אחרי חודשים של המתנה, ענקית הטכנולוגיה גוגל השיקה את פעילות הארנק הדיגיטלי שלה, גוגל פיי, בישראל. בתעשיית כרטיסי האשראי מדווחים על תנועה ערה של לקוחות שהזינו את כרטיסי האשראי שלהם אל תוך הארנק הדיגיטלי, אמנם לא כמו בעת כניסת אפל פיי לישראל בתחילת חודש מאי, אך בהחלט רבים הביעו עניין בשירות החדש בישראל.
שעות הבוקר לוו בלא מעט תלונות מצד צרכנים בחנות האפליקציות. חלק מהם טענו כי קיבלו הודעה כי הבנק שלהם לא אפשר את הזנת כרטיסי האשראי, אחרים התלוננו על גביית סכומים של חמישה שקלים. מולם, לא מעט צרכנים דיווחו על כך שנהנו מהטבות מחברות כרטיסי האשראי והבנקים לאחר שהשתמשו בכרטיס שלהם.
מכיוון שגוגל פיי הוא ארנק פתוח המאפשר להזין לתוכו יותר מכרטיס אשראי אחד, חברות כרטיסי האשראי והבנקים (ואף רשתות כמו סופר פארם) יצאו בשורה של הטבות כדי לשכנע את הציבור לבחור בכרטיס שלהם ככרטיס ברירת המחדל, בו ייעשה מירב השימוש בעת הפעלת הארנק הדיגיטלי.
מאבק דומה היה גם בעת כניסת אפל פיי לישראל בחודש מאי, אך הפעם ההטבות שונות מאשר לפני שבעה חודשים. החברות המנפיקות כרטיסי אשראי הפיקו לקחים ועתה העניקו הטבות צנועות יותר.
ומי בכל זאת החליט שלא להשתתף באירוע? לקוחות מועדון שופרסל שניסו להזין את כרטיס המועדון שלהם לתוך גוגל פיי נתקלו בהודעת סירוב. הסיבה: שופרסל מחזיקה ב-49% ממיזם פייבוקס המשותף לה ולבנק דיסקונט, ומתפעל ארנק דיגיטלי משל עצמו.
השאלה הגדולה היא מה תעשה כניסת גוגל פיי למתחרים - הארנקים הדיגיטליים הקיימים בישראל. באשר לאפל פיי, מדובר כאמור בקהל יעד שונה לגמרי. אולם כיום כבר פועלים בארץ שבעה ארנקים מבוססי אנדרואיד.
כאמור, כולם התיישרו עם גוגל פיי ונלחמים על מקומם ככרטיס ברירת המחדל במקביל להפעלת ארנק דיגיטלי משלהם כדי ליהנות מעמלת הסליקה. אולם כדי לגרום לציבור להשתמש בארנקים שלהם, הבנקים וחברות כרטיסי האשראי יצטרכו לגרום לו לוותר על חוויית המשתמש הנוחה של גוגל פיי ולהתעלם מהזמינות הגבוהה של השימוש בגוגל פיי כתוצאה מגלישה ברשת.
מה זה בעצם גוגל פיי?
גוגל פיי (Google Pay) הוא ארנק דיגיטלי שפיתחה ענקית הטכנולוגיה גוגל המאפשר תשלום באמצעות טלפון נייד הפועל על מערכת אנדרואיד. מדובר בארנק דיגיטלי פתוח, אליו ניתן להזין כמה כרטיסי אשראי במקביל, ולבחור עם איזה מהם לשלם בכל בית עסק התומך בתשלום ללא מגע - (contactless) במערכת EMV.
הורדתי את גוגל פיי מחנות האפליקציות. מה עכשיו?
לאחר התקנת הארנק הדיגיטלי בטלפון הנייד, יש להזין את כרטיס האשראי הרצוי. התשלום באמצעות גוגל פיי נעשה על ידי הצמדת מכשיר הטלפון למסוף האשראי בבית העסק, ללא צורך בפתיחת האפליקציה בכל פעם.
אילו כרטיסי אשראי ניתן לצרף לשירות?
כרטיסי אשראי שהונפקו על ידי הבנקים התומכים: פועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות, הבינלאומי הראשון ויהב ושל כל חברות כרטיסי האשראי: ישראכרט (כולל אמריקן אקספרס), כאל ומקס.
אם יש לי יותר מכרטיס אשראי אחד, האם אוכל לצרף אותם יחד אל תוך גוגל פיי?
כן. מכיוון שגוגל פיי הוא ארנק פתוח, גוגל אינה מגבילה את כמות הכרטיסי שאפשר לצרף לארנק. עם זאת, בחלק מהחברות והבנקים המנפיקים הגבילו את מספר הכרטיסים שניתן לצרף, כחלק מאמצעי הביטחון ואבטחת המידע.
האם השימוש בארנק הדיגיטלי מאובטח?
בגוגל ציינו כי שמו דגש מרכזי על אבטחה בעיצוב של גוגל פיי וכי המספר האמיתי של כרטיסי האשראי או החיוב שנוספו אליו אינם נשמרים כלל במכשיר הנייד או מועברים לאף בית עסק. בעסקאות שמתבצעות באמצעות גוגל פיי נעשה שימוש במספר כרטיס וירטואלי הנקרא אסימון, שהוא ספציפי לכל מכשיר והאסימון משויך לקוד אבטחה דינמי שמשתנה עם כל עסקה.
מה עלי לעשות אם מכשיר הטלפון שלי אבד או נגנב?
בגוגל מסבירים כי אין צורך לבטל את הכרטיס עצמו, מכיוון שהנתונים שלו אינם מאוחסנים במכשיר. אם כרטיס האשראי עצמו אבד, לאחר קבלת כרטיס אשראי חדש יש להפעילו אל מול החברה המנפיקה (חברת כרטיסי האשראי או הבנק). החלק מהחברות המנפיקות הבטיחו כי יצרו קשר בעצמם עם גוגל להחלפת הכרטיס בגוגל פיי.
רכישות בארנקים דיגיטליים זינקו פי 20 בחצי שנה
מנתוני חברת שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי בישראל, עולה כי היקף הרכישות דרך ארנקים דיגיטליים הגיע באוקטובר לסכום כולל של כ-374 מיליון שקל. מדובר בנתון גבוה פי 20 לעומת היקף הרכישות דרך ארנקים דיגיטליים בישראל בחודש אפריל השנה, טרום כניסת הארנק הדיגיטלי אפל פיי לפעילות מקומית. לפני חצי שנה היקף ההוצאות בארנקים דיגיטליים עמד על סכום של 18.12 מיליון שקל בלבד.
עוד עולה מנתוני שב"א כי כ-58% מכלל העסקאות בכרטיסי אשראי במערכת ה-EMV (מערכת המבוססת על שבב שמוטמע בכרטיס האשראי) במהלך אוקטובר היו עסקאות חכמות - עסקאות בכרטיס אשראי ללא מגע או באמצעות ארנקים דיגיטליים (ללא "גיהוץ"). מדובר בעליה של 23.6% בכמות העסקאות החכמות לעומת נתח העסקאות הללו באפריל 2021.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.