יצרני הרכב הסינים ממשיכים להתקדם אל השוק הישראלי בקצב מואץ. לגלובס נודע כי יצרנית הרכב הסינית GRAET WALL, אחת הגדולות בסין, מתכוננת לחזור לישראל, ייתכן שעוד השנה, עם המותג החשמלי ORA ועם מותג הפרמיום WEY. החברה נמצאת במגעים מתקדמים על זיכיון היבוא עם קבוצת כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, ג'נסיס ומרצדס. בכלמוביל סירבו להגיב על הידיעה.
גרייט וול שיווקה בעבר בישראל טנדרים עם מנועי בנזין ומכונית סופר-מיני באמצעות חברת "המזרח" של משפחת עיני, אולם השיווק הפוסק לאחר שנתיים בעקבות יציאת היצרן מאירופה.
בסיבוב הנוכחי נערכת כיום החברה הסינית להעניק תקינה אירופית למספר דגמי מפתח עם הנעה חשמלית והנעת פלאג-אין וביניהם מכונית קומפקטית, רכבי כביש-שטח עממיים ורכב כביש-שטח מפואר.
גרייט וול נמצאת כיום בעיצומה של הקמת מטה ניהולי בגרמניה ומערך זכיינים באירופה, אך עדיין לא ידוע מתי ייפתחו ההזמנות לקהל הרחב ומה יהיו המחירים. על-פי הערכות, השיווק בישראל יתחיל במקביל לשיווק באירופה, ייתכן שכבר ברבעון האחרון של השנה, וזאת בכפוף להשלמת התקינה וזמינות הייצור.
גם WM MOTOR בדרך
עוד יצרן רכב סיני שנמצא בדרך לארץ, הוא Wm MOTOR, חברה שהוקמה ב-2015 על-ידי בכירים לשעבר מקבוצת גילי ומחברת וולבו-סין. החברה החלה לשווק כלי רכב חשמליים בסין ב-2019 ומסרה עד סוף 2021 כ-90 אלף כלי רכב, רובם של הקרוס-אובר החשמלי EX5, שמיועד להגיע גם לאירופה.
רכב תצוגה של החברה עשוי להגיע לתערוכת הרכב "אוטומוטור", והשיווק יתבצע בתום הליך התקינה האירופי, שמתוכנן להתבצע בחודשים הקרובים. החברה נחשבת לאחת משיאניות הגיוסים מבין חברות הסטארט-אפ לרכב חשמלי בסין, והיא גייסה עד כה כ-5.3 מיליארד דולר ב-4 סבבים, האחרון בהובלת ענקית המיחשוב הסינית BAIDU.
הקרוס-אובר החשמלי EX5 של חברת WM MOTOR / צילום: יח''צ WM MOTOR
הדגם EX5 מתחרה בפלח רכבי הקרוס-אובר בגודל בינוני. אורכו 4.58 מטר, רוחבו 1.83 מטר, והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.7 מטר. הוא מצויד בסין במנוע בהספק 218 כ"ס ומציע טווח של עד 520 ק"מ בתקן NEDC הסיני בגרסת ה-Z העדכנית שלו. החברה נמצאת במגעים עם מספר גורמים בשוק הרכב הישראלי על זיכיון השיווק.
עלייה חדה בעלויות
יצוין כי כל תעשיית הרכב הסינית מתמודדת כיום עם עלייה חדה בעלויות, בין השאר כתוצאת לוואי של המלחמה באוקראינה, שהביאה לעלייה חדה נוספת במחירי חומרי הגלם. הבוקר (ג'), למשל, נקטה טסלה צעד חריג וביצעה העלאת מחיר חדה נוספת ברוב הדגמים של מודל 3 ומודל Y, שמיוצרים בסין, בשיעור של כ-2200 דולר, וזאת חמישה ימים בלבד לאחר שהעלתה את המחירים בכ-1,000 דולר.
אתמול (ב') ציין אלון מאסק, מייסד ומנכ"ל טסלה, בטוויטר כי החברה נמצאת "תחת לחצים אינפלציוניים כבדים" בשל עליית מחירי חומרי הגלם. הכוונה היא ככל הנראה בעיקר למחיר הניקל, רכיב חיוני בסוללות, שהתייקר במאות אחוזים מאז פרוץ המשבר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.