מתחרה חדשה בשוק המימון לרכב? לגלובס נודע כי קבוצת יד2, חברת ההשקעות הפרטית אלייד ובנק הפועלים, מקדמים הקמת חברת אשראי חדשה שתתמקד במתן הלוואות לשוק הרכב ותתחרה במימון ישיר - החברה השולטת בשוק ונסחרת בשווי של כ-2.5 מיליארד שקל. חלקה של יד2 במיזם המשותף, בו צפויה השקעה כספית מסיבית, צפוי לעמוד על 50% בעוד אלייד והפועלים יחזיקו 25% כל אחד.
תחום ההלוואות לרכב הוא תחום צומח שנהנה מהגאות הגדולה בשוק המכוניות, בין היתר בעקבות מגפת הקורונה שגרמה לישראלים להעדיף רכב פרטי על פני נסיעה בתחבורה ציבורית.
כל אחד מהשותפים במיזם צפוי להביא לתוכו את החוזקות שלו בתחומי הרכב והמימון, כאשר הן ליד2 והן לאלייד, בהובלת היו"ר יצחק סוארי, אחיזה משמעותית בשוק הרכב, והפועלים יביא את יכולותיו בתחום המימון.
ליד2, אתר אינטרנט ישראלי העוסק בפרסום מודעות לקנייה ומכירה של מוצרים מיד שנייה, יש לוחות מהנפוצים המחברים רוכשים ומוכרים של רכבים (לצד דירות, בעלי חיים ועוד), ואילו אלייד שולטת ביבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס ובחברת הטרייד-אין והמכוניות המשומשות אוטודיל. נציין, כי בתחילת השנה שעברה חתמו בנק הפועלים (השותף השלישי במיזם) ואוטודיל על הסכם שבמסגרתו תינתן הלוואה מצד הבנק גם בסוכנויות הרכב של אוטודיל ללא צורך להגיע לסניף הבנק.
אתר יד2 נרכש מבזק בכ-800 מיליון שקל
אתר יד2 הוקם לפני 17 שנה ומעסיק 260 עובדים. הוא שייך כיום לתאגיד האירופי אקסל שפרינגר, חברת הוצאה לאור, אשר רכש אותו מידי בזק בשנת 2014 בתמורה לסכום עתק של כ-800 מיליון שקל.
צ'מפיון מוטורס היא יבואנית מותגי אאודי, פולקסווגן, סיאט וסקודה בישראל. אוטודיל נמנית עם החברות הגדולות בתחומה, פועלת באמצעות שתי חטיבות מכירה עיקריות: חטיבת טרייד-אין וחטיבת המכירה הפרטית והיא משמשת כנציגת הטרייד-אין הרשמית והבלעדית של החברה האחות צ'מפיון ושל קבוצת סמל"ת, יבואנית מותגי פיאט, אלפא רומיאו ולנצ'יה.
ביוני 2005 רכשה אלייד 49% ממניות אוטודיל מידי מייסדי הרשת, מאיר אוחיון ותומר דותן ובאוקטובר 2019 השלימה את רכישה אוטודיל כששילמה 100 מיליון שקל עבור יתר הרשת, בעסקה ששקפה שווי של כ-200 מיליון שקל לרשת הטרייד-אין והסחר במכוניות משומשות, שהוקמה בשנת 1997.
הערכה: יותר מ-50% מעסקאות הרכב - במימון
"תחום המימון לרכישת כלי רכב צומח מאוד בשל שלושה מגמות עיקריות", אמר גורם בכיר בשוק. "הראשון הוא עצם הגידול של שוק הרכב בישראל, הן ברכב חדש והן ברכב המשומש. דבר שני, אנו עדים לשינוי תרבותי שקיבל 'בוסט' בתקופת הקורונה, וזה העלייה במהירות המיחזור של הרכבים.
"אם בעבר הציבור היה מחליף רכב כל ארבע שנים בממוצע, היום מחליפים מכוניות בקצב מהיר יותר, אפילו כל שנתיים וחצי וזה מעלה את כמות ההעסקאות בשוק היד השנייה. בנוסף, יש שינוי משמעותי בתמהיל המכוניות בשוק כך שהמחיר הממוצע לרכב עלה, הרבה בשל ביקושים גדולים יותר לרכבי SUV ומכוניות יוקרה. המגמה השלישית והלא פחות חשובה, היא עלייה בשיעור השימוש במימון ביחס לסך העסקאות", הוא אומר.
