בשבוע שעבר הודיע משרד התחבורה על פתיחתו של נתיב תחבורה ציבורית חדש על כביש 20, נתיבי איילון. במשרד התחבורה החליטו לפתוח את הנתיב לשימוש התחבורה הציבורית בלבד, על תשתית פרויקט נתיבים מהירים שיושלם ב-2025. גלובס עושה סדר בנוגע לנתיב החדש.
● החל מיום ראשון: נתיבי העדפה לאוטובוסים באיילון
● עם אכיפה מוגבלת: הושקו נתיבי תחבורה ציבורית באיילון
היכן בכביש 20 נפתח הנתיב החדש?
הנתיב נפתח בין מחלף וולפסון למחלף השלום. מדובר בנתיב שהוסיפו לכביש במסגרת פרויקט הנתיבים המהירים שיפעל בשנת 2025. בנתיים, חברת נתיבי איילון הקדימה את לוחות הזמנים בשנתיים ונוצר מצב שבו יש תשתית מוכנה, והוחלט להפעיל אותה בנתיים כנתיב לתחבורה הציבורית מוולפסון ועד השלום.
ומה לגבי הכיוון הנגדי?
בכיוון הנגדי מהשלום לוולפסון יפתח נתיב רב תפוסה (נר"ת) עד לחודש ספטמבר.
מה ההבדל בין נר"ת לנת"צ?
בעוד שבנת"צ (נתיב תחבורה ציבורית) מותרת הנסיעה אך ורק לאוטובוסים (ולמוניות) בנר"ת (נתיב פלוס) יכולים לנסוע גם רכבים פרטיים עם מספר נוסעים מסוים, בדומה להסדר בפרויקט נתיב פלוס בכביש החוף. אגב, הפרויקט יתחבר לנתיב שיפתח בחודש הבא ויאפשר נסיעה רציפה.
איך יאכפו את האיסור על נסיעה?
האכיפה תבוצע על ידי המשטרה, בנתיבים אין מצלמות.
מה גובה הקנס שיוטל עליי על נסיעה בנת"צ?
500 שקלים.
מדוע הוסיפו נתיב לתחבורה ציבורית ולא לרכב הפרטי?
כאמור, הנתיב כבר עמד מוכן. אין כל סיבה להקצותו לרכב הפרטי משום שבמשך השנים הוקצו נתיבים רבים לרכבים פרטיים בנתיבי איילון אבל אלו הלכו והתמלאו בכל פעם. הגישה המקצועית היום בעולם התחבורה גורסת כי אין תועלת בהוספת נתיבים לרכב הפרטי - שיתמלאו במהרה במכוניות חדשות. למעשה, אין כל פתרון לבעיית הפקקים. הפתרון היחידי שישנו - הוא הבטחת מסלולים עוקפים לפקקים באמצעות התחבורה הציבורית.
מה הוא פרויקט הנתיבים המהירים?
למעשה, התוצר הסופי של הנת"צ שנפתח הוא הנתיבים המהירים בגוש דן. אותם נתיבים ימתחו לאורך 90 ק"מ משפיים ועד ראשון לציון ויוכלו לנסוע בהם שאטלים מחניוני חנה וסע שבהם יהיו 12 אלף מקומות חניה, אוטובוסים, וכלי רכב פרטיים בתשלום אגרה. לפי חברת נתיבי האיילון, האגרה תחושב באופן משתנה בהתאם לעומס על הנתיב כשמובטחת בו נסיעה במהירות של 70 קמ"ש. הפרויקט יושלם בשנת 2025, ובגלל הקדמה בלוחות הזמנים הוחלט לפתוח את הנתיבים לתחבורה הציבורית על התשתית שהוכנה בעבור הנתיבים המהירים.
יסעו רק 50 אוטובוסים על הנתיב הזה, לעומת אלפי מכוניות - מה ההיגיון?
50 אוטובוסים שיעברו בנתיב כוללים אוטובוסים ושאטלים מהחניון בשפירים, סך הכל מדובר באוטובוס שעובר בממוצע כמעט כל דקה. למי שנוסע ברכב הפרטי ומשתרך בפקק זה עלול להשמע מעט, אבל בכל אוטובוס יושבים 60 בני אדם בשעה שבכל רכב פרטי באיילון יושבים 1.2 נוסעים בממוצע. לכן, הגיוני יותר להקצות נתיב עם נסיעה מהירה לכלי תחבורה שיכולים להעביר יותר אנשים מדי שעה.
הנתיב גם יאפשר הסטה של אוטובוסים מצירים מקבילים שבהם הם עומדים בפקקים ויוכלו לנסוע במקטע הזה בכביש 20. אם המדינה רוצה שאזרחיה יעברו לתחבורה הציבורית, היא צריכה לגרום לו להיות מוצר תחרותי לשירות שניתן לו באמצעות הרכב הפרטי; אם שניהם יסעו יחד באותה המהירות, כולנו נמשיך לבחור להשתמש ברכב הפרטי אף שברור היום שאין מקום לכל כלי הרכב האלו, הם יקרים, לא יעילים, מזהמים וגם פוגעים בחיים העירוניים שלנו. ולכן, מוצדק לא רק להקצות נתיב לתחבורה הציבורית אלא גם להקצות אותו על חשבון נתיבים קיימים ולא בסלילה יקרה, מסובכת וארוכת שנים של נתיב נוסף.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.