קבוצת בי.ג'י.איי השקעות, החברה האם של ישראייר תעופה ותיירות, מסכמת את הרבעון הרביעי של 2021 עם הפסד של 13.7 מיליון דולר, בהשפעת מגבלות הקורונה והתפרצות זן האומיקרון במהלך חודש דצמבר האחרון. בשנת 2021 כולה רשמה הקבוצה הפסד של 34.6 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד של 62.2 מיליון דולר שהיתה רושמת לו החזיקה בישראייר בשנת 2020 (הפסד פרופורמה).
בי.ג'י.איי, שבשליטת רמי לוי (בעלי רשת הסופרמרקטים הנושאת את שמו) ושלום חיים, השלימה בינואר 2021 את רכישת ישראייר תעופה ותיירות מידי נאמן חברת אי.די.בי פתוח, שקרסה ארבעה חודשים קודם לכן. העסקה שיקפה לישראייר שווי של 162 מיליון שקל, או 179 מיליון שקל לאחר הכללת חוב של 5 מיליון דולר, שעליו ויתרה ישראייר לאי.די.בי ונושיה.
בי.ג'י.איי מחזיקה כיום ב-100% ממניות ישראייר, ופועלת לשינוי שמה לכזה שיכלול את המילה ישראייר, וכן לרישום מחדש של מניותיה למסחר בבורסה. כיום מתחלקת ההחזקה בבי.ג'י.איי בין חברת שי אודם של רמי לוי ושלום חיים (43%), רמי לוי (24%), נאמן אי.די.בי (25%) והציבור (8%).
עברה ב-2020 להפסד של 67 מיליון דולר
כל חברות התעופה בישראל ובעולם, וגם ישראייר, נפגעו קשות בשנתיים האחרונות מהתפרצותה העולמית של מגפת הקורונה. ישראייר, שהציגה ב-2019 רווח נקי של 5.3 מיליון דולר, רשמה ב-2020 הפסד של 67.2 מיליון דולר בעקבות התפרצות המגפה והמגבלות שהוטלו על מעבר נוסעים בין מדינות.
ברבעון הרביעי של 2021 הסתכמו הכנסות בי.ג'י.איי וישראייר ב-44.9 מיליון דולר, לעומת הכנסות נמוכות יותר של 40.3 מיליון דולר שנרשמו ברבעון השלישי של השנה, הנחשב בתקופה עסקית רגילה לרבעון החזק ביותר בשנה הקלנדרית. עם זאת, למרות השיפור בהכנסות, רשמה הקבוצה ברבעון הרביעי הפסד גולמי של 178 אלף דולר והפסד תפעולי (לפני הפחתות חד-פעמיות והוצאות אחרות) של 7.3 מיליון דולר.
את 2021 כולה סיימו בי.ג'י.איי וישראייר עם הכנסות של 127.5 מיליון דולר, לעומת הכנסות של 105.3 מיליון דולר ושל 317.1 מיליון דולר שרשמה ישראייר בשנים 2020 ו-2021, בהתאמה. לדברי הקבוצה, הצמיחה ב-2021 נבעה מהקלות שהחל ענף התיירות לקבל ברבעון השלישי של השנה, בעקבות הופעת החיסונים וירידת התחלואה בקרב הציבור.
עם זאת, בעקבות התפשטות האומיקרון בדצמבר חלה האטה בביקושים ברבעון הרביעי, שגרמה צמצום העלייה בהכנסות. במהלך הרבעון הראשון של 2022 ביטלה הממשלה את מרבית המגבלות על תנועת הנוסעים אליה וממנה, וכעת עולה השאלה, האם ובכמה יתקרבו הכנסות 2022 לנתוני טרום המגפה של 2019.
ברבעון הרביעי גם סבלה ישראייר מהזינוק במחירי הנפט הגולמי בעולם, אשר הוסיף 2 מיליון דולר להוצאות הדלק הרבעוניות של ישראייר. כך, שבמונחים שנתיים מדובר בתוספת הוצאות של כ-8 מיליון דולר על דלקים.
עוד עולה מהדוחות הכספיים, כי ההפסד התפעולי (לפני הפחתות חד-פעמיות והוצאות אחרות) של ישראייר הסתכם ב-2021 ב-19.1 מיליון דולר, לעומת 19.8 מיליון דולר ב-2020. נכון לסוף דצמבר 2021 החזיקו בי.ג'י.איי וישראייר במזומנים בשווי של 24.9 מיליון דולר, כאשר ההון העצמי של הקבוצה עמד על 14.7 מיליון דולר.
900 אלף דולר פיצוי על הפסקת חכירה
במהלך 2021 הפעילה ישראייר שמונה מטוסים, חמישה מטוסי איירבוס A-320 (שניים בבעלות ושלושה חכורים) ולצדם שלושה מטוסי ATR72-500 (שניים בבעלות ואחד חכור). בסוף מרץ 2022 בוצעה הפסקה מוקדמת של הסכם חכירה למטוס ATR, תמורת תשלום פיצוי של כ-900 אלף דולר למחכיר.
במקביל, התקשרה ישראייר בהסכם חכירה חדש למטוס איירבוס A-320 נוסף, אשר צפוי להיקלט אצלה במהלך הרבעון השלישי השנה. כך, צי המטוסים של ישראייר צפוי להיות מורכב משישה מטוסי איירבוס A-320 (מתוכם שניים בבעלותה) ועוד שני מטוסי ATR שבבעלותה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.