ההסתדרות הודיעה היום (ב') למדינה על סכסוך עבודה בנמל חיפה ובנמל אשדוד, לנוכח כוונת המדינה, לטענתה, לאפשר לנמל המפרץ ולנמל הדרום לפרוק גם אוניות מטען כללי, ולא רק אוניות מכולה כפי שנקבע בין המדינה לוועדים במסגרת הרפורמה בנמלים.
במסגרת ההודעה כתבה ההסתדרות כי בכוונתה להשבית את הנמלים החל מ-1 בפברואר, כאשר בשביתה ייקחו חלק 1,400 עובדים בנמל אשדוד ו-1,000 עובדים בנמל חיפה, לנוכח "כוונה לעשות שימוש בנמלי הים החדשים, או במי מהם, לפריקת מטען כללי, וזאת באופן חד-צדדי, כרעם ביום בהיר ובניגוד מוחלט להבנות רבות שנים אשר היוו את הנחת העבודה בעת ניהול המשא-ומתן לחתימת הרפורמה בנמלי הים".
"התנהלות בחוסר תום-לב קיצוני"
לפי ההסתדרות, מדובר ב"התנהלות בחוסר תום-לב קיצוני, בניגוד למתחייב ביחסי עבודה קיבוציים ככלל ובפרט בסקטור הציבורי".
אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר לגלובס כי "מדובר בתרמית של נציגי המדינה במשא-ומתן שנמשך 8 שנים, שהציגו מצג שאומר שלא יכניסו אוניות מטען כללי לנמלים החדשים, והנה אנחנו מגלים באמצעות מידע מוצק ששולחים אוניות לרציפים הפרטיים, והמשמעות היא שכל מערכת ההסכמים תקרוס".
לדברי אדרי, "התרחישים שהוצגו לנו, ושעליהם הסתמכנו בבניית הסכמי העבודה, היו שהנמלים החדשים יפרקו רק מכולות, ולכן הכרזנו סכסוך עבודה, כי לא נאפשר תרמית ורמייה".
"המדינה לא התחייבה כי נמל המפרץ יעסוק רק בשירותי נמל למכולות"
מנגד, במשרדי הממשלה מציינים כי בשנה האחרונה הנמלים סובלים מתור של עשרות אוניות מטען כללי בכניסה לנמלים. לפי הערכות האוצר, התור מביא להתייקרויות בחומרי הגלם המיובאים.
בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה בכנסת בתחילת חודש דצמבר, אמר נדב פודולר מאגף הכלכלנית הראשית כי "ההערכה שלנו היא שהתרומה של הגודש בנמלים לאינפלציה היא 0.1% בממוצע מתוך עלייה של 1.5%. זה לא כולל את כל ההשפעות של התייקרות מחירי השינוע, אלא רק ממש ספציפית הגודש בנמלים, וזה מאוד משמעותי".
עוד בחודש אוגוסט הגיבו במשרדי האוצר והתחבורה לטענות דומות שהשמיעה ההסתדרות וכתבו כי "המדינה לא נתנה כל התחייבות לעובדי חברות הנמלים בשום שלב כי נמל המפרץ יעסוק רק במתן שירותי נמל למכולות. יצוין כי כתב ההסמכה של החברה, שאושר ונחתם על-ידי השרים בשנת 2015, קובע כי החברה חייבת לתת כשירות חובה שירות ניטול ואחסנה של מכולות, ובה-בעת נקבע כי החברה רשאית לתת, כשירות רשות, שירותי ניטול מטען כללי כבר מיום כניסתו לתוקף של כתב ההסמכה".
במשרדי הממשלה הוסיפו כי "לא למותר להזכיר כי במהלך ההידברות והמשא-ומתן ביקשה נציגות העובדים הן בחברת נמל אשדוד והן בחברת נמל חיפה, לא פעם, שהמדינה תתחייב להגביל את המפעיל החדש לתת שירותים רק למכולות, ובקשתה נדחתה מכל וכל, ולא רק כי אינה חוקית".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.