חברות הטכנולוגיה הגדולות מתמודדות עם האפשרות להתרחבות הגדולה ביותר ברגולציה המושתת על טכנולוגיה מזה דור שלם. ובזמן שעוד צריך לראות אם כל הרעש והצלצולים ייגמרו במשהו משמעותי, בפעם הראשונה ישנם סימנים לכך שלתגובת הנגד לחברות הטק עשויה להיות השפעה של ממש.
חוקים חדשים הנשקלים באירופה, אסיה וארה"ב עשויים להטיל מגבלות גדולות על הדרך בה יכולות חברות הטכנולוגיה הגדולות להתייחס למתחרות קטנות יותר ולהגביל את שימושן בטכנולוגיות של בינה מלאכותית כגון זיהוי פנים. כמה מההצעות עשויות לאסור על נהלים מקובלים כמו למשל שחברות נותנות למוצרים שלהן ציונים טובים יותר בדירוגים שלהן, משהו שעלולות להיות לו השלכות תפעוליות, כך אומרים מנהלים ואנליסטים.
באותה עת, רגולטורים בכל העולם מקדמים עשרות חקירות הקשורות לתחרות ולפרטיות העשויות להוביל ליותר מקנסות שיהיו רק מכה על היד לענקיות הטכנולוגיה. במסגרת מה שנשקל, כך אומרים רגולטורים ומנהלים, ישנן גם הנחיות או הסדרים שעלולים לפגוע בזרימת הנתונים משני צידי האוקיינוס האטלנטי, לפגוע בחלק מהפרסום הדיגיטלי, לעכב שינויים גדולים במוצרים או לכפות פיקוח על הפעילות.
יותר קשה לעשות כסף
אמנם, בינתיים הייתה לרגולציות השפעה מעטה על השורה התחתונה או הערכות הרווח בעמק הסיליקון. שווי השוק של חמש מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בעולם מגיע ל־9.31 טריליון דולר, כמעט פי ארבעה לעומת מה שהיה לפני חמש שנים וכמעט כפליים מהצמיחה של מדד S&P 500 בתקופה זו.
אבל זה עלול להשתנות. הגל הטרי של הביקורת כבר הקשה על חברות לעשות כסף מהצמיחה הפוטנציאלית ברכישות שלהן, כך אומר מארק מהאני, מנהל במחלקת המחקר של חברת Evercore. בנובמבר, רשות התחרותיות והשווקים הבריטית הורתה לפייסבוק של מטא למכור את חברות הדימויים המונפשים Giphy, וטענה שהרכישה עלולה לפגוע בתחרות בין פלטפורמות ובין מפרסמים בבריטניה. בפייסבוק אומרים שהעסקה מיטיבה על הלקוחות, והיא ערערה על ההחלטה.
חברות הטכנולוגיה עושות גם שינויים אחרים. פייסבוק הכריזה בנובמבר שתסגור את מערכת זיהוי הפנים שלה, בין היתר בעקבות רגולציה בנושא זה. "יש בהחלט תחושה של מומנטום חדש לרגולציה", אומרת שינייד מקסוויני, סגן נשיאה עולמית בטוויטר למדיניות ציבורית, ומציינת שבשבועות האחרונים החברה הייתה צריכה להטמיע דרישות חוקיות חדשות בלפחות שש מדינות. "זה ברמה אחרת לגמרי".
גוגל מבית אלפאבית, למשל, הסכימה לעבוד מקרוב עם רשות התחרותיות והשווקים על תוכניתה לסלק את הקוקיז, קבצים המשמשים לעקוב אחר פעילות באינטרנט, מגלשן כרום שלה. כיום בוחנים מנהלי גוגל איך לבנות תהליכי עתירה חדשים לגבי הסרת תכנים משירות הסרטונים יוטיוב, והחברה בוחנת מחדש איך לנהל מבחינה פנימית מידע על משתמשים ושותפים עסקיים, כל אומר קנט ווקר, סגן נשיא בכיר לנושאי מדיניות עולמית.
"יש הרבה על השולחן כרגע" אמר ווקר. "זה עניין מאתגר בגלל שבמקרים רבים, זמני הציות קצרים ואנחנו צריכים להתחיל להתכונן לכללים החדשים עוד לפני שהדיו בספר החוקים יבשה".
בעוד שחברות הטכנולוגיה אומרות שהן מסכימות על כך שהתעשייה שלהן זקוקה לרגולציה חדשה, הן הודפות כמה הצעות ספציפיות - בין היתר בגלל ההשפעה שעלולה להיות להן. כמה מנהלים בחברות טכנולוגיה, כמו מקסוויני מטוויטר, אומרים שהם חוששים שהדרישות לגבי כללים על תוכן מקוון עלולות לעודד חברות להסיר תכנים שרק לא מוצאים חן בעיניהן, וכך להחניק את חופש הביטוי.
ווקר מגוגל אומר שהוא מוטרד שההגדרה של שוק מקוון בהצעת חוק אחת עלולה לכפות על החברה להודיע לאתרים כל פעם שהדירוג שלהם השתנה במנוע החיפוש, משימה שהיא בפועל בלתי אפשרית לביצוע.
מה ההשפעה?
מבחינתם, תומכי הרגולציות החדשות חוששים שחברות הטכנולוגיה הגדולות עלולות לצאת ללא פגע מהגל החדש של הרגולציה. גבריאל וויינברג, מייסד ומנכ"ל DuckGoGo, יצרנית של מנוע חיפוש המתמקד בפרטיות, אומר ששלוש החלטות הגבלים עסקיים של האיחוד האירופי נגד גוגל ויותר מ־9 מיליארד דולר בקנסות עשו מעט לערעור המעמד המוביל בשוק של מנוע החיפוש שלה. (בגוגל אומרים שהציות להחלטות האיחוד האירופי הוביל לשינויים משמעותיים בפעילות שלה שעזרו למתחרים שלה).
כעת חושש וויינברג שקובעי המדיניות ישימו יותר דגש על העברת חוקים מאשר על וידוא שלרגולטורים יש הידע והכלים להטמיע כהלכה דרישות חדשות על מנת, למשל, שחברות יתייחסו ליריבותיהן בשוק באופן הוגן. "אני חושב שמשהו יעבור. אני די מקווה שזה יקרה", אמר וויינברג. "אבל נראה שהשטן נמצא בפרטים הקטנים מבחינת ממש לשנות משהו בשווקים".
קובעי המדיניות אומרים שהם בטוחים שיצליחו לגרום לזה לעבוד. סדריק או, שר זוטר לעניינים דיגיטליים בצרפת המחזיקה בנשיאות מועצת האיחוד האירופי למדינות חברות במחצית הראשונה של שנה זו, אומר שהוא בטוח שהאיחוד האירופי יצליח להעביר חוקים יעילים וצריך ללכוד את המומנטום. הוא אמר גם שיפציר באמריקאים להעביר כללים טרנס־אטלנטיים שיגנו על ילדים המשתמשים ברשתות חברתיות, לאחר סדרת הכתבות "תיקי פייסבוק" בוול סטריט ג'ורנל שגילתה שאינסטגרם גרמה לנערות רבות לירידה מסוכנת בדימוי העצמי.
"אני חושב שיש קונצנזוס באירופה על כך שחברות הטק הגדולות משפיעות על הכלכלה ועל הדמוקרטיה וצריך לעשות לגביהן רגולציה", אמר או. "ישנו רצון לפעולה שמשותף בכל העולם".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.