הכאוס בענף התעופה
במשך שנתיים ארוכות של מגבלות קורונה, ציפו עשרות מיליונים ברחבי העולם לחידוש שגרת הטיסות. אלא שבינתיים נוצר מחסור אדיר בכוח אדם בנמלי התעופה ובחברות התעופה. התוצאה: שיבושי טיסות קשים, ביטולים, עיכובים, תורים בלתי נגמרים ועשרות אלפי מזוודות אבודות. החברות נאבקות לתת מענה לנוסעים המיואשים, ובמקביל מתמודדות עם הפסדי השנים הקודמות, כשלכל אלה נוסף הזינוק במחירי הדלק
אירופה מתמודדת בימים אלה עם כאוס תחבורתי בממדי ענק. שדות תעופה לא מתפקדים, שביתות למכביר, מחסור חריף בעובדי בידוק ביטחוני ולעתים גם תקלות מחשב, חברו יחד ליצירת תורים ארוכים, לוח טיסות רווי ביטולים וערימות של מזוודות נטושות שמאפיינים את קיץ 2022, שרק מתחיל. על רקע המצוקה והדיווחים על המצב הקשה, מנסים חברות התעופה, נמלי התעופה וממשלות היבשת הישנה לאמץ כמה צעדים בניסיון לפתור את המשבר.
משכורות נאות לעובדי תעופה ממדינות זרות
בגרמניה הודיעה הממשלה בשבוע החולף על כוונתה לאפשר גיוס חירום של עובדים טורקיים לענף התעופה. לפי תוכניות שפורסמו בתקשורת הגרמנית, הממשלה בברלין מתכוונת לאפשר הנפקת בזק של 2,000 ויזות עבודה לתושבים טורקים בעלי ניסיון בתחום, ולאפשר לנמלי התעופה הנאבקים במחסור בכוח אדם מתאים לאייש את המשרות החסרות.
"אנחנו נחושים לספק עזרה מיידית בטווח הקצר", אמרה שרת הפנים ננסי פזר, על רקע דיווחים על תורים של ארבע שעות בנמל התעופה של דיסלדורף, תמונות של מאות מזוודות נטושות בפרנקפורט וביטולי טיסות המוניים. "נאפשר להשתמש בעובדים זרים, בעיקר מטורקיה, ונספק להם במהירות אישורי שהייה ועבודה.
ברלין גם התחייבה להעביר את העובדים החדשים בידוק ביטחוני תוך שבועיים עד חודש, במקום "חודשיים עד שלושה" כפי שנעשה עד כה. בטורקיה דיווחו על היוזמה הגרמנית, ועל משכורות מוצעות של 4,000 עד 6,000 אירו בחודש לעובדי תעופה שיעברו לכמה חודשים לגרמניה.
בעקבות החשש הביטחוני, הרשויות הבהירו כי העובדים לא ייטלו חלק בבידוק הביטחוני שעוברים הנוסעים. עם זאת, דווקא בתחום זה חסרים הכי הרבה עובדים. לפי הדיווחים, עובדים מנוסים רבים עזבו את התחום במהלך מגפת הקורונה, וההכשרה המורכבת והארוכה לעובדים חדשים מונעת הקלה מיידית בתחום. בצרפת, למשל, דווח כי חסרים כ־4,200 עובדים לנמל התעופה שארל דה־גול בפריז בלבד, וכי הבדיקה הביטחונית בלבד של חלק מהם - המאיישים את התפקידים הרגישים ביותר - לוקחת לפחות חמישה חודשים.
בד בבד, בבריטניה התחייבה הממשלה "לקצר תהליכים" ולאפשר ביצוע בדיקות ביטחוניות לעובדים תוך כדי הכשרתם, ולא כתנאי לפני שהם מתחילים בה. חברת "בריטיש איירווייז", למשל, פיטרה כעשרת אלפים עובדים במהלך מגפת הקורונה וכעת נאבקת לגייס אותם מחדש.
היענות לדרישות השכר של הדיילים
אחת הסיבות שאירופה הפכה למוקד העולמי של ביטולי טיסות, עיכובים ושיבושים, היא מאבקי עובדים שמתנהלים במקביל למצוקה החמורה בכוח אדם ולשלל הנסיבות האחרות שתורמות לכאוס. על רקע האינפלציה ההולכת הגוברת באירופה, שבמדינות מסוימות כבר הגיעה לשיעורים דו־ספרתיים, דורשים ארגוני עובדים המייצגים בעיקר את הדיילים - אך גם טייסים ועובדי כבודה - העלאות שכר משמעותיות. שביתות ואיומים בשביתות שיבשו באופן משמעותי את הטיסות בשבועות האחרונים בנמלי תעופה רבים ברחבי היבשת הישנה.
