בשל המלחמה: מסתמן מחסור שעלול להשבית מאות משאיות בארץ

בעקבות החרם על רוסיה, מסתמן מחסור בתוסף להפחתת זיהום ממשאיות, שעלול להביא להשבתה של מאות משאיות ולפגיעה בתובלה היבשתית בישראל • וגם: צ'מפיון משיקה בישראל את אאודי RS3 החדשה וב.מ.וו משיקה מכונית ספורט-סדאן חשמלית • השבוע בעולם הרכב

שקים של אוריאה במחסן בלבוב, אוקראינה מחכים להיאסף / צילום: Shutterstock, Pavlo Baliukh
שקים של אוריאה במחסן בלבוב, אוקראינה מחכים להיאסף / צילום: Shutterstock, Pavlo Baliukh

מאות משאיות מודרניות ואוטובוסים בישראל עשויים להיות מושבתים בשל מחסור באוריאה (UREA), תוסף שמשמש לצורך הפחתת הפליטה של מנועים מודרניים. זאת כתוצאה מהמשבר באוקראינה והחרם על רוסיה, שנחשבת לספקית האוריאה הגדולה ביותר בעולם.

האוריאה, תוצר לוואי של תעשיית הדשנים, שמוכרת גם בשם ADBLUE, היא תוסף נוזלי שאותו נושאות במכלים על עשרות ליטרים רוב המשאיות, שמיוצרות החל מ-2015. זאת כחלק מהאמצעים ההכרחיים לעמידה בדרישות הפליטה יורו-4 עד יורו 6 (הדרישות העדכניות). התוסף מנטרל את פליטת ה-NOX במנועי דיזל ולמרות, שניתן תיאורטית לעקוף את השימוש, בו המשמעות היא אי עמידה בדרישות החוק, הפחתה בביצועי המנועים והגדלה משמעותית של רמות הפליטה המזיקות מכלי רכב כבדים.

גורמים בענף התובלה מסרו לגלובס כי עוד לפני הפלישה לאוקראינה הורגש מחסור עולמי מתמשך בתוסף הזה במקביל לעלייה חדה של יותר מפי שלושה במחירו. אולם כעת כמעט בלתי ניתן להשיג מאגרים משמעותיים של החומר ורוב חברות התובלה עושות שימוש ברזרבות שלהן.

לשיבושים הגלובליים אחראית בעיקר רוסיה, שפועלת מזה מספר חודשים לבלום את הייצוא של החומר מחוץ למדינה מה שגרם, בין השאר, לעלייה חדה גם במחירי הדשנים לחקלאות. מומחים העריכו עוד לפני המשבר באוקראינה כי אם אכן רוסיה תבלום את הייצוא המשמעות תהיה "זעזוע אספקה" שישפיע על שוק התובלה היבשתית באירופה וגם על שווקי המזון. בישראל, כאמור חברות תובלה מנסות כיום לאגור רזרבות של החומר שיספיקו לחודשים הבאים אולם אם המחסור יתמשך יצטרכו מובילים לקבל אישור ממשלתי מיוחד כדי להשתמש במשאיות ללא התוסף בצורה חוקית, על מנת למנוע שיבושים בשרשרת האספקה היבשתית בישראל.

נחת בארץ: מאזדה CX5 המשודרג

דלק מוטורס החלה לשווק בישראל את הדור המחודש של הקרוס-אובר מאזדה CX5. השינויים החיצוניים מינוריים וכוללים בעיקר פנסי LED חדשים ועוד כמה שינויים קוסמטיים אולם הרכב מוצע כעת במספר "חבילות סגנון" עם שילובים של צבעים שונים ורמות גימור. תא הנוסעים עבר שדרוג בגזרת איכות הייצור ומצויד כעת בחבילות אבזור עשירות יותר כבר מגרסת הבסיס.

מאזדה CX5 המשודרג / צילום: יח''צ
 מאזדה CX5 המשודרג / צילום: יח''צ

באגף הבטיחות נוספו מספר פיצ'רים חדשים לבטיחו האקטיבית. המנועים נותרו ללא שינוי וכוללים מנוע 2 ליטר עם 165 כ"ס ומנוע 2.5 ליטר עם 195 כ"ס שמגיע גם בגרסה עם הנעה כפולה. המחירים נעים בין כ-170 ל-188 אלף שקל לדגם ה-2 ליטר ובין 198 ל-234 אלף שקל לדגם ה-2.5 ליטר

טסלה על הכוונת: ב.מ.וו משיקה מכונית ספורט-סדאן חשמלית על טווח של למעלה מ-560 ק"מ

חברת ב.מ.וו החלה לשווק בישראל את מכונית הספורט-סאלון החשמלית I4 שהיא אחת הראשונות של החברה שתוכננו ייעודי עבור הנעה חשמלית. המכונית מוצעת בשלב הראשון בשתי גרסאות. דגם הבסיס Edrive40 מצויד במנוע חשמלי אחורי בודד עם הספק של 340 כ"ס וסוללה ש 84 קילוואט, שמספק טווח של עד 561 ק"מ. היא מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות.

BMW i4 / צילום: יח''צ
 BMW i4 / צילום: יח''צ

הגרסה הבכירה M50 מצוידת בשני מנועים חשמליים בהספק של עד 544 כ"ס והיא מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.9 מ' ומבטיחה טווח של עד 503 ק"מ עם אותה סוללה. המכונית תומכת בטעינה מהירה של עד 200 קילוואט. תא הנוסעים דומה לזה של סדרה 4 של ב.מ.וו למעט מערך תצוגה דיגיטלי פנורמי, שכולל שנה מסכים גדולים. רמת האבזור גבוהה בכל הדגמים והגרסאות הבכירות כוללות גם מערכת מתלים מסתגלת עם אפשרות לשליטה על ידי הנהג. המחירים מתחילים בכ-339 אף לדגם הבסיס ומגיעים עד 539 אלף שקל לגרסת ה-M50.

לכביש ומסלול: צ'מפיון משיקה בישראל את אאודי RS3 החדשה עם 400 כ"ס

חברת צ'מפיון מוטורס החלה לשווק בישראל את הדור החדש של אודי RS3 החדשה בגרסת 5 דלתות או סדאן. המכונית מצוידת במערכת הנעה כפולה מדור חדש עם דיפרנציאל אחורי נשלט אלקטרונית שמאפשר בין השאר מצב "דריפט" לחובבי נהיגת האקסטרים ושליטה בהתנהגות הרכב על פי בחירת הנהג.

אאודי RS3 / צילום: יח''צ
 אאודי RS3 / צילום: יח''צ

המנוע הוא טורבו-בנזין עם חמישה צילינדרים שמייצר 400 כ"ס ויותר מומנט מבעבר והרכב מסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.8 שניות. חבילת "RS דינמיק" אופציונלית למסלול כוללת כיול של מגביל המהירות ל-290 קמ"ש, מערכת בלמים במפרט מרוצים וצמיגים מיוחדים. תא הנוסעים מפואר וכולל של מסכים דיגיטליים, ריפוד עור ייחודי ועוד. המחירים נעים בין כ-460 אלף שקל לגרסת ההאצ'בק ועוד 478 אלף לגרסת הסדאן.