איך מתכוננים לראיון להתמחות? הטיפים של עורכי הדין הבכירים

איך תענו על שאלה אם אתם לא יודעים את התשובה, מתי אתם צריכים לדבר על עצמכם, והאם כדאי להסתכל למראיין בעיניים • בשבוע הבא תחל עונת הראיונות לשנת 2023 להתמחות במשפטים במשרדי עורכי הדין ובשירות הציבורי • גלובס שאל את האנשים האחראים לבחירת המתמחים בשוק הפרטי והציבורי מה הם מחפשים

כך תעברו בהצלחה ראיון להתמחות במשרד עורכי דין / צילום: Shutterstock
כך תעברו בהצלחה ראיון להתמחות במשרד עורכי דין / צילום: Shutterstock

הקשיבו לשאלה לפני שתענו עליה

עו''ד רן פלדמן / צילום: מושיק בירן
 עו''ד רן פלדמן / צילום: מושיק בירן

"הקשיבו לשאלה. כדי לספק תשובה טובה, חשוב להבין את כוונתו של המראיין. בנוסף, אל 'תנאמו' או תתעקשו לדבר על הנושאים שתכננתם בכל מחיר. תקראו את הסיטואציה, תבינו את הדינמיקה עם המראיין, תהיו נוכחים בראיון ובקיצור - תזרמו. הטיפ האחרון הוא להכין סוגיה משפטית מוכנה מראש. אם יש נושא ששואלים אתכם ואתם לא בטוחים לגביו עדיף לא לאלתר. תהיו ישירים ותסבירו למראיין שמדובר בנושא שאתם פחות בקיאים בו"
עו"ד רן פלדמן, שותף במשרד ש. הורוביץ ושות' ואחראי על גיוסי המתמחים

תראו תשוקה לתחום המשפט

עו''ד לירז טובול / צילום: אופיר אייב
 עו''ד לירז טובול / צילום: אופיר אייב

"אנחנו מחפשים לזהות החיבור והתשוקה לתחום המשפט. תרגלו שאלות אפשריות, כמו 'למה בחרת להתראיין במשרד שלנו?'. אני גם משלבת בראיון שאלה לא צפויה, כזו שהם לא התכוננו אליה. התשובה לא חשובה, אלא ראיית התושיה של המרואין והיכולת שלו להתמודד במצבים שונים. בנוסף, מומלץ ללמוד על המשרד אליו מגיעים ועל המראיין: תחומי העיסוק, לקוחות עיקריים ושיטת ההתמחות - חשוב לדעת את מי יש להרשים".
עו"ד ורו"ח לירז טובול שותפה במחלקת המסים בגולדפרב זליגמן

אל תנסו להיכנס לדמות

עופר לריש, שותף מחלקת ליטיגציה, שבלת עורכי דין / צילום: אורן דאי
 עופר לריש, שותף מחלקת ליטיגציה, שבלת עורכי דין / צילום: אורן דאי

"המטרה שלי בראיונות היא לנסות להתרשם האם למועמד שאיתו אני נפגש יש פוטנציאל להישאר איתנו לטווח הארוך, להשתלב בעבודת צוות, ליזום ולהוביל תהליכים. לכן, חשוב לי להכיר אותו קודם כל כאדם ורק אחר כך כסטודנט למשפטים. שאלה שחשובה לי למשל היא מה מושך את הסטודנט בתחום שבו הוא רוצה לעסוק בו ומאילו דברים הוא חושש שפחות יתאימו לו. הטיפ העיקרי שלי הוא להיות אותנטיים ולענות בטבעיות, לא לנסות להיכנס לאיזו דמות".
עופר לריש, שותף מחלקת ליטיגציה במשרד שבלת

גלו בקיאות וחשיבה משפטית

חניטל בלינסון-נבון / צילום: יורם רשף
 חניטל בלינסון-נבון / צילום: יורם רשף

"נסו להביא לידי ביטוי יכולת חשיבה משפטית והתבטאות רהוטה. חשבו על פסק דין משמעותי עליו תרצו לדבר או על נושא משפטי אקטואלי, התכוננו היטב וגלו בקיאות לגביהם - זה מעיד על רצינות ויסודיות. אם אתם נשאלים שאלה על נושא שלא הכרתם, זכרו שאין תשובה אחת. המטרה היא לראות איך אתם חושבים ומנהלים שיח משפטי. לפעמים היכולת להגדיר את השאלה המשפטית הנכונה, לא פחות חשובה ממציאת התשובה עצמה".
עו"ד חניטל בלינסון-נבון, שותפה במחלקת הליטיגציה ביגאל ארנון ושות', מראיינת מועמדים להתמחות למעלה מ-15 שנה

חשבו על הערך המוסף שלכם

עו''ד יעל מושקוביץ, שותפה בכירה וראש מחלקת ליטיגציה בווקסלר ברגמן / צילום: יורם רשף
 עו''ד יעל מושקוביץ, שותפה בכירה וראש מחלקת ליטיגציה בווקסלר ברגמן / צילום: יורם רשף

