תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"השקעות P2P עשויות להתאים למי שממתינים לממש מטרה מסויימת עם הכסף בעתיד - ולא מעוניינים בהשקעה בעלת תנודתיות חדה"

לחסוך את כספי הצ'קים מהחתונה לקראת משכנתא, לחזק את הרכיב הסולידי בתיק ההשקעות באמצעות כספי הבונוס בהייטק, להתמודד עם תקרות ההפקדה במוצרים פיננסיים שונים וגם ליהנות מהריבית • שחף ארליך, מנכ"ל פלטפורמת השקעות ה-Tarya ,P2P, אומר כי מי שיש לו רזרבות, יכול להשקיע את כספו גם בהלוואות חברתיות על מנת להשיג מטרות ייעודיות ששם לעצמו

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף Tarya 

על רקע התנודתיות שמאפיינת את שוק ההון, בייחוד בשנתיים האחרונות, רבים מעוניינים לגוון את תיק ההשקעות שלהם במוצרים סולידיים. זו אחת הסיבות לכך שהשקעות P2P, המכונות גם "השקעות והלוואות חברתיות", מרכזות עניין אצל משקיעים. בין היתר על רקע הקורלציה הנמוכה שלהם לשוק ההון.

השקעות P2P מוגדרות כמתן הלוואה מקצה לקצה, ממלווה פרטי לקבוצה גדולה של לווים. בין המלווה ללווים מתווך גוף פיננסי, המפוקח על ידי רשות שוק ההון והביטוח, אשר מנהל את תהליך ההשקעה, הגבייה וחלוקת הריבית לרוב באופן טכנולוגי. "הגוף הפיננסי המתווך מעניק למשקיע שורה רחבה של בטוחות, כמו פיזור ההשקעה בין מאות הלוואות. כך שאנו סבורים כי הסיכון מאי-החזר הלוואה קטן מאוד", אומר שחר ארליך, מנכ"ל Tarya, פלטפורמת השקעות והלוואות חברתיות P2P. "כמו כן, ניתן לייצר בטוחות נוספות המקטינות עוד יותר את הסיכון, בדמות סינון לווים", הוא מוסיף ומציין כי ב-Tarya הדבר מתבצע במספר דרכים: מתן הלוואות בעיקר למטרות מוגדרות ולא כלליות, העדפת הלוואות שבהם הלווה יכול להציג בטוחות (כמו למשל נדל"ן) והתרחבות לאפיקים איתנים יותר מבחינה פיננסית, כמו הלוואה לקבוצות רכישה. "יש לנו יכולות חיתום שחלק מהן מבוססות על טכנולוגיות שונות, כמו איתור מידע פתוח ברשת ומעין 'פוליגרף דיגיטלי'", הוא מדגיש. על פי נתוני טריא, כ-48 אלף ישראלים משתמשים נכון להיום בפלטפורמת ההשקעות וההלוואות שלה.

לדברי ארליך, אופיין של השקעות אלו - זמן ההשקעה הידוע מראש, הפדיון, הריבית וההשקעה החוזרת של הרווחים - מהווה יתרון לקהלי יעד מגוונים בתרחישים מסוימים. לפניכם כמה דוגמאות:

שחף ארליך, מנכ''ל פלטפורמת השקעות ה- Tarya P2P / צילום: ליהי גרדמן
 שחף ארליך, מנכ''ל פלטפורמת השקעות ה- Tarya P2P / צילום: ליהי גרדמן

לשמור בצד את כספי החתונה

פורטפוליו ההשקעות המסורתי כיום כולל בתוכו תמיד גם מרכיב או מספר מרכיבים סולידיים, בהתאם לאופי תפיסת הסיכונים של המשקיע. "מי שיש לו עתודות כספיות בהמתנה ולא מעוניין בהשקעה בעלת תנודתיות חדה, יכול השקיע את כספו גם ב-P2P", מסביר ארליך. "זה מתאים במצב שבו אנחנו מחכים לשם מימוש מטרה מסוימת עם הכסף, אבל הזמן לכך עוד לא הגיע - כשהמטרה המרכזית אינה תשואה, אלא בעיקר לשמור על ערך הכסף", הוא מדגיש.

כדוגמה הוא מביא זוג אחרי חתונה שמעוניין לסגור את הכסף מהאירוע בצד לתקופה קצרה. למשל, לטובת נטילת משכנתא לרכישת דירה, עריכת שיפוץ או כל מטרה אחרת. במקרה זה ניתן להפקיד את הכסף לחשבון השקעות P2P - ולהגדיר את משך הזמן של ההשקעה (החל מחצי שנה). בתום התקופה, הכסף, בתוספת הריבית שנצברה, זמין לצורך מימוש המטרה שלשמה הוא נועד.

הייטקיסטים - אפשרות להשקיע את הבונוס

קהל נוסף שעשוי להרוויח מגיוון תיק ההשקעות באפיק סולידי של P2P הוא אנשי הייטק. "מדובר בעובדים בעלי משכורת גבוהה בהרבה מהממוצע במשק, שזוכים לבונוסים שנתיים ולעיתים גם בפדיון אופציות תקופתי", אומר ארליך. במקרים אלו, קבלה של סכומים חד פעמיים וגבוהים יכולה להיות מתורגמת לגיוון תיק ההשקעות גם במסלול סולידי. בין אם כמתן מענה מיידי להשקעת הכספים עד להחלטה לגבי הייעוד שלהם ובין אם כחיזוק מה שאנו רואים בו כאפיק הסולידי בתיק ההשקעות".

הוא מוסיף כי "הייטקיסטים הם גם קהל יעד אמיד שאוהב לעשות שימוש בפלטפורמות דיגיטליות, כמו זו של Tarya, שמאפשרות לבצע פעולות כמו השקעה באופן עצמאי".

לפרטים על השקעת P2P בטריא הקליקו כאן>>

להתמודד עם תקרות ההפקדה

עוד סיטואציה שבה בולטים יתרונותיה של השקעת P2P נוגעת לחוסכים עצמאים. לחסכונות פנסיוניים או קרנות השתלמות לעצמאים וכן לקופות גמל להשקעה - יש תקרת הפקדה שנתית המזכה בהטבות מיסוי שונות. ארליך מסביר כי כל מי שהגיע לתקרה זו ועדיין מעוניין לייצר לעצמו עוד אפיק חיסכון יכול להיעזר בהשקעת P2P : נניח שאדם מסוים קיבל החודש סכום חד פעמי של 140 אלף שקל כירושה, כמתנה מקרוב משפחה או כתוצאה ממכירה של נכס; ואותו אדם מייעד את הכסף לקופת גמל להשקעה, אך מוגבל בתקרה של כ-71,000 שקל לשנה. במקרה הזה יוכל אותו חוסך להפקיד כמחצית מהסכום (עד תקרת ההפקדה) לקופת הגמל, ואת היתרה לקרן P2P למשך כשנה - אז תתאפס תקרת ההפקדה בקופה. במשך אותה השנה הכסף שבהשקעת ה-P2P צובר תשואה והמשקיע יוכל להחליט אם להותיר אותו באפיק זה או להעביר אותו לקופת הגמל.

אפשר גם ליהנות מהריבית

אחד ממסלולי ההשקעה הייחודיים שקיימים בהשקעות P2P ב-Tarya נועד עבור מי שמעוניינים להשקיע בסכומים גבוהים במיוחד. ארליך מביא כדוגמה חוסכים מבוגרים שצברו סכום משמעותי עבור הפנסיה או מי שזכו לירושה גדולה. במקרה שמדובר בכספים שלא מיועדים למימוש מיידי, ניתן להשקיע אותם באמצעות Tarya ב-P2P ולקבל מדי חודש לחשבון הבנק את הריבית בלבד. כך שסכום הקרן נותר בעינו.

"זו דוגמה קלאסית להשקעת P2P, שכן הריבית ממילא מתקבלת בכל חודש, אומר ארליך. "וכך אותו חוסך יכול מדי חודש להשקיע מחדש את סכום הריבית או להחליט שהוא משחרר את כל הריבית לחשבון הבנק שלו", הוא מדגיש.

שלוש סיטואציות של נזילות

כאשר מדברים על השקעות למטרות מוגדרות שבהן עולם ה-P2P יכול להעניק יתרון לחוסכים, חשוב להתייחס גם לסוגיית הנזילות. "יש שלוש סיטואציות של נזילות", מסביר ארליך ומפרט:

"הראשונה היא מה שאנחנו מכנים 'נזילות שוק ההון'. זו נזילות מלאה, אבל יש לה מחיר. אם צריך את הכסף בדחיפות בדיוק בזמן קטסטרופה כשהשוק בירידה תלולה, אז אפשר גם להפסיד 30-50 אחוזים מהערך בנקודת היציאה.

"השנייה היא נזילות 'דמוית פיקדונות בנק'. הריביות אפסיות, מה שבעצם אומר שאין תשואה. אבל גם אין קטסטרופות, כל עוד אנחנו לא במשבר כמו ב-2008, אז היו ממשלות שנאלצו להטיל מגבלות על משיכת פיקדונות כדי שהבנקים לא יקרסו".

הנזילות מהסוג השלישי, לפי ארליך, "אופיינית להשקעת P2P: היא מושגת על ידי התשואה להשקעה שזורמת אל המשקיע כל עוד הוא בפנים, בתוך ההשקעה, אבל אם מעוניינים לצאת ממנה, צריך למעשה 'למכור' את ההלוואה למישהו אחר. ברוב המקרים קיים שוק של קונים ומוכרים ואז אפשר למכור את ההלוואה בתוך חודש בערך. אבל יכולות להיות תקופות, כמו בעת הקורונה נניח, שהיו מי שהזדקקו לכסף באופן מיידי, ומכירת הלוואה ארכה כחצי שנה. זה משהו שצריך לקחת בחשבון".

"בסופו של דבר", הוא מסכם, "הכל שאלה של גיוון תיק ההשקעות ואיך אנשים מרגישים ביחס לסכומי כסף ספציפיים ולתנודתיות של שוק ההון. היום קשה לדעת איך שוק ההון יתנהג. לעומת זאת, השקעות ה-P2P מתנהגות באופן קבוע לאורך שנים. התשואות יחסית יציבות ואין הבדל גדול ביניהן משנה לשנה. אנו סבורים כי מי שמעונין לחזק את המרכיב הסולידי בתיק - שווה שישקול השקעה בפלטפורמה".

לפרטים על השקעת P2P בטריא הקליקו כאן>>

** פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

צרו איתנו קשר *5988