רק חצי שעה מהמרכז, ותרגישו שאתם בפרובאנס

כשמגיעים לשפלת יהודה, הפקקים והרעש מתחלפים בשדות ירוקים, בפריחה מלבלבת ובארוחת בוקר מצוינת, יקב שווה וחווה המגדלת 800 סוגים של היביסקוס סיני בצבעי סוכריה

פריחה בגבעת תום ותומר / צילום: אורית גוטמן
פריחה בגבעת תום ותומר / צילום: אורית גוטמן

"טנא ירוק, פרח לבן, יין אדום, פת במלח, זה מה שיש. שב איתנו כאן" (נעמי שמר)

חצי שעה מכל כרך סואן, וכאילו עברתם את הגבול. רחובות מפויחים מפנים את מקומם לאוויר שקוף, פקקים של אוטובוסים מתפנים לטובת טרקטורים חורשי תלמים ואתם שוקעים לאטכם ליום של מרגוע לנפש הטרודה, כולל ארוחת בוקר דשנה, ללגימות של רוזה פרחוני מלווה בג'אז מתקדם לצד גבעות שמנמנות עטורות פריחה בשפלת יהודה, טריטוריה המוגדרת מתל גזר בצפון ועד לכיש בדרום.

09:00 - הקפה של הבת של ז'אק

בעשור השביעי של חייו העתיק השחקן ז'אק כהן את מגוריו מירושלים למושב ביצרון, שם נהג לשבת בכניסה למסעדת ג'ויס השייכת לבתו דניאלה, לצוד סועדים מופתעים ולהפליג בסיפורים. תמונתו של כהן, שהלך לעולמו לפני קרוב לעשור, מתנוססת בגאון במסעדה, כמו עדיין נוכח בחלל, מלכסן מבטו הממזרי לעבר הסועדים.

מאפים וארוחות בוקר במסעדת ג'ויס / צילום: שירן כהן שי
 מאפים וארוחות בוקר במסעדת ג'ויס / צילום: שירן כהן שי

חומוס, כהומאז' לפרסומות בהן כיכב כהן, לא מגישים בג'ויס, אבל תקרובת בוקר משובחת על רקע שדות, גפנים ותפרחות ארטישוק קוצני דווקא כן. על מדפי המסעדה, ששימשה בעבר כרפת המושב, סדורות שורות מגרות של לחמים, מאפים תפוחים ומיני קינוחים שעליהם גאוות הקונדיטורית, הבת עדי.

יש גם ארוחת בוקר, כמיטב המסורת הישראלית המחבבת חביתות וסלט, ואפשר גם להרכיב מה שרוצים משלל יפה של ממרחים, גבינות שגובנו במשק הסמוך ואפילו יין שמכינים משורות הגפנים, שמגדלים שבחלקה המשפחתית. כל שורה על שם ילד מבני המשפחה. בימים יפים אלה, נעים לשבת בג'ויס, לצד שולחנות העץ הכבדים, לכרסם בבטלה גמורה ארוחה ולערוך סיור ליקוט של מעדנים במעדנייה. ואם כל זאת מזכיר לכם קלישאה של טיול נשכח בפרובאנס, זה לא במקרה.

מסעדת ג'ויס - מושב ביצרון, כשר. 08-8672211

11:00 - יקב שורר

סיבוב ביישוב ביצרון מגלה אוצרות קולינריים שמחייבים העמקה וטנא.
מבטיחה לשוב, וממשיכה ליקב שורר שבתלמי יחיאל, בעצמו יישוב הצופן שלטים קטנים הנושאים הבטחה לתוצרת משק טרייה, לקטיף, לביצים טריות ולשאר אשליות של חיים שלווים.

