כשארה"ב ואירופה הפעילו סנקציות נגד רוסיה והאליטות שלה בגלל המלחמה באוקראינה, אוליגרכים מיהרו למצוא מקלט בטוח למטוסים הפרטיים שלהם. הם טסו בהמוניהם לדובאי, אבל מרגע שהגיעו, לא יכולים בפועל לעזוב.
עשרות מטוסים פרטיים הקשורים לעשירי רוסיה נחים על האספלט במסוף מדברי, חלק מהגדלה של כמות המטוסים בשדה ביותר מ־100 מאז הפלישה הרוסית ב־24 בפברואר, כך אומרים מנהלים בתעשיית המטוסים הפרטיים, צילומי לוויין ונתונים של חברת מחקר התעופה WINGX.
איחוד האמירויות הערביות, שדובאי היא העיר המאוכלסת ביותר בו, הפך לאחד המקומות האטרקטיביים ביותר להחנות מטוסים פרטיים ונכסים ניידים אחרים כמו יאכטות בגלל שהמדינה נמנעה ברובה מלמתוח ביקורת על רוסיה ולא אמרה שתאכוף סנקציות שהוטלו על ידי מדינות מערביות. במקום זה, אמרו באיחוד האמירויות שיש למצוא פתרון דיפלומטי באוקראינה, ושנקיטת צד בסכסוך רק תגביר את האלימות בו.
"כל הרוסים העבירו את המטוסים שלהם לדובאי בגלל שדובאי היא לא חלק מהסנקציות", אמר אלירזה איטיהאדייה, מנכ"ל חברת החכרת המטוסים Freestream Aircraft Ltd.
עלות יומית לחניית מטוס בדובאי: אלף דולר
האוליגרך הרוסי המפורסם ביותר בעולם, רומן אברמוביץ', הטיס את מטוס בואינג 787 שלו בשווי 250 מיליון דולר לדובאי ב־4 במרץ, המיקום האחרון בו נצפה המטוס, על פי אתר מעקב התעופה Flightradar24. המטוס מתוכנן לשאת 250 נוסעים.
המיקום הידוע האחרון של Gulfstream G650ER, שהאתר SuperYacht Fan אומר ששייך לאיל הפלדה ויקטור רשניקוב, הנתון לסנקציות, היה באיחוד האמירויות הערביות. זה גם המיקום הידוע האחרון שרדארי טיסה זיהו בו מטוס של Embraer הקשור לאיש העסקים מיכאיל גוצרייב ומטוס מדגם Bombradier BD700 Global Express הקשור לארקדי רוטנברג, יזם ושלעבר שותף של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין באימוני ג'ודו, שגם הוא נתון לסנקציות.
העלות של חנייה בשדה התעופה אל מקטום בדובאי, מסוף המטוסים הפרטי הצפוף ביותר באיחוד האמירויות הערביות, מגיעה לכ־1,000 דולר ביום, כך אמר אדם נוסף המכיר את המחירים.
ממשלות מערביות, לעומת זה, הקפיאו את כל הנכסים של אנשים הנתונים לסנקציות עד להודעה חדשה, מבלי להצטרך להוכיח פליליות במעשיהם.
מטוס Bombradier Global 6500 פרטי שממשלת בריטניה אמרה שקשור לאיל הנפט יוג'ין שבידלר היה אמר לטוס מלונדון לדובאי ב־8 במרץ. אבל המטוס מעולם לא טס כי עוכב על ידי הרשויות בבריטניה, שגם הטילו סנקציות על איש העסקים, מקורב של אברמוביץ'.
דובר של אבמרמוביץ' לא הגיב לבקשת תגובה. דוברים של מגניטוגורסק ברזל ופלדה, שבראשה נמצא רשניקוב; בית ההשקעות SFI הקשור למשפחתו של גוציירב; וסטרויגזמונטז', שנוסדה על ידי רוטנברג, לא הגיבו לבקשות תגובה בנושא האנשים האלה.
גם ענף התעופה עצמו נפגע מהסנקציות
סנקציות לא פגעו רק באוליגרכים רוסיים באופן ישיר על מנת להפעיל לחץ על המנהיג הרוסי לשנות כיוון באוקראינה. הן גם פגעו בתחום התעופה באופן נרחב יותר והשפיעו על רוסים רגילים שיש להם מטוסים או חוכרים מטוסים מחברות אירופאיות המנהלות ציי מטוסים פרטיים.
משמעות הסנקציות במידה רבה שמרגע שבעלי המטוסים הרוסיים מצליחים להטיס אותם לדובאי, הם לא יכולים להטיס אותם לשום מקום אחר, כך אומרים עורכי דין העוסקים בתעופה וברוקרים של מטוסים פרטיים.
