מחפשים ענף אטרקטיבי להשקעה? לא תצטרכו לקדוח עמוק מדי

ענף האנרגיה הוא מהנהנים העיקריים מהתאוששות הכלכלה הגלובלית, ובראשו סקטור שירותי הקידוח המספק פתרונות לחברות החיפוש וההפקה • הצמיחה המחודשת מעלה את הביקוש לנפט ואיתו את מספר הבארות הפעילות, אך זו עדיין רחוקה מאוד מהממוצע - כך שהתעריף היומי לקידוח צפוי להמשיך לעלות • וכמו בכל צפי אופטימי - גם כאן צריך לזכור את הסיכונים

בארות קידוח באוקלהומה / צילום: Associated Press, Sue Ogrocki
בארות קידוח באוקלהומה / צילום: Associated Press, Sue Ogrocki

אנו סבורים כי מהלך ההתאוששות הרוחבי בכלכלה הגלובלית צפוי להוביל לחלוקה בלתי פרופורציונלית של פירות ההתאוששות בין הסקטורים השונים. בפרט, אנו צופים שענף האנרגיה, על שרשרת הייצור המגוונת שבו, יהיה מהנהנים העיקריים במהלך השנה הקרובה, בדגש על חברות שירותי הקידוח (Drilling services), המספקות מגוון של שירותים הנדסיים עבור חברות החיפוש וההפקה.

חברות שונות בענף האנרגיה פועלות בחלקים השונים של שרשרת החיפוש, ההפקה והייצור, וחברות שירותי הקידוח הן חוליה מרכזית בשלב ההפקה. די במבט חטוף באסדת קידוח כדי להבין שמדובר בעולם מורכב, עתיר מכשור, ידע הנדסי וטכנולוגיה.

מכאן, שיש צורך בהתמחויות ספציפיות הנוגעות למגוון תחומי הפעילות וסוגי הקידוחים השונים - בין שהם מתבצעים ביבשה, במים, בקרבת החוף או בעומק הים - על שלל האתגרים והמורכבויות הגיאולוגיות והטופוגרפיות.

לנוכח המורכבות הטכנולוגית, נשלט הסקטור על ידי החברות האמריקאיות, שביססו התמחות והובלה עולמית בתחום. החברות, בוודאי הגדולות שבהן, דוגמת בייקר יוז (סימול: BKR) ושלומברגר (סימול: SLB) הן שחקניות גלובליות, המספקות שירותים וציוד לקידוחים גם במזרח התיכון, ברוסיה ובמקומות נוספים ברחבי העולם.

כמה עולה לקדוח?

אחד המדדים הבולטים המשקפים את עקומת הביקוש וההיצע לשירותי חברות הקידוח הוא ה-"Rig Rate", המשקף את התעריף היומי לקידוח על פני האסדות השונות. קיימים פרמטרים רבים המשפיעים על התעריף היומי, וביניהם סביבת מחירי הנפט, מספר הבארות הפעילות (rig count) רמת הניצולת (utilization) של כלל האסדות וכן רמת התחרות בין החברות הפועלות בתעשייה.

מתחילת 2021 אנו עדים לעלייה רוחבית בפעילות הכלכלית העולמית במספר מישורים. בין היתר, אנו עדים לגידול משמעותי בביקוש לדלק לכלי רכב בארה"ב, בשל חזרת הנהגים לכבישים, זאת לצד גידול בביקוש לדלק סילוני בעקבות עלייה במספר הטיסות.

לשם המחשה, במהלך חודש דצמבר 2021 עמד מספר הנוסעים הממוצע ליום בנמלי התעופה בארה"ב על למעלה מ-2 מיליון, זאת בהשוואה ל-800 אלף נוסעים ביום בלבד במהלך חודש דצמבר 2020. זהו עדיין מספר נמוך של נוסעים ביחס לתקופה של טרם המשבר (כ-2.5 מיליון בחלק מן הימים), אך הוא בהחלט מעיד על מגמה של שיפור.

לצד העלייה בביקוש לנפט, מספר הבארות הפעילות מצוי אף הוא במגמת עלייה מתמדת בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2021, אך עדיין רחוק מאוד מהממוצע במהלך חמש השנים האחרונות.

לשם המחשה, נכון לסוף ינואר 2022 קיימות 604 בארות פעילות בארה"ב ו-834 בארות פעילות ברחבי העולם. נתונים אלו גבוהים ב-226 וב-169, בהתאמה, בהשוואה למספר הבארות הפעילות בסוף ינואר 2021. יותר בארות פעילות משמע מספר רב יותר של פרויקטים, ושורת הכנסות גבוהה יותר עבור חברות הקידוח בהשוואה לשנים קודמות.

השילוב בין המשך התרחבות הפעילות הכלכלית במהלך 2022 - הצפוי לתמוך בעלייה בביקוש למוצרי אנרגיה - והעלייה ההדרגתית במספר הבארות הפעילות מביא אותנו להאמין כי אנו צפויים לראות עלייה הדרגתית ועקבית בפעילות הקידוח של חברות הפועלות בענף שירותי האנרגיה.

בתוך כך, ובמקביל, מגמת העלייה הרוחבית שנרשמה בשנה החולפת בתעריפי הקידוח היומיים, צפויה, להערכתנו, להימשך, בהתבסס על רמת מחירי נפט גבוהה יחסית, בשילוב עם מספר מצומצם יחסית של אסדות קידוח בעקבות גל של פשיטות רגל בתעשייה בשל משבר הקורונה.

