הצעת החוק של הסנאט על אקלים שעברה בסוף השבוע בשם "החוק להורדת האינפלציה", בין היתר מזרימה מיליארדי דולרים ליצרניות המכוניות החשמליות והסוללות, אך גם כוללת תקנות שבתעשיית הרכב טוענים שיקשו על חלק מהצרכנים להיות זכאים להטבות מס על רכישת מכונית חשמלית.
הצעת החוק, שעברה 51-50 ביום ראשון, מקצה יותר מ־15 מיליארד דולר לשיפור מפעלי ייצור ולבניית חדשים, כך אומרות קבוצות תעשייה. הצעד נועד גם לעזור ליצרניות רכב מסורתיות, סטארט-אפים וסוכנויות רכב, בעת שכל אלה מגדילים את מתקני הייצור והתצוגה במטרה להציג עשרות דגמים חדשים של מכוניות חשמליות בשנתיים הקרובות.
התעשייה כבר השקיעה יותר מ־100 מיליארד דולר להגדלת הייצור של מכוניות חשמליות בצפון אמריקה, על פי האיגוד לחדשנות בתחבורה, המייצג את חברות הרכב הגדולות.
חברות של תחנות טעינה למכוניות חשמליות וחברות שמפעילות ציים מסחריים של מכוניות חשמליות אמורות גם הן להרוויח מהחוק, שבית הנבחרים יצביע עליו ביום שישי.
החוק מוסיף קריטריונים חדשים לקביעת איזה דגמים חשמליים ואיזה צרכנים יהיו זכאים להטבת מס בגובה 7,500 דולר שנמצאת בתוקף מאז 2009. התוצאה הסופית, כך אומרים לוביסטים של תעשיית הרכב, תהיה שרוב הרכישות של מכוניות חשמליות לא יזכו את הרוכשים בהטבת המס, לפחות לכמה שנים ראשונות.
"זו החמצת הזדמנות ברגע קריטי, ושינוי שיפתיע ויאכזב את הצרכנים", אמר ג'ון בוצלה, מנהל האיגוד התעשייתי.
מכוניות חשמליות רבות יקרות יותר ממכוניות מנוע הבעירה המסורתיות, ויצרנים כבר זמן רב מבקשים סובסידיות על מנת למשוך קונים.
הטבת המס לרכיבים סינים מופסקת
החקיקה באופן בסיסי מפסיקה את הסבסוד לכל מכונית שחומרי הגלם שלה או רכיבים אחרים בה מגיעים מסין, על פי הפירוש שנותנים הלוביסטים ללשון הצעת החוק. כמו כן נקבע בהצעה רף מינימום לערך הכספי של רכיבי סוללה שחייבים להיות מיוצרים או מורכבים בארה"ב.
מתוך 72 הדגמים שמזכים את הקונים בהטבת המס, 70% לא יעמדו בקריטריונים מרגע שתיכנס לתוקף הצעת החוק, ואף אחת מהיצרניות לא תזכה את הקונים של מכוניותיה במלוא ההטבה ברגע שייכנסו לתוקף דרישות נוספות לגבי המקורות של חומרי גלם בסוללות, אמר בוצלה.
היו מחוקקים רפובליקאים שטענו נגד הארכת הטבת המס למכוניות חשמליות, שלרבות מהן רשימות המתנה ארוכות של רוכשים. בכירים בתעשייה אמרו שנחוצים תמריצים פיננסיים לעודד ביקוש חוץ מהקונים המוקדמים והאמידים, ואלה יהיו קריטיים לאימוץ המכוניות החשמליות בקנה מידה גדול.
מאז שהועברה הצעת החוק על האקלים בשבוע שעבר, מניות של חברות המכוניות החשמליות טיפסו. מניות טסלה עלו ב־10% ומניות ג'נרל מוטורס עלתה ב־8%. מניות יצרנית המשאיות החשמליות Rivian Automotive ופורד מוטורס עלו כל אחת בכ־19%.
כל הטבה מהחוק החדש תשפיע באופן לא שווה על חברות מכוניות, ותהיה תלויה במחיר המכונית, ההכנסה של הקונים, והמהירות שבה יצליחו לבסס שרשראות אספקה חדשות ומתקני ייצור.
הצעת החוק תיתן עידוד מיידי לטסלה ולג'נרל מוטורס בכך שתהפוך את הדגמים שלהן זכאים להטבה בגובה 7,500 דולר בפעם הראשונה מזה שנים. כל אחת מהן הגיעה כבר מזמן לתקרת הייצור של 200 אלף מכוניות שממנה מתחילה הפחתה הדרגתית של הטבת המס על המכוניות החשמליות שלהן.
החוק החדש מבטל את התקרה הזו. גם טויוטה בדיוק הגיעה לתקרת הייצור הזו הקיץ, והחברות פורד וניסאן מתקרבות אליה.