ההערכות בשוק הן כי אם לפני כ-15 שנה רק 18% מרוכשי הרכבים השתמשו בהלוואה, היום שיעור רכישות הרכבים הכרוכות במימון עומד על בין 50% ל-55%.
בשוק המימון לרכב פועלים נכון להיום כ-30 גופים, כאשר הבנקים הם עדיין שחקן מרכזי בתחום, בעיקר במימון לרכבים חדשים. לצדם פועלות חברות כרטיסי האשראי ועל הפוטנציאל של התחום אפשר ללמוד מהדוחות הכספיים של מקס שפורסמו בשבוע שעבר, ומגלים כי האשראי שהוענק לציבור עם בטוחה של רכב עמד בשנה שעברה על 1.24 מיליארד שקל, לעומת 964 מיליון בשנת 2020, גידול של כ-28%.
"בשנת 2021 החלה החברה להעמיד מימונים גם לרכבים משומשים, יד שנייה ו-0 ק"מ. החברה חתמה הסכמים עם עשרות סוכנויות ומגרשי רכב אשר מציעים ללקוחותיהם את אפשרויות המימון של החברה, לצד אופציות מימון מטעם חברות מימון או בנקים אחרים", ציינו במקס.
סוג השחקנים השלישי הפועל בתחום הוא חברות המימון. הגדולה בהן היא מימון ישיר ולצדה פועלות בין היתר ERN ופמה שהיא הוותיקה בתחום הפועלת מאז 1993.
מימון ישיר הציגה גידול של 22% בהלוואות לרכב
דוחות מימון ישיר לרבעון השלישי של 2021 הם אולי האינדיקציה הטובה ביותר לצמיחה בשוק. החברה הציגה רווח של 142 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה, פי שניים מהרווח ב-2020, שנת הקורונה בה ירד הביקוש לרכבים בשל הסגרים. מדובר בגידול של יותר מ-20% ביחס ל-2019, אז עמד הרווח הנקי של החברה על 116 מיליון שקל.
תיק האשראי הישיר שהעניקה החברה עמד נכון לסוף ספטמבר על 3.4 מיליארד שקל (התיק כולו הסתכם ב-8.4 מיליארד, כולל הלוואות המנוהלות עבור גופים אחרים), גידול של 17% לעומת סוף שנת 2020. על-פי הדוחות של מימון ישיר, 86% מהתיק מיועד להלוואות רכב ואלה הסתכמו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 בכ-2.9 מיליארד שקל, גידול של 22% לעומת ספטמבר 2020.
נתון נוסף המלמד על אמון השוק בהלוואות הצרכניות והרכב בפרט, מגלה כי במהלך השנה שעברה חלקן של האג"ח שגייסה מימון ישיר מהשוק לצורך מימון מקורות האשראי שלה עלה על חלק האשראי שגייסה מהבנקים, ועמד על 2.2 מיליארד שקל, לעומת 1.75 מיליארד שקל שגויסו מהבנקים.
במימון ישיר תיעלו את התוצאות לנסיקה של המניה. החברה הונפקה באוגוסט 2020 לפי שווי של כמיליארד שקל (במקור הרצון היה להנפיק לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, אך הקורונה פגעה בהנפקה), ומאז רשמה המנייה עלייה של כ-150%.
מימון ישיר, אותה מנהל ערן וולף, היא חלק מקבוצת ביטוח ישיר של משפחת שנידמן המחזיקה ב-46% ממניותיה. בעל המניות השני בגודלו בחברה הוא בית ההשקעות אלטשולר שחם (14.5%). בנוסף לחברות המימון החוץ בנקאיות גם חברות הליסינג ויבואני הרכב מחזיקים בחברות מימון. כך למשל, כלמוביל מחזיקה בכלמוביל פתרונות מימון, וגם אלבר, שלמה וקרסו הקימו פתרונות מימון.
מיד2 נמסר בתגובה כי "לאתר החברה 20 מיליון כניסות בחודש, והוא מקפיד לפתח מוצרים חדשים ולהתפתח טכנולוגית על מנת לספק את השירות הטוב ביותר לקהל לקוחותיו. מתוקף כך, בוחנת החברה מדי יום שיתופי פעולה עסקיים עם גופים רבים". מבנק הפועלים נמסר: "איננו נוהגים להתייחס לשאלות הנוגעות למגעים עסקיים". מקבוצת אלייד לא נמסרה תגובה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.