דיילי חברות התעופה הזולות "איזיג’ט" ו"רייאנאייר" בבלגיה, ספרד ופורטוגל ביצעו לפני כשבוע שביתת אזהרה למשך שלושה ימים. עמיתיהם ממדינות אחרות הצטרפו אליהם, והובילו לגל ביטולי טיסות. העובדים דורשים העלאת שכר משמעותית, מעבר לשכר המינימום שהם מרוויחים כעת. בספרד פרסם איגוד המייצג את הדיילים ב"איזיג’ט" נתונים שלפיהם הם מרוויחים כ־900 אירו בחודש בלבד בתור שכר בסיס. גם עובדי נמל התעופה שארל דה גול נוקטים עיצומים בימים האחרונים. הם דחו הצעה להעלאת שכר של 4%, והובילו לביטול של כ־20% מהטיסות בסוף השבוע האחרון.
בניסיון לפתור את המצב, חלק מהחברות כבר הסכימו לקבל את דרישות ארגוני העובדים, או להגיע להסכמה עמם. בגרמניה הסכימה חברת "איזיג’ט" להעלות את שכר הדיילים והטייסים ב־8% במשך השנה הקרובה, וכן לחלק להם מענק חד פעמי של כ־4,500 אירו. ההסכמה התקבלה לאחר שביתת אזהרה בת יום אחד. "אנחנו יודעים כי אלה זמנים קשים לעובדים שלנו", אמר מנהל החברה בגרמניה. מנגד, במקומות אחרים החברה עדיין מתקשה להגיע להסכמות. בספרד, לפי הדיווחים, דורש האיגוד העלאת שכר קבועה של יותר מ־30%. הוא כבר קבע יותר מעשרה ימי שביתה מתוכננים ליולי בלבד.
ביטול מקדים של טיסות וצמצום מספר הנוסעים
אחד הצעדים הראשונים של נמלי התעופה ושל חברות תעופה, שהתמודדו עם מצוקת כוח אדם בשבועות האחרונים, היה צמצום משמעותי במספר הטיסות. בניגוד לנעשה בחברת אלעל, למשל, הדבר אינו מתבצע "מהיום למחר", אלא קורה שבועות ואפילו חודשים לפני הטיסה המתוכננת. נמלי התעופה בלונדון, סכיפהול, בריסל ופרנקפורט כבר הודיעו על הפחתה של לפחות 10% ממספר הטיסות. חלק מהנמלים הודיעו על קיצוץ של 15% בתנועה בהם. הרעיון הוא שהפחתה או קביעת תקרה למספר הנוסעים תסייע לטפל כראוי בנוסעים שעוברים בנמל. ממשלת בריטניה אף הודיעה לחברות התעופה כי היא "תמחל" להן על אי שימוש במועדי המראה ונחיתה ששמורים להן ("סלוטים") במהלך הקיץ, ושהדבר לא ייחשב במטרה לגרוע מהן את המועדים בעתיד.
אבל בשטח, אפילו הפחתה זו ככל הנראה אינה מספיקה כדי להתמודד עם המחסור בכוח האדם. תמונות שהופצו ברשתות החברתיות מנמל התעופה סכיפהול שסמוך לאמסטרדם בסוף השבוע, למשל, הציגו תורי־ענק שהשתרכו הרבה מעבר לדלתות הנמל. הרשויות נאלצו להקים אוהלי ענק שבהם ימתינו מי שמגיעים לנמל - ארבע וחמש שעות לפני ההמראה.
תגבור בבקרת הגבולות ושליחת הצבא לסיוע
אף שרוב העומסים נובעים ממחסור באנשי בידוק ביטחוני, בדיילי קרקע ובסבלים המטפלים בכבודה, ממשלות באירופה התחייבו לעשות הכל כדי שהחלקים שנמצאים באחריותם לא יתרמו לעיכובים. פורטוגל, למשל, הבטיחה להכפיל את מספר העובדים בעמדות בקרת הגבולות עד לשבוע הנוכחי, בהשוואה למצב לפני כחודש. המדינה מתמודדת עם זרם גדול של תיירים בריטיים שצריכים לעבור. משטרת ספרד הודיעה כי פרשה כ־5,000 שוטרים בשדות התעופה כדי לסייע לנוסעים ולשמור על הסדר.
ממשלת אירלנד זכתה לכותרות בינלאומיות כאשר הציבה את הצבא בכוננות בשבוע האחרון כדי לסייע בנעשה בנמלי התעופה, למקרה שתהיה החמרה נוספת. "הצבא נמצא בכוננות לחודשים יולי־אוגוסט", הודיע שר החוץ האירי, שציין כי במידת הצורך ימלא תפקיד "בפרימטר הביטחוני החיצוני בלבד", של הנמל. המטרה, הסביר, היא לשחרר כמה מאות עובדים בנמל לטובת העבודה השוטפת בתוך הטרמינל. הוא הוסיף כי מדובר ב"מוצא האחרון".¿
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.