טסלה מתחזקת עוד יותר
הטבת המס תיטיב במיוחד עם טסלה בגלל נתח השוק הגדול שלה בשוק המכוניות החשמליות, כ־70% מהמכירות בארה"ב, על פי בנק ההשקעות Evercore ISI. הטבת המס הופכת את הדגמים של טסלה לזולים יותר ביחס למכוניות המונעות בדלק שהן עדיין דומיננטיות בקו הדגמים של יצרניות יריבות, כך נמסר מ־Evercore.
ועדיין, מחיר המדבקה החדש ומגבלות ההכנסה כנראה יגרמו לכך שהטבת המס לא תהיה זמינה לחלק מלקוחות טסלה. במסגרת הצעת החוק, מכוניות שמחיריהן גבוהים מ־55 אלף דולר לא זכאים להטבה. הרף לגבי מכוניות מדגמי SUV, פיקאפ ומסחריות הוא 80 אלף דולר. כמה מהדגמים של טסלה עולים יותר מהמחירים האלה אם מוסיפים להם מאפיינים ותוספות.
בטסלה לא הגיבו לבקשת תשובה.
מגבלות הכנסה חדשות יכולות גם לצמצם גישה להטבה על מכוניות חשמליות לאנשים בעלי הכנסה גבוהה יותר. במסגרת הצעת החוק, קונים שהכנסת משק הבית שלהם גבוהה מ־150 אלף דולר לאנשים פרטיים ו־300 אלף דולר לזוגות נשואים לא עומדים בתנאי ההטבה.
המגבלות על מחיר המדבקה ורמת ההכנסה יכולות לשלול את הטבת המס גם מדגמים רבים של מותגי יוקרה וכן מסטארט-אפים בתחום, כמו Rivian, שאמרה שרוב המשאיות שלה לא יעמדו בתנאים.
יצרניות רכב מהזרם המרכזי כנראה יצליחו להתמודד טוב יותר עם מגבלות המחיר לעומת טסלה, סטארט-אפים ויצרניות היוקרה, כך אמר מרטין פרנץ', מנהל בחברת הייעוץ על כלי רכב Berylls Strategy Advisors. מכונית הסדאן החדשה של מרצדס, דגם EQS, עולה יותר מ־100 אלף דולר.
טויוטה ופולקסוואגן, לדוגמה, מוכרות כל אחת מכוניות SUV עם מחירי פתיחה סביב 42 אלף דולר. בג'נרל מוטורס מתכננים להוציא מכונית SUV קטנה מדגם שברולט אקווינוקס במחיר התחלתי של כ־30 אלף דולר.
כללי הטבת המס עשויים לתת עדיפות ליצרניות של משאיות פיק אפ, בגלל שמגבלת המחיר של 80 אלף דולר נותנת להם יותר מרווח לשחק, אמר פרנץ'. ג'נרל מוטורס, פורד ויצרנית הטנדר מדגם Ram, סטלאנטיס שולטות כיום בשוק למשאיות פיק אפ מונעות בדלק ויש להן תוכניות גדולות למשאיות פיקאפ חשמליות.
המשאית החשמלית Lightning שהשיקה לאחרונה פורד נמכרת במחיר שמתחיל מ־40 אלף דולר, אם כי חלק מרמות האבזור יקרות יותר מ־80 אלף דולר. מותג שברולט של ג'נרל מוטורס צפוי להשיק משאית חשמלית מדגם סילברדו שתציע כמה רמות אבזור נמוכות מהרף של 80 אלף דולר.
החקיקה גם מגדילה הטבת מס פוטנציאלית על בניית תחנות טעינה למכוניות חשמליות לכמעט 100 אלף דולר לתחנה, לעומת הטבה של כ־30 אלף דולר על הקמת תחנת עגינה כיום, וכמו כן מאריכה את הטבת המס הזו בעשור. מפעילות של ציי רכב חשמליים יוכלו לקבל עד 100 אלף דולר עבור בניית תחנות עגינה, פי שלושה מהתמריץ שיש להן כיום.
לא רק רכבים
הצעת החוק כוללת ציוד טעינה דו כיווני, שיכול להזין חשמל מסוללה של רכב לבניין או לרשת החשמל. בעוד ששימושי רכב לרשת אינם נפוצים עדיין, נעשות כמה תוכניות הרצה על ידי חברות החשמל, מפעילות ציי רכב וחברות טכנולוגיה המפתחות מערכות טעינה.
בסופו של דבר, ההשפעה לטווח ארוך של הטבת המס על מכוניות חשמליות עלולה להיות תלויה בכמה כללים בודדים הנוגעים לשרשראות האספקה ולשאלה כמה מהר יסתגלו לכך יצרניות מכוניות וסוכנויות הרכב, כך אומרים אנליסטים.
"היעדים של הטבות המס על מכוניות חשמליות מכוונים גבוה", אמר ג'ו בריטון, מנכ"ל Zero Emission Transport Association, קבוצה בתעשייה שתומכת באימוץ מכוניות חשמליות. "אבל יש פה גם הרבה כלים שיעזרו לאנשים להוציא את שרשראות האספקה שלהם מסין".
ג'ניפר הילר השתתפה בהכנת הכתבה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.