ללבוש פייסבוק, להאזין לגוגל: כך מתכננות חברות הטק הגדולות להתרחב

השנה הקרובה תכלול הרבה מוצרים חדשניים, אבל גם איחודים ורכישות שיחברו בין רשתות חברתיות לקומרס ותשלומים, עלייה במעמדם של הפודקאסטים וחוויות רכישת מזון שיהפכו סוף-סוף מפיילוט למציאות • שיווק, דיגיטל וטכנולוגיה ב-2022, כתבה שנייה בסדרה

 

סופרמרקט של אמזון. צפויה לפתוח עשרות סניפים גדולים עמוסי טכנולוגיות / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
סופרמרקט של אמזון. צפויה לפתוח עשרות סניפים גדולים עמוסי טכנולוגיות / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

שנת 2021 העמוסה מאחורינו, ו-2022 צפויה להיות אפילו יותר מעניינת - זו תהיה לא רק שנה של חדשנות, אלא גם של איחודים, רכישות, חיבורים והתרחבויות.

העולמות הווירטואליים הופכים ממשיים: המהפכות של השנה הקרובה

החידושים של מטא

מטא (לשעבר פייסבוק) צפויה להשיק מכשירים חדשים שיתחברו למטא-וורס, בנוסף למשקפי ה-VR שלה. נכון להיום, המכשיר המשמעותי היחידי שיש למטא הוא משקפי ה-Quest 2, שנחלו הצלחה משמעותית ב-2021, אבל יתקשו מאוד להתחרות מול מוצרי המתחרות הגדולות, ביניהן גוגל, מיקרוסופט וכמובן אפל (מוצרים שצפויים לצאת לאוויר כבר במהלך 2022 או תחילת 2023).

הסיבה לכך לא קשורה בהכרח לאיכות המשקפיים - Quest 2 הוא מוצר טוב מאוד ובמחיר נגיש, וקמברייה (הדגם הבא שלהם) נראה אפילו עוד יותר טוב. אבל הנחיתות התחרותית של מטא היא באקו סיסטם - כלומר במוצרים המשלימים - ושם גוגל ואפל יכולות לנצח אותה בענק.

מבחינה טכנולוגית, לעובדה שלמשקפיים יש עוד מכשירים "תומכים" שיכולים לסייע בעיבוד, במעקב אחר תנועות ידיים, במידע על המשתמש ועוד, יש יתרון אדיר בביצועים. לכן, אני מעריך שכבר ב-2022 או לכל המאוחר 2023 נראה את מטא מוציאה ליין שכולל שעון, אוזניות, צמידים לבישים ועוד. המוצרים הללו "ידברו" זה עם זה, יספקו חוויה הוליסטית, וגם יסייעו למשקפיים לעמוד בנטל העיבוד, המעקב ואיסוף הדאטה.

גל רכישות

אני מעריך שטוויטר תירכש על ידי סקוור או פייפאל, וגם פינטרסט תירכש על ידי אחת מחברות הפינטק הגדולות (אולי סטרייפ). למה? כי הדרך האידיאלית לייצר Super App היא באמצעות חיבור בין רשת חברתית לקומרס ותשלומים. ראינו את זה בהמון חברות בעולם, בעיקר באסיה (הודו, סין, אינדונזיה ואחרות), ואני מעריך שנראה את זה גם בארה"ב ואפילו בישראל כבר בשנה-שנתיים הקרובות.

אני גם מעריך שספוטיפיי תירכש על ידי נטפליקס. למה? כי זה שילוב מטורף שיכול למצב את נטפליקס בין לילה כחברת התוכן המובילה בעולם, כתף אל כתף מול דיסני. אם נטפליקס תרכוש גם אתר חדשות גדול, חברת לימודים ופעילות תוכן בתחום הלייף סטייל (למשל את פלטון, שנמצאת במחיר רצפה) - זה יכול להפוך אותה לחברה של טריליון דולר תוך תקופה יחסית קצרה.

כמובן שלשם כך צריך תעוזה עסקית מטורפת, וצריך לשבור את הראש איך מאחדים את הכול בלי לשבור, אבל אם הם ילכו לשם - זה יהפוך את נטפליקס מעוד חברה מעניינת לאחת החברות בה' הידיעה.

התחזקות הפודקאסטים

2021 הייתה השנה שבה פודקאסטים הפכו פורמלית מגימיק לביזנס - ראינו עוד ועוד כסף ופרסום נכנסים לתחום, ועוד ועוד חברות מפיקות תכנים מקוריים ומשלבות פודקאסטים כחלק משמעותי מערוצי התוכן שלהן. 2022 תהיה השנה שבה הצ'ק הזה יתחיל להיפרע, וזה יבוא לידי ביטוי במגוון היבטים - פיתוחים חדשים, רכישות וצמיחה משמעותית של השוק (מבחינת היקף הכסף שעובר בו, וכמות היוזרים שמאזינים), וגם כניסה יותר משמעותית של השחקניות הגדולות, בפרט פייסבוק, אמזון וגוגל.