סיור בכרם של יקב שורר / צילום: עומר שורר
 סיור בכרם של יקב שורר / צילום: עומר שורר

השלט הגנדרני - יקב שורר - Estate Winery, מעלה תמיהה וגיחוך בתחילה, שכן מה בין אחוזות כרמים בעמק הנאפה ליקב גראז' בלב יישוב אלמוני בשפלת יהודה. אבל כשמתפרקים מהציניות ומתפרקדים בהתמסרות בחצר של יקב שורר, לוגמים את הרוזה החדש והבלאן דה נואר הינוקא שמשיק שגיא שורר בימים אלה, לקראת פסטיבל אביב במרחב הכפרי, ואחרי ששומעים את סיפורו, כמי שעבד במשרה כובלת, והחליט שדי לו לאדם להשחית את חייו בכלוב של זהב מבינים את הרצינות התהומית המושקעת בכל בקבוק. מבינים גם את התפיסה הייננית המנומקת שלו, הגורסת חקלאות בת קיימא, גידול קפדני של זנים ים תיכוניים דווקא באזור שמפקפקים ביכולותיו. הלב מדלג למראה הכרמים בסיור שעורך שגיא עם אורחיו, ועוד יותר עולץ לקראת לגימה שלפני צהרי היום. קלישאה פרובאנסלית, כבר הזהרתי.

יקב שורר - מושב תלמי יחיאל, בכל יוםמלבד שבת בתיאום מראש. 052-2177687. סגור בשבת. כשרות: צהר

13:00 - היביסקוס ודגי זהב

קם לו אדם בבוקר ומחליט להקדיש את חייו להיביסקוס, ולא סתם היביסקוס, אלא זה הסיני, שגביעיו פורחים בשלל צבעי סוכריה. 800 סוגים של היביסקוס סיני מטפח יעקב זיו בחוותו שבכפר ורבורג. בדרך לא דרך הטומנת בחובה סיפור מפעים, התגלגל לגידולו של הפרח האצילי, נשבה ביופיו ופתח חווה המציעה ביקור בין המינים השונים, הסברים אודות סגולותיו של הפרח ואפילו טעימה מליקר מוזר המופק ממנו. החווה הוותיקה מעט מהוהה, ושנותיה רומזות כי היא זקוקה לרענון, אבל היא עדיין ראויה לביקור ולסיור ולו כדי לשמוע את סיפור הקמתה וכדי להביע משאלה עם פרח בבריכת הדגים המפכה.

חוות ההיביסקוס / צילום: טלי חיון
 חוות ההיביסקוס / צילום: טלי חיון

חוות ההיביסקוס - משק זיו, כפר ורבורג. 050-4369396, בתיאום מראש

15:00 - גבעת תום ותומר

בנסיעה דרומה תחלפו על פני יישובים ששמותיהם יכולים לסייע לכל מי שתקוע במשחק "ארץ עיר". למשל: ח' - חצב, ו' - ורדון, ז' - זבדיאל. את קיבוץ נגבה דווקא מכירים כולם, בשל קרב הבלימה המפורסם שהתחולל שם ומגדל המים מנוקב הפגזים, אבל על כך בהרחבה בפעם אחרת.

עשר דקות משם, ואתם בפנינת טבע ייחודית, שהוקמה על ידי יואב קידר, בן נגבה, לזכר תומר בנו וחברו תום כיתאין שנהרגו באסון המסוקים. על אף היותו גן הנצחה לנספי אותו אסון נורא, מפיחה הגבעה אופטימיות ושמחה במבקריה, גם בזכות הטבע המתפרץ בלבלוב לכל עבר. קחו את הזמן לשוטט בין המשעולים, להתעכב על יופיו של הקטלב המצוי, להשתהות למרגלות פריחתם המשתוללת של כליל החורש והקידה הצהובה. אפשר לבחור בטיול רוגע בכל אחד ממסלוליו המשולטים היטב של הגן, לדמוע על עלומים שנגדעו ולדעת שימים טובים יותר מחכים מעבר לפינה.

הגעה: הקלידו בווייז "גבעת תום ותומר"