ארה"ב והאיחוד האירופי אסרו על חברות לבטח מטוסים השייכים לרוסים או לספק שירותים כמו ניהול צי, תיקון ותחזוקה. רוב המטוסים השייכים לרוסים מבוטחים על ידי חברות בלונדון ומנוהלים על ידי חברות אירופאיות שכעת יצטרכו לחשוב מחדש על היחסים המסחריים שלהם עם רוסיה, כך אמרו עורכי דין ומנהלים בתעשייה.
"הרבה מהמטוסים הקשורים לרוסיה עברו לאיחוד האמירויות הערביות בגלל שמותר לטוס שם", אמר סטיב ורסאנו, מנכ"ל Jet Business, משרד בלונדון העוסק במכירת מטוסים פרטיים. "אבל מרגע שאתה מגיע לשם אתה די מקורקע כי אתה לא יכול לבצע טיפולי תחזוקה במטוסים".
בואינג, המייצרת מטוסים פרטיים והיא מקור התחזוקה לרוב הבעלים, אמרה שלא תתחזק שום מטוס השייך או קשור לרוסים עליהם הוטלו סנקציות, והמשמעות היא שהמקום בו רשומים המטוסים כנראה יחליט שאינם ראויים לטיפול בגלל שלא ניתן לקבל תמיכה של היצרן, כך אומרים עורכי דין העוסקים בתעופה ומנהלים בתעשיית המטוסים הפרטיים. כמה מרשמי מטוסים, כמו המרשם באיים הבריטיים או באי מאן, הודיעו שיבטלו רישום של מטוסים הקשורים לרוסים שחשופים לסנקציות הפוליטיות, והמשמעות היא שיהיה צורך לרשום את המטוסים שוב לפני שיותר להם לטוס.
במשרד המסחר של ארה"ב איימו על עונשי מאסר וקנסות ל"כל אדם בכל מקום, כולל בתוך רוסיה" במידה ויפרו סנקציות הקשורות למטוסים.
בסך הכל, 30 מטוסים פרטיים שבסיס האם שלהם נמצא ברוסיה חנו בנמלי תעופה בדובאי נכון ל־6 באפריל, רובם במשך יותר משבעה ימים על פי החברה שבסיסה בהמבורג WINGX, חברת המחקר. החברה מגדירה נמל בית של מטוס בתור המדינה ממנה טס כלי הטיס במשך רוב ימות השנה, ולא כמקום בו הוא רשום.
כ־90 כלי טיס נוספים שחנו בדובאי רשומים ברחבי העולם. לא ניתן היה לקבוע כמה מהם קשורים לרוסים ועל כמה מהם משלמים מבקרים לא רוסיים לדובאי.
צילומי לווין של החברה האמריקאית Planet Labs PBC מראים גידול הדרגתי במספר המטוסים הפרטיים בין 16 בפברואר ל־3 באפריל.
בכיר ברשות התעופה האזרחית של איחוד האמירויות הערביות אמר שהמנהג להחנות מטוסים בשדה תעופה נוח לגישה כשהם לא טסים הוא נוהל שגרתי אצל בעלי מטוסים פרטיים. דוברים של חברת נמל התעופה של דובאי ומשרד התקשורת של דובאי לא הניבו לבקשות תגובה.
"כעת כל המטוסים האלה הם מעצורי דלת"
ישנם מרחבים אוויריים אחרים שנותרו פתוחים לרוסים וגם בהם חונים מטוסים פרטיים, על פי WINGX. יש 54 באיסטנבול, שמתוכם לשישה בסיס אם קבוע ברוסיה, ועוד שני מטוסים הקשורים לרוסים ונמצאים בטביליסי, גיאורגיה, כך נכתב בדו"ח חברת המחקר.
לפחות שלושה מטוסים פרטיים בדובאי היו בתהליך של חילוט על ידי בנקים בגלל שבעליהם לא יכולים לשלם החזרי הלוואות בגלל הסנקציות, אמר איטיהאדייה מ־Freestream Aircraft.
את הדרימליינר 787 של אברמוביץ' יהיה קשה למכור והוא כנראה יישאר בדובאי עד שהסכסוך באוקראינה ייגמר והסנקציות נגד אוליגרכים רוסים יישקלו מחדש, אמר איטיהאדייה.
יש מעט חברות שמוכנות לשקול רכישה של מטוס בבעלות רוסית או מטוס פרטי הקשור לבעלים רוסיים בגלל שאי הוודאות הקשור לסנקציות גורם לכך שאנשים מפחדים שתהיה תגובת נגד מהרשויות האמריקאיות או האירופאיות, אמר איטיהאדייה.
"כעת כל המטוסים האלה הם מעצורי דלת - אף אחד לא רוצה להתעסק איתם", אמר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.