פייסבוק מבינה שאם היא רוצה להפוך את פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם ל-Super App אחת, היא צריכה גם פתרון תשלומים (לכן היא בונה את ארנק הקריפטו שלה), קומרס (פייסבוק ואינסטגרם שופס), אבל גם אודיו יכול להיות מעולה - כי הוא מגביר את זמן המסך והשימושיות. אותו הדבר נכון לגבי גוגל, ואמזון כבר שם עם Audioable ו-PrimeTv שניתן לאחד, לחזק את הפודקאסטים ולייצר זרוע תוכן משמעותית.

בקיצור, המוטיבציות של הגדולות קיימות, ואני מעריך שהשנה נראה שם גם את הכסף והמאמצים.

חוויית הסופרמרקטים

הרבה שנים אנחנו מדברים על כך שהסופרמרקטים ישתנו, אבל בפועל, עד היום השינוי המרכזי היה בעיקר בקופות בשירות עצמי. לא ראינו שינוי דרמטי בטכנולוגיה בתוך הסופר, וגם לא ראינו כמעט בכלל שימוש ב-AR (למרות שלכמעט כל אחד מאיתנו יש מכונת AR בכיס - היא נקראת סמארטפון), שימוש בפרסונליזציה או פריסה מספקת של טכנולוגיות Just Walk Out. עגלות חכמות ראינו, אבל עדיין בפריסה קטנה מאוד. בקיצור, בשנתיים-שלוש האחרונות נעשו הרבה פיילוטים, אבל מעט מאוד יישומים בפריסה רחבה.

אני מעריך ששנת 2022 תסמן את הנקודה שבה יסתיימו הפיילוטים, ויחלו פריסות רחבות של טכנולוגיה וחדשנות בסופרמרקטים, גם הגדולים. זה יתחיל כמובן בארה"ב, אנגליה וגרמניה, אבל מהר מאוד יגיע גם אלינו לישראל.

למה דווקא 2022? ממספר סיבות מרכזיות: הראשונה, הטכנולוגיות כבר הבשילו. יש תשתיות אינטרנט מעולות (בין היתר בזכות 5G) יש שיפור הולך וגדל ביכולות העיבוד במכשור קטן יחסית, יותר ידע וניסיון בלמידה העמוקה, ויותר פתרונות ענניים שעוזרים לחברות וסטארט אפים בתחום להתעסק בליבת הפתרון שלהם.

שנית, הצרכנים שינו את ההעדפות שלהם. נכון שיש כאלו שעדיין מעוניינים ללכת לסופר הפיזי, אבל גם הם כבר מצפים למשהו אחר. הרוב היגרו לדיגיטל ולאיקומרס (בין היתר "בזכות" הקורונה אבל לא רק), לפחות חלקית.

שלישית, אמזון יורדת לשטח - ב-2021 עברה פריסת החנויות הפיזיות שלה בתחום קמעונאות המזון מהילוך ראשון לשלישי, וב-2022 היא תעבור להילוך טורבו. אנחנו נראה עשרות סניפים גדולים של אמזון עמוסים בטכנולוגיות ברחבי ארה"ב, מה שכמובן יגרום לכל התחרות לעבור ל"נוהל אדמה בוערת" גם בארה"ב וגם בשאר המערב.

צמיחת ה-Super Apps

שנת 2022 תהיה השנה שבה נתחיל לראות במערב (גם בישראל) יותר ויותר Super Apps בסגנון של WeChat, AliPy, Paytm ואחרות, הפועלות בשוק האסייתי. אני מקווה ומאמין שזה לא יהיה יישום וחדירה של האפליקציות האסייתיות (רובן סיניות) למערב, אלא שאפליקציות מערביות יוסיפו לעצמן פונקציונליות.

דוגמאות לחברות שיכולות להפוך ל-Super Apps בשנה-שנתיים הקרובות: פייסבוק, אם היא תאחד את פייסבוק, אינסטגרם, מסנג'ר, ווטסאפ והארנק שלה לאפליקציה אחת, יחד עם המרקטפלייס ו-Shops שכבר קיימים; PayPal, שיכולה להוסיף אפליקציית מסרים ואולי גם רשת חברתית כמו טוויטר, פינטרסט; וגם Google עשויה להחליט שהגיע הזמן לייצר מגה אפליקציה.

זו יכולה גם להיות אחת מחברות המשלוחים הגדולות DoorDash או Grubhub, או אולי אובר איטס (שכבר היום נמצאת בממשק עם אפליקציית אובר ה"רגילה"). בארץ, אלה יכולות להיות פנגו, ביט, פייבוקס, ילו או BUYME (אם היא תבנה סביבה ארנק, ואולי תשתלב גם עם חברת משלוחי מזון).

כל זה קשור לדיגיטציה שכולנו עברנו בשנים האחרונות - למשל חדירת הארנקים הסלולריים, או הממשקים הפתוחים (לקומרס, לבנקאות, להעברת תשלומים, לקבלת הזמנות אוכל, לשירותי תחבורה וכו'). תוסיפו לכך את העובדה שיש אפשרות לייצר מטבעות קריפטו פנימיים עבור אותה אפליקציה, ובכך גם להימנע מעמלות העברה ומעברים מיותרים במערכת הבנקאית - והרי לכם תשתית מעולה ליצירתן של Super Apps.

הכותב הוא מנכ"ל mihi.market, מרצה ל-MBA במסלול האקדמי של המכללה למינהל ויוצר קהילות Digital. Tech. Business ו- Beyond the metaverse