במשך שנים אמזון תפעלה בעצמה את מערך השינוע והמשלוחים שלה - החל מהמכולות, דרך כוח האדם ועד לאניות המשא עצמן - וכך נשארה בלתי תלויה בתוך המסע המסובך של אספקת הזמנות מקוונות. עכשיו, על רקע השיבושים בשרשרת האספקה העולמית, העצמאות של אמזון משתלמת לה: בעוד הקמעונאיות הגדולות מתמודדות עם עיכובי אספקה משמעותיים, אמזון מצליחה לצמצם את השפעות משבר האספקה ולשמור על המוניטין שלה.
למרות היתרון הגדול של אמזון על המתחרות שלה, גם עליה לא פסחו השפעות מגפת הקורונה - מאז ינואר 2021 נרשמה עלייה של 14% במלאי שאזל, ועלייה של 25% בממוצע המחירים, בעקבות הזינוק בעלויות התובלה השונות, שמתגלגלת בסופו של דבר לצרכן.
על מנת לצמצם את ההשפעות השליליות של שרשרת האספקה המשובשת, אמזון השקיעה 61 מיליארד דולר בשנת 2020 על תפעול עצמאי של מערך האספקה שלה, לעומת 38 מיליארד בשנת 2019. 72% מהסחורה שאמזון מספקת מגיעה באופן עצמאי, לעומת 47% בלבד ב-2019.
בים באוויר וביבשה
גם באוויר אמזון משתכללת כדי להתמודד עם השיבושים המאתגרים - כדי להימנע מהצפיפות בנמלים, היא החכירה לפחות עשרה מטוסים ארוכי טווח שיכולים להטיס מטענים ישירות מסין לארצות הברית, ללא כל העיכובים במסע דרך הים.
גם מול המחסור העולמי בעובדי נמל אמזון מצאה פתרון יצירתי - היא פיתתה את 150 אלף העובדים הזמניים שלה בבונוסים גבוהים, עד כדי 3,000 דולר, על רקע משבר החזרה לעבודה בארצות הברית. בנוסף, אמזון מייצרת בעצמה את המכולות שנושאות את המטען מסין לארצות הברית, וככה מבטיחה שלא יחסר לה ציוד תובלה.
התוצאות של כל המאמצים האלה נראות בשטח - זמני ההמתנה למקומות עגינה פנויים בשני הנמלים העמוסים ביותר בארצות הברית, בלוס אנג'לס ובלונג ביץ', קליפורניה, ארוכים עד כדי 45 ימים. המשלוח האחרון של אמזון עמד בתור יומיים, עד שעגן במדינת וושינגטון, שם הנמלים עמוסים הרבה פחות.
בזכות החכירה של כלי השיט שמובילים את המטען, יכולה אמזון להחליט איפה הם יעגנו, בהתאם לצפיפות. ממדינת וושינגטון, עובדי הנמל של אמזון פורקים את הסחורה ונהגי משאיות מובילים את המטענים חזרה ללוס אנג'לס - ומשם מופצים ליעדים השונים ברחבי ארצות הברית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.