"מעבר לציונים והמלצות חשובים לי השיח המשפטי והאישי. אנחנו משוחחים על סוגיה משפטית שהסטודנטים בחרו כדי לבחון חשיבה משפטית, אבל חשוב לא פחות מי האיש או האישה. לשמוע על הערך המוסף האישי והאנושי שכל אחת ואחד מהם מביאים עמם, תרומה לחברה ועשייה משמעותית. טעות שמרואיין יכול לעשות היא לא להיות עצמו ולהציג משהו לא אמיתי. אני מאמינה שכמעט הכל אישי ומחפשת כימיה טובה".
עו"ד יעל מושקוביץ, שותפה בכירה וראש מחלקת ליטיגציה במשרד וקסלר ברגמן ושות'

הביעו עמידה בתנאי אי ודאות

עו''ד נועה מילשטיין, שותפה במשרד חדד, רוט, שנהר, הלפר ושות' / צילום: תמר מצפי
 עו''ד נועה מילשטיין, שותפה במשרד חדד, רוט, שנהר, הלפר ושות' / צילום: תמר מצפי

"השאלות אצלנו משלבות אישי ומקצועי. בפן המקצועי, אנחנו לא מחפשים את מי שידע לשנן הכי הרבה חומר. השאלות המקצועיות מתמקדות בהיגיון, כדי להבין את החשיבה המשפטית של המתמחה דווקא בנושאים שהוא לא 'שוחה' בהם. חשוב בזמן הראיון להדגיש את תכונות האופי הבולטות, ולא להילחץ משאלות בנושאים לא מוכרים. המטרה של המראיין היא לראות איך המועמד מגיב בתנאי אי ודאות, והאם הוא יודע להיות יצירתי ובעל חשיבה ייחודית".
עו"ד נועה מילשטיין, שותפה במשרד חדד, רוט, שנהר, הלפר ושות', והאחראית על גיוס המתמחים במשרד

היו ערוכים לנהל שיחת חולין

השופטת שרה פריש / צילום: תומר יעקובסון
 השופטת שרה פריש / צילום: תומר יעקובסון

"כובד המשקל הוא על התנהלות וניסיון חיים כללי. תהיו ערוכים לנהל שיחה, סוג של סמול טוק. מרבית הראיונות נפתחים בשאלה כללית. מה בא לך לספר לנו? אנחנו מנסים להבין מה הוא 'שק החוויות' שהמרואיינים מביאים איתם. לעתים יש למרואיינים ניסיון מתחומים אחרים שיש להם חשיבות רבה. מי שמתמחה במה שמעניין אותו, יעבוד טוב יותר. כדאי לברר לגבי המשרד אליו אתם מועמדים, ולשלוט בתחומים שמעניינים אתכם".
השופטת בדימוס שרה פריש, שותפה מייסדת במשרד עו"ד פריש, שפרבר, ריינהרץ ושות'

שימו דגש על נושא שחשוב לכם

קרן סטרול / צילום: יח''צ
 קרן סטרול / צילום: יח''צ

"אנו שמים לב על מה המועמדים שמים דגש ומכאן מפתחים שיח שיכול להתפתח גם לדיון משפטי או מקצועי . אין צורך ללמוד לראיון, אבל חשוב להיות מסוגל לתאר את קורות החיים בקצרה בדגש על הדברים החשובים לכם ולהיות מוכנים לקיים דיון על הנושאים שמעניינים אתכם אנו מחפשים מועמדים שמתקיימים בהם שלושה פרמטרים: יחסי אנוש טובים, יצירתיות ומוטיבציה".
עו"ד קרן סטרול, סמנכ"לית משאבי אנוש פירמת נשיץ ברנדס אמיר

צרו קשר עין עם המראיין, ואל תאחרו

עו''ד יניב שני, ממנוה ארצי ליטיגציה ופיקוח בהנהלת הסיוע המשפטי, משרד המשפטים / צילום: יח''צ
 עו''ד יניב שני, ממנוה ארצי ליטיגציה ופיקוח בהנהלת הסיוע המשפטי, משרד המשפטים / צילום: יח''צ

"תגיעו בזמן. תבואו מוכנים, הכירו היטב את הארגון והיחידה שאליה אתם מתראיינים ואת החוקים והתקנות הרלוונטיים לאותה יחידה. קראו את פסקי הדין הרלוונטיים, הפגינו שליטה בחומר ולא פחות חשוב תהיו אתם עצמכם. מראיין טוב יזהה אם אתה באמת מחובר לנושא ומכיר אותו, או שזה 'על הדרך'. תבואו רגועים, אל תחששו ליצור קשר עין עם המראיין, לא מעט מרואיינים מדברים נהדר אבל מביטים למטה או לשולחן"
עו"ד יניב שני, ממונה ארצי ליטיגציה ופיקוח בהנהלת הסיוע המשפטי משרד המשפטים

הראו תחושת שליחות

עו''ד הילה גבאי / צילום: כדיה לוי
 עו''ד הילה גבאי / צילום: כדיה לוי

"אנחנו מחפשים את מי שמקוננת בהם תחושת שליחות של עבודה בשירות הציבורי לשמירת שלטון החוק במדינה. הגיעו מוכנים היטב לראיון. דברו עם מתמחים במחוז בעבר ובהווה וקראו על עבודת המחוז. נשמח להכיר אתכם, לשמוע על תחומי העניין שלכם, על המשיכה לעבודה בשירות הציבורי ועל ניסיון מקצועי רלוונטי. כדאי שתיערכו מראש לדבר על סוגיה משפטית מעניינת שעניינה אתכם במיוחד.

עו"ד הילה גבאי, ממונה ואחראית גיוס מתמחים בפרקליטות מיסוי וכלכלה