העימות בנמלים מסתעף: רשות התחרות החלה בבדיקת התנהלות נמל חיפה ועובדיו. הרשות עושה זאת לאחר שאוניית מטען ברזל אמורה הייתה להגיע לנמל המפרץ כשלפי הטענות עובדי נמל חיפה פנו ליבואן או לסוכן האונייה והפעילו עליו לחצים שלא להגיע ולפרוק בנמל המפרץ.
הרקע לבדיקה הוא סכסוך העבודה שהוכרז בנמלים בשבוע שעבר על ידי ההסתדרות, לאחר שלדבריה המדינה התכוונה לאפשר פריקת מטען כללי בנמל המפרץ המופעל על ידי חברת SIPG.
לטענת ההסתדרות, המדינה התחייבה שהנמלים הפרטיים יפרקו רק אוניות מכולה ולא אוניות מטען כללי. בתגובה לכך, נציגי המדינה ענו להסתדרות שמעולם המדינה לא נתנה התחייבות כזו, על אף שההסתדרות אכן העלתה אותה במהלך המשא-ומתן להסכמים הקיבוציים.
סכסוך העבודה פרץ, בין היתר, על רקע הגעתה הצפויה של אוניית מטען הברזל לנמל המפרץ אלא שהאונייה לא הגיעה בסופו של דבר. במכתב למנכ"ל נמל חיפה מנדי זלצמן, ציינה עו"ד מעיין מור מרשות התחרות כי "מבירור ראשוני שערכנו הסתבר כי אוניית מטען הברזל אינה צפויה בסופו של יום לפרוק את מטענה בנמל המפרץ. הסיבות לכך טרם הובהרו לנו עד תום. בין היתר עלו טענות שעובדי נמל חיפה פנו ליבואני מטען כללי ו/או סוכני אוניות במטרה להרתיע, לתמרץ או למנוע פריקה של אוניות בנמל המפרץ".
עוד טענות עלו ביחס ל"מתן הטבות לאוניה, כגון קידומה בתור התפעולי, וכן טענה בנוגע לאיומים וסנקציות באמצעות פגיעה כזו או אחרת באוניות אחרות הקשורות לאותו גורם, אשר בבוא היום ירצה לפרוק מטען בנמל חיפה".
ברשות התחרות התריעו בפני מנכ"ל נמל חיפה כי "כל מעשה או ניסיון לפגיעה בתחרות בין הנמלים בכלל ובתחום המטען הכללי בפרט, מבלי להיכנס בשלב זה לגופן של הטענות במכתב ההסתדרות, נבקש להבהיר למען הסר ספק, כי גם פעולות של עובדי נמל חיפה, בין במסגרת התאגדות עובדים, ובין בפעולות פרטניות של עובדים, עשויות לעלות כדי הפרה של החוק על ידי נמל חיפה (בין אם במעשה ובין אם במחדל) ואשר על נמל חיפה לפעול אקטיבית על מנת למנוע".
קבוצת ריכוז במתן שירותי פריקה וטעינה
בשנת 2013 נקבע לפי חוק ההגבלים העסקיים כי הנמלים מהווים קבוצת ריכוז במתן שירותי פריקה וטעינה של מכולות מקומיות בקווי הובלה ימיים סדירים ולטענת רשות התחרות פעולות כגון אלה שנטען שנעשו בנמל חיפה, מהוות הפרה של הוראות אלה.
במסגרת הבדיקה שמבצעת הרשות היא דרשה מנמל חיפה להעביר אליה את שמותיהם של כלל העובדים המנויים עם ועד העובדים, פרוטוקולים מדירקטוריון החברה ומסמכים שהוצגו בהם בנושא נמל המפרץ או החברה המפעילה אותו וחומרים נוספים בהקשר זה.
ביום חמישי האחרון, הודיעו חברות הבת של חנ"י תעבורה ימית באשדוד ובחיפה על התנגדותן לסכסוך העבודה ולאיומי השביתה של ההסתדרות. עובדי חברות אלו הם לשעבר עובדי מחלקות הים בנמלים שהיוו במשך שנים את ה"שאלטר" של ההסתדרות על הפעילות הנמלית.
כל אחת מהחברות אחראית על השירותים הנדרשים לצורך הכנסת כלי שייט מפתח בריכת נמל חיפה ואשדוד, אל הרציף אליו הם מיועדים להקשר וכן הוצאתם מהנמל. השירותים הנדרשים הם ניתוב, גרירה, קשירה ותצפית.
החברות הועברו לניהולה של חנ"י וממנה לחברות הבת שלה כדי לאפשר תחרות בשטח הנמלים בצפון ובדרום הארץ בין הנמלים הממשלתיים לפרטיים. גם שם העלו החברות טענות כלפי הנחיות שהעבירה ההסתדרות לעובדיה.
בחברת תעבורה ימית חיפה למשל הלינו בפני ההסתדרות כי "רק על מנת לסבר עיני הקורא כי נתתם הוראות לעובדי מרשתי להימנע מביצוע פעולות, המדובר בהוראה בלתי חוקית בעליל, שלא רק עלולה הייתה לעלות כדי צעד ארגוני בלתי מוגן אלא גם מנוגדת להוראות הדין ולחוסר הסמכות של ההסתדרות להתערב בשירותי החובה שעל מרשתי לספק".
בחברת תעבורה ימית אשדוד היו כבר יותר ספציפיים וטענו כי ניתנה הוראה מטעם ההסתדרות לעובדת מרכז התכנון והבקרה בחברה "כי אם תתקבל אצלה בקשה מנמל הדרום להכניס אניית מטען כללי - לא לשבץ אותה בתור התפעולי. הודעה זו מהווה כשלעצמה נקיטה בצעד ארגוני בלתי חוקי", ציינו בחברה.
מנמל חיפה נמסר בתגובה כי "חברת נמל חיפה זוכה לביקוש רב מצד חברות הספנות בארץ ובעולם. הסיבות לכך הן המקצועיות, האמינות ורמת השירות הגבוהה באופן מוכח. רק אתמול, בשבת בבוקר, שבר נמל חיפה שוב שיאים של תפוקות במסוף כרמל עם 1,450 מכולות ששונעו מאוניית ענק במשמרת אחת. זו התשובה הראויה לכל מי שעסוק בהכפשות במקום במתן שירות מעולה. החברה מספקת מגוון רב של פתרונות אופרטיביים ומצליחה לצמצם את תור התפעולי. כאמור, בזמן שגורמים שונים עסוקים בלהכפיש כדי לפגוע בתחרות, חברת נמל חיפה בעד תחרות מול נמלים בארץ, בפרט ובמזרח הים התיכון בכלל".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.