חשיפה דרך מניה

חברת בייקר יוז (סימול: BKR) היא חברת שירותי קידוח מובילה, הנסחרת לפי שווי שוק של כ-28 מיליארד דולר, ופועלת באמצעות ארבע חטיבות - חטיבת שירותי הקידוח (מגוון פתרונות קידוח והערכה לבארות), שמהווה כ-50% מסך הכנסות החברה; חטיבת ציוד קידוח (אספקת ציוד להזרמה של נפט מראש הבאר למפעלי הזיקוק), כ-10% מסך ההכנסות; חטיבת הציוד הטכני (ציוד מותאם לקידוחים מורכבים במיוחד), שמהווה 30% מההכנסות; וחטיבת הפתרונות הדיגיטליים (פתרונות תוכנה וחומרה להטמעה במערכות הלקוח), שמהווה את ה-10% הנותרים.

במהלך 2021 כולה ייצרה בייקר יוז תזרים מזומנים מפעילות בהיקף של כ-2.3 מיליארד דולר, עלייה של 82% בהשוואה לתזרים המזומנים מפעילות עבור 2020. החברה סיימה את הרבעון הרביעי של 2021 עם מזומן ושווה מזומן בהיקף של 3.85 מיליארד דולר. חלק מהתזרים תועל לתגמול בעלי מניות. בפרט, במהלך שנת 2021 השיבה החברה סך של כמיליארד דולר לבעלי מניותיה, מתוכם כ- 600 מיליון דולר באמצעות תשלום דיבידנד, והיתר באמצעות רכישה עצמית של מניות.

במבט קדימה, למרות האי-ודאות הכרוכה בהתפרצות המוטציות השונות של נגיף הקורונה, ציינה הנהלת החברה כי היא עדה לאיתותים מתמשכים להתאוששות כלכלית, הצפויים לבוא לידי ביטוי בביקושים גבוהים למשאבי נפט וגז, זאת לצד מלאים מוגבלים. בפרט, הנהלת החברה צופה כי תנאי השוק המיטביים ששוררים כעת ימשיכו קדימה גם בשנת 2022, אם כי הם צפויים להתמתן מעט מהרמה שחווינו במהלך 2021.

המניה הוסיפה לערכה כ-16% מתחילת השנה, אך היא רחוקה מלהיות יקרה. בפרט, חשוב לזכור את שתי הנקודות הבאות. האחת, למרות העליות שנרשמו במחצית השנייה של 2021, בהסתכלות היסטורית של חמש השנים האחרונות המניה זולה מאוד. לשם המחשה, במהלך 2016 נסחרה מנייתה של בייקר יוז ברמות של 60 דולר, ואף צפונה מכך, ובמונחי תמחור (לא מחיר נומינלי), היא נסחרה במכפיל EBITDA שנתי של 22, זאת בהשוואה למכפיל 9 שנתי בלבד כיום.

הנקודה השנייה היא שאנו צופים כי השילוב בין עלייה ברמת ההכנסות בשנים הקרובות ובין מהלך התייעלות שיושם בחברה, יזניק את שורת ה-EBITDA בקצב גבוה בהרבה מקצב גידול ההכנסות, דבר שיוביל להקטנת מכפיל הרווח העתידי. אנו מעניקים המלצת "קנייה" למניית בייקר יוז בשל הרוח הגבית החיובית מתנאי השוק, התמחור הזול יחסית של מניית החברה ומהלך ההתייעלות של החברה.

 
  

חשיפה באמצעות מדד

בעולם המדדים, דרך אפשרית להיחשף לסקטור היא באמצעות ה-ETF (קרן הסל) VanEck Vectors Oil Services, שסימולה OIH US. מדובר ב-ETF גדולה וסחירה, העוקבת אחר כ-25 חברות מרכזיות הרשומות בארה"ב, אשר לפחות 50% מהכנסותיהן נובעות מפעילות בתחום השירותים לתעשיית הנפט.

הדגש ששמה ה-ETF על החברות הגדולות (במונחי שווי שוק), מאפשר חשיפה ליתרונות המובנים לגודל המאפיינים את הענף, אך מאידך, גודל החזקה בודדת מוגבל ל-20%, מה שמגביל את הסיכון שבחשיפה למניה הבודדת. היקף הנכסים המנוהלים ב-ETF הוא כ-2.4 מיליארד דולר, היא גובה דמי ניהול של 0.35% ומשלמת דיבידנד אחת לשנה.

הסיכון העיקרי בהשקעה - הן לבייקר יוז והן לענף כולו - הוא ירידה חדה בתעריף הקידוח היומי, בין היתר כפועל יוצא מירידה במחירה של חבית נפט, מעודף היצע של אסדות ביחס לכמות ההפקה, ולחלופין (או במקביל) מהאטה חדה בפעילות הכלכלית העולמית. אלו ישפיעו לשלילה על שורת ההכנסות ועל רווחיות כלל החברות הפועלות בענף שירותי קידוח.

הכותבים הם אנליסט ניירות ערך זרים ואנליסט אסטרטגיית השקעות באגף ייעוץ השקעות ופנסיה של בנק לאומי. לכותבים אין עניין אישי בנושא הנדון לעיל. הנתונים והמידע המובאים לעיל אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם