היציאה מהסגרים והכניסה ל"שגרת קורונה" מיטיבים עם אמצעי המדיה שנפגעו בשנה הראשונה של פרוץ המגפה: גם שיעורי החשיפה לעיתונות וגם שיעורי ההאזנה לרדיו עלו השנה באופן מובהק וחזרו למספרים שאפיינו אותם לפני פרוץ המגפה.
שיעור החשיפה הכולל לעיתונות יומית ביום חול עמד במהלך 2021 על 44.3%, לעומת 37.8% ב-2020. החשיפה לעיתוני סוף השבוע עמדה ב-2021 על 51.8%, לעומת 44.9% ב-2020.
באופן טבעי, המגפה והסגרים שבאו עימה גבו מחיר גבוה יותר מ"ישראל היום", שהתפוצה שלו מבוססת על חלוקה חינם - בעיקר מחוץ לבית. לכן העיתון נפגע כשהשגרה נפגעה, ועשה קפיצה גדולה יותר כשהציבור חזר לבלות יותר מחוץ לבית. שיעור החשיפה של "ישראל היום" עמד ב-2021 על 31.0%, לעומת 23.7% ב-2020. שיעור החשיפה ל"ידיעות אחרונות" עומד על 23.9% במהלך 2021, לעומת 21.5% ב-2020.
גם בעיתונות סוף השבוע ההתאוששות של "ישראל היום" משמעותית יותר: שיעור החשיפה עמד על 31.9% במהלך 2021, בהשוואה ל-24.8% ב-2020. ב"ידיעות אחרונות" העלייה בשיעורי החשיפה בסופי השבוע מתונה יותר: מ-27.1% ב-2020 ל-29.8% ב-2021. את עיקר העלייה בחשיפה ניתן לזקוף לטובת המחצית הראשונה של השנה, בעוד שבמחצית השנייה ניכרת ירידה קלה.
הקרב ברדיו: גלי צה"ל מתאוששת
בשיעורי ההאזנה לרדיו - מדיה שספגה מכה קשה בעת הקורונה - ניכרת ביום חול עלייה, מ-62.7% ב-2020 ל-64.4% ב-2021.
עם זאת, המלחמה בין גלי צה"ל לתחנות תאגיד השידור הציבורי "כאן" מוכרע הפעם לטובת גלי צה"ל: במונחים שנתיים, תחנות "כאן" רשמו ירידה בשיעור ההאזנה הכולל בשנת 2021 ל-36.1%, בהשוואה ל-37.5% ב-2020; ואילו תחנות גלי צה"ל עלו בשנת 2021 ל-38.5%, בהשוואה ל-37.0% בשנת 2020.
בשני המקרים מדובר בעלייה שאיננה מובהקת. בתחום החדשות והאקטואליה ברדיו, "כאן רשת ב'" רושמת ירידה משמעותית, מ-23.0% ב-2020 ל-20.4% ב-2021. גלי צה"ל, לעומת זאת, רושמת עלייה מינורית, מ-19.6% ל-20.4%, כך ששידורי ההאזנה לתחנה השנה היו זהים למתחרים ב"כאן רשת ב'".
ההצלחה הגדולה בתחום החדשות שייכת השנה לתחנת 103FM, שממשיכה לקצור את פירות ההשקעה של השנים האחרונות. תוכניות כמו תוכנית הבוקר של גולן יוכפז וענת דוידוב או של בן כספית וינון מגל הצליחו השנה לייצר מעת לעת סדר יום שגלש אל מעבר לתחנה, והפכו את התחנה לשחקן אקטואליה משמעותי - ושיעורי ההאזנה עלו בהתאם, מ-8% ב-2020 ל-9.6% ב-2021. את העלייה ניתן לראות גם בניתוח המחצית הראשונה של השנה לעומת המחצית השנייה: 9% במחצית הראשונה של השנה, לעומת 10.3% במחצית השנייה.
העיתונות הכלכלית מתחזקת
עלייה בשיעורי החשיפה נרשמת גם בעיתונות הכלכלית: גלובס בימים שני עד רביעי רושם שיעורי חשיפה של 4.1%. מאחר שבשנה החולפת שונתה ההפצה של העיתון ועברה לבוקר, וכפועל יוצא מכך שונה גם האופן שבו חברת קאנטר מחשבת את החשיפה לעיתון - אין לגלובס נתון של 2020. אולם ניתן לראות מגמת עלייה מהמחצית הראשונה של 2021, שבה עמד שיעור החשיפה על 3.9%, למחצית השנייה של השנה, שבה עמד שיעור החשיפה על 4.3%. גם בגיליון סוף השבוע של גלובס נראית מגמה ברורה של עלייה: מ-2.7% ל-3.1%.
"דה מרקר" בשילוב "הארץ" רושם עלייה בחשיפה, מ-4.8% ב-2020 ל-5.3% ב-2021; ו"כלכליסט" מ-9.6% ל-11.3%. הגידול המשמעותי בחשיפה ל"דה מרקר" התרחש במחצית השנייה של השנה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.