראל.

"הקורונה עדיין תומכת בביקושים ובתוצאות"

שירה אחיעז, אנליסטית הקמעונות בבית ההשקעות אי.בי.אי, מציינת כי "שנת 2020 הייתה מאוד חזקה בעקבות הקורונה, אבל גם השנה יש עדיין גורמים שבחסות המגפה תמכו בביקושים ובתוצאות הרשתות, משום שרוב האוכלוסייה עדיין לא טסה לחו"ל, הרבה אנשים עדיין עובדים מהבית ובתחילת השנה עדיין היו השפעות של סגר".

במבט קדימה, אחיעז מעריכה, עליות מחירים יגיעו בשנה הבאה, אבל מוסיפה, כי "בעקבות חקירת הרשות לתחרות, כרגע כל הרשתות עדיין 'יושבות על הגדר'. ראינו באחרונה עליות מחירים, גם אם לא דרמטיות, אבל אם יימשכו העליות של מחירי הובלה ותשומות נוספות, כמו חומרי גלם, אריזות ועוד, אז מתישהו יגיעו עליות המחירים לצרכנים.

עוד לדבריה "צריך לזכור שיש השפעות נוספות העשויות להוביל לעליות מחירים, דוגמת מס חדש על כלים חד-פעמיים, הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקים מפלסטיק ומיסוי משקאות ממותקים".

יוחננוף וטיב טעם בולטות בצד החיובי

מבין שש קמעונאיות המזון הנסחרות בבורסה, בולטות בצד החיובי של התוצאות הרשתות יוחננוף, שלצד ההתרחבות השוטפת נהנתה גם מכמה אירועים חד-פעמיים, וטיב טעם, הממשיכה ליהנות מתהליך השיקום שהיא עוברת זה כשלוש שנים, בהובלת בעל השליטה חגי שלום. מולן בולטות בחולשה יחסית ויקטורי ופרשמרקט, שרווחיהן נשחקו קלות, כמו גם ההכנסות.

2.6 מיליארד שקל היה הסכום שאליו התקרב מחזור המכירות של רשת יוחננוף בתשעת החודשים הראשונים של השנה, המשקף טיפוס של 13% ביחס להכנסותיה בתקופה המקבילה של השנה שעברה. מלבד פתיחת סניפים חדשים נהנתה הרשת שבשליטת משפחת יוחננוף גם מאיחוד תוצאות רשת המוצרים המוזלים לבית "זול סטוק" החל מחודש אפריל, אחרי רכישת השליטה בה (50.1%) תמורת 45 מיליון שקל - מה שסייע ליוחננוף לבלוט ביחס למתחרות, שהציגו שינויים מתונים בהיקפי המכירות שלהן.

הכנסותיה של "המצטיינת השנייה", רשת טיב טעם, לתשעת החודשים הראשונים של השנה השתפרו ב-3% והגיעו לכ-1.2 מיליארד שקל. זאת, בעיקר בזכות צמיחת מועדון הלקוחות ושינויים בהרגלי הצריכה, ובניגוד למתחרות, טיב טעם, הפועלת גם בחגים ובשבתות, נהנתה גם מהשפעה חיובית של חגי תשרי.

נסיגה בהכנסות שופרסל, ויקטורי ופרשמרקט

מול זאת, נסיגה מתונה של כ-1%-3% נרשמה בהכנסות הרשתות שופרסל (מסניפי הסופרמרקטים שלה), ויקטורי ופרשמרקט מתחילת השנה, והיא מיוחסת בעיקרה לשיא בצריכה שנרשם בשנה שעברה, בשיא משבר הקורונה, וכן למספר ימי המכירה המצומצם בספטמבר בהשפעת חגי תשרי.

זאת בעוד רשת רמי לוי, הנושאת את שם בעל השליטה בה, שמרה על איזון בשורת ההכנסות בין ינואר לספטמבר, שהסתכמו בכ-4.8 מיליארד שקל, בעיקר בזכות פתיחת סניפים חדשים.

רמי לוי / צילום: שלומי יוסף
 רמי לוי / צילום: שלומי יוסף

ארבע הרשתות (שופרסל, ויקטורי, פרשמרקט, רמי לוי) מדווחות על ירידה במכירות בחנויות זהות, משיעור מתון של פחות מ-1% (ויקטורי) ועד כמעט 8% (פרשמרקט) - גם כן בהשפעת שינויי הצריכה במהלך משבר הקורונה.

למרות זאת, כאמור, הרשתות נהנו כמגמה משיפור הרווחיות הגולמית שלהן. כפי שרמי לוי מסבירה, העלייה ברווח וברווחיות הגולמית נרשמה בזכות שיפור תנאי הסחר, התייעלות לוגיסטית, פעילות המותג הפרטי ורווחיות חברות בנות, וזאת למרות שמנגד היא מדווחת על "קיטון ברווח הגולמי במגזר הקמעונות כתוצאה מהעמקת המבצעים בחגי תשרי כחלק ממהלך של החברה לחזק את הקשר עם יסודות העסק, שהם הלקוח".

טיב טעם: ההתמקדות בקטגוריות ליבה תרמה לשיפור

89 מיליון שקל הוא הרווח התפעולי שהציגה רשת טיב טעם בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה - סכום המשקף שיפור של 33% ביחס לרווחיה התפעוליים בין ינואר לספטמבר 2020. טיב טעם מחלקת את פעילותה לשני מגזרים - קמעונות, שבמסגרתו היא מפעילה 43 סניפי סופרמרקטים, ותעשייה, שבמסגרתו היא מייצרת, מייבאת ומשווקת מוצרי מזון.

כאמור, לפני כשלוש שנים לקח לידיו בעל השליטה ברשת, חגי שלום, את מושכות הניהול, במסגרת פרידה מפתיעה שנעשתה מהמנכ"ל עדי כהן, חותנו לשעבר של שלום, על רקע חילוקי דעות הן בקשר להתנהלות העסקית של הרשת והן בקשר לעניינים אישיים-משפחתיים. כעת מדווחת טיב טעם בתוצאותיה במגזר הקמעונות על שיפור תנאי הסחר, שינוי בתמהיל מוצרים ועלייה בשיעור המחלקות בעלות רווחיות גבוהה.

חגי שלום מנכל ובעלים של טיב טעם / צילום: אסף לב
 חגי שלום מנכל ובעלים של טיב טעם / צילום: אסף לב

במגזר התעשייה היא מציינת כמה תרם לשיפור בתוצאות מיקוד בקטגוריות ליבה, בהן יין ואלכוהול, גבינות ומוצרי בשר טריים, "שהינן בעלות שיעורי רווח גבוהים וצמחו בצורה משמעותית", וזאת במקביל לסגירת פעילות דגים טריים, שאופיינה בשיעורי רווחיות נמוכים.

שורה תפעולית מוצלחת ביוחננוף וברמי לוי

מעל טיב טעם בולטת קפיצה של 66% שמציגה יוחננוף ברווח התפעולי שלה שהגיע ל-213 מיליון שקל. מלבד השפעות חשבונאיות חיוביות של הסדרי מישגור (קונסיגנציה), שבמסגרתם היא משלמת לספקים עבור מלאי רק אחרי שנמכר, מדווחת יוחננוף על רווחיות גבוהה יחסית שממנה נהנית זול סטוק.

חלק מהשיפור נרשם אחרי שבתקופה המקבילה בשנה שעברה ספגה יוחננוף הפסדים של קרוב ל-40 מיליון שקל, בעיקר הפסדי הון ממימוש וגריעת רכוש וכן משערוך נכסים, כך שבנטרולם השיפור ברווח התפעולי שלה בין ינואר לספטמבר מתון יותר ועומד על כ-29%.

עוד בשורה התפעולית רשת רמי לוי נהנתה משיפור של 19%, לסכום של 228 מיליון שקל, בזכות שיפור תנאי הסחר, התייעלות לוגיסטית אחרי המעבר לפעילות במרכז הלוגיסטי החדש של החברה במודיעין, "וכן מפעילות המותג הפרטי ורווחיות חברות הבנות".

שופרסל, המתנהלת ללא גרעין שליטה, "מסתפקת" בשיפור של 10% ברווח התפעולי, בעיקר בזכות שיפור תנאי הסחר והתייעלות תוכן בזכות שיפור בפעילות רשת הדראגסטורים Be .

בצד השלילי, בין הרשתות ניצבת ויקטורי, שהציגה שחיקה של כ-9% ברווח התפעולי שלה בין ינואר לספטמבר, שעמד על כ-73 מיליון שקל, אחרי שהרשת שבשליטת משפחת רביד לא הצליחה לשפר את הרווח הגולמי והוצאותיה גדלו.

שורת הרווח הנקי: זינוק של 150% ביוחננוף

רווח נקי של כ-150 מיליון שקל כל אחת הציגו בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרשתות יוחננוף ורמי לוי, מה שמשקף ליוחננוף זינוק של כמעט 150% ביחס לרווחי הרשת בתקופה המקבילה אשתקד, בעוד שאצל רמי לוי סכום זה משקף שיפור של 33% ביחס לתקופה המקבילה.

אצל יוחננוף, מלבד השיפור בפעילות כפי שהוצג, בדרך לשורה התחתונה הרשת נהנתה מרווח של כמעט 30 מיליון שקל מנכסים פיננסיים, מה שהקטין לה משמעותית את הוצאות המימון, ותמך בהגדלת הרווח, בעיקר בהשפעת שערוך השקעתה במניות ואופציות בחברת הטכנולוגיה A2Z, הפועלת בתחום העגלות החכמות לסופרמרקטים. רמי לוי הציגה גם היא שינוי חיובי בסעיפי המימון שלה, אחרי שנהנתה בעיקר מעליית שווי הוגן של מכשירים פיננסיים, שחבר לשיפור בשורה התפעולית. 

רשת טיב טעם הציגה קפיצה של כ-50% ברווח הנקי שלה בין ינואר לספטמבר, ל-55 מיליון שקל, עם כיוון חיובי ברווחיות שני מגזרי הפעילות שלה (קמעונות ותעשייה), שבהם בלט השיפור במגזר התעשייה.

הרווח הנקי של פרשמרקט, הרשת הצומחת של האחים שלומי ויוסי אמיר (אשר נמכרה לחברת האנרגיה פז בעסקה שטרם הושלמה) עמד על 87 מיליון שקל, עלייה של 3%. לעומתה מציגה רשת ויקטורי שחיקה של 2% ברווח לסכום של 42 מיליון שקל, אחרי חולשה בשורה התפעולית.

מובילת השוק, שופרסל, מציגה רווח של 293 מיליון שקל בשורה התחתונה, המשקף שיפור של כ-10% ביחס לינואר-ספטמבר 2020.

טיב טעם עקפה את ויקטורי בשווי

54% הוא שיעור הזינוק שמציגה מניית יוחננוף מתחילת השנה, הבולטת מול יתר מניות הרשתות בתקופה זו.

הזינוק במניית יוחננוף, למחיר המשקף לרשת שווי שוק נוכחי של כ-3.3 מיליארד שקל, ממקם אותה לצידה של המתחרה רמי לוי, המחזיקה בתואר הסגנית של שופרסל כבר כמה שנים מבחינת שווייה, הדומה כעת לזה של יוחננוף, אחרי שיפור של כ-14% שרשמה מנייתה מתחילת השנה.

עוד נהנתה מעליות שערים חדות מניית טיב טעם, שקפצה מתחילת השנה בכ-50%, מהלך שהעלה את שווייה הנוכחי של הרשת לכ-1.1 מיליארד שקל.

כך, לאחר תקופה ממושכת, חדלה טיב טעם מלהיות רשת הסופרמרקטים הקטנה בבורסה מבחינת שווייה, והיא עברה את ויקטורי, הנסחרת בשווי של קצת יותר מ-900 מיליון שקל, אחרי שחיקה של כ-12% במנייתה מתחילת השנה - היחידה מבין המוזכרות המציגה תשואה שלילית עד כה ב-2021.

את השוק מבחינת שווי ממשיכה להוביל בפער משמעותי שופרסל, עם עלייה מתונה של כ-4% שמציגה מנייתה מתחילת השנה, למחיר המשקף לרשת שווי המתקרב ל-7 מיליארד שקל. זאת אחרי שבחודש החולף נחלשה המניה בכ-7%, מאז שדיווחה על ביקור חוקרי רשות התחרות במשרדיה וחקירת המנכ"ל שלה, איציק אברכהן, בעניין החשדות להסדר כובל ותיאום מחירים בין הרשתות. זאת, נוסף על חשיפת פעילות אתר האינטרנט שלה המיועד ללקוחות חרדים, המציע מחירים נמוכים בעשרות אחוזים מאתר האינטרנט הכללי של הרשת.

ירידות דומות בחודש החולף רשמו גם מניות ויקטורי ורמי לוי, שמנהלי שתיהן - אייל רביד בויקטורי ורמי לוי ברמי לוי - נחקרו במסגרת הפרשה, בעוד שיתר המניות לא רשמו שינויים משמעותיים בתקופה המדוברת.