אברמוביץ' העביר את השליטה מקרן ההון סיכון שבבעלותו, זמן קצר לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה

האימפריה הבינלאומית של רומן אברמוביץ', כולל מועדון הכדורגל צ'לסי, עוברת בחינה מקיפה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה

רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Artyom Geodakyan
רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Artyom Geodakyan

שעות לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה, השליטה בקרן ההון סיכון בבעלותו של רומן אברמוביץ', שמחזיק במניות של חברות סטארט-אפ מתחדשות בתחום האנרגיה והטכנולוגיה בארה"ב, בריטניה וישראל, הועברה לאחד משותפיו העסקיים, כך לפי פרסום של הוול סטריט ג'ורנל.

נורמה השקעות, קרן הון סיכון הרשומה באיי הבתולה הבריטיים ונמצאת בשליטת אברמוביץ', העבירה את השליטה אל דיוויד דוידוביץ', יד ימינו של המיליארדר הרוסי, ביום הפלישה הרוסית אל אוקראינה, ה-24 בפברואר - כך על פי דוחות רשמיים שהוגשו לרשות לניירות ערך בבריטניה.

מאז, הטילה בריטניה סנקציות על אברמוביץ' והאשימה אותו בקבלת טובות הנאה ממשטרו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ביום שלישי השבוע הצטרף אל בריטניה האיחוד האירופי, כשהטיל סנקציות נוספות, המחייבות את אברמוביץ' להקפיא את נכסיו וכן אוסרות עליו לנסוע בבריטניה ובמדינות האיחוד.

מקורב לדוידוביץ' אישר את הפרסום של וול סטריט ג'ורנל והוסיף כי ההשקעה בנורמה "היא חלק מכלל ההשקעות והעניין שלו במגזר הסטארט-אפים". עד כה, נורמה השקעות הייתה מקושרת לאברמוביץ', במספר דוחות רשמיים שהוגשו לרשויות, לדוגמה, בשנת 2021, חברת ביוטכנולוגיה אמריקאית דיווחה בדוח השנתי שלה כי נורמה נשלטת על ידי אברמוביץ'. ב-2020, חברת אנרגיה בריטית רשמה גם היא את אברמוביץ' כמשקיע עקיף בעסק, דרך נורמה השקעות.

נורמה השקעות היא קרן הון סיכון בבעלותו של רומן אברמוביץ'. מאז 2018, נורמה מחזיקה בבעלותה של MHC Services Ltd, חברת ייעוץ ניהולית הפועלת במשרדי מועדון הכדורגל צ'לסי. נורמה השקיעה בחברות דלק מתחדשות בארה"ב ורכשה נתח בחברת האנרגיה הבריטית Velocys PLC, לפי דוחות רשמיים. נורמה גם מימנה מחקר על סרטן ותרופות אנטי-אייג'ינג שהתבצעות על ידי חברת ביוטכנולוגיה אמריקאית, Cleveland BioLabs Inc, שנמצאת גם היא תחת שליטתו של אברמוביץ'.

מהמסמכים שהוגשו לרשות לניירות ערך בבריטניה, עולה כי שני המקורבים, אברמוביץ' ודוידוביץ', משקיעים לעתים קרובות יחד. דוידוביץ' רשום בחלק מהמסמכים כמנכ"ל Millhouse LLC, חברת השקעות ממוסקבה, שאברמוביץ' ייסד לפני שני עשורים.

השינוי בשליטה בנורמה מגיע בעקבות החשש מהסנקציות הכלכליות שממשלות מערביות איימו להטיל על מפעליו העסקיים של אברמוביץ', בעקבות הקשרים הידועים עם פוטין ועל רקע המלחמה באוקראינה. בנוסף למכירה של אחוזת 15 חדרי השינה שלו בלונדון, וכן של מועדון הכדורגל צ'לסי שבבעלותו, השקיע המיליארדר הרוסי מאמץ להעביר בעלות מנכסיו בשבועות האחרונים. לונדון, בריסל ו-וושינגטון איימו כולן לבלום את פעילותה של קבוצת מיליארדרים רוסים עשירים, בינהם אברמוביץ', בתקווה שזה יפעיל לחץ על הקרמלין.

מומחים בתחום מסבירים כי מכירת נכסים למקורבים, או העברת בעלות לבני משפחה, יכולה להיות דרך למנוע, גם אם באופן זמני, את הקפאת הנכסים, וכך לאפשר שמירה על שליטה עקיפה בנכסים, מבלי להיפגע מהסנקציות.

קבוצת 'שלנו', חברת טכנולוגיה ישראלית שאברמוביץ' השקיע בה ב-2015, דיווחה בשנת 2016 כי אברמוביץ' רכש נתח בעלות אצלה, באמצעות חברה בת של נורמה השקעות.

בשנת 2017 ניסה דוידוביץ' לרכוש את השליטה בגלובס באמצעות נציגו דאז ניר חפץ. אלונה בר און, כיום מו״ל גלובס ומבעלות השליטה, התמודדה מולו וניצחה במאבק לרכישת המניות של איש העסקים פושט הרגל אלעזר פישמן, במאבק שהגיע עד לבית המשפט העליון.