על חשבון כלי רכב פרטיים: נתיבי העדפה חדשים יסומנו בגוש דן

עיריית ת"א ומשרד התחבורה קרובים לסיכום על הכשרת 5 ק"מ של נתיבים לתחבורה ציבורית בחודשים הקרובים, שיבוצעו בין-לילה • נתיבים דומים מתוכננים גם בבת ים ובראשון לציון • גם בכביש 1 יסומן נתיב, אך האכיפה בו שנויה במחלוקת

צביעת הנת''צ החדש בנתיבי איילון / צילום: באדיבות נתיבי איילון
צביעת הנת''צ החדש בנתיבי איילון / צילום: באדיבות נתיבי איילון

קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) מידיים יסומנו על גבי נתיבים לכלי רכב פרטיים בגוש דן ובכביש מספר 1. בין היתר, עיריית תל אביב ומשרד התחבורה קרובים להסכמות על הכשרתם של כ־5 ק"מ של נתיבי העדפה טקטיים בעיר שיבוצעו בחודשים הקרובים בין-לילה, על חשבון נתיבים לרכב פרטי.

כך, ברחוב לה גרדיה יסומן נתיב לתחבורה ציבורית באורך של 1.6 ק"מ מרחוב הטייסים לנתיבי איילון; ברחוב החרש בין מחלף קיבוץ גלויות לרחוב הרכבת יוכשר נתיב תחבורה ציבורית לשני הכיוונים באורך של 1.5 ק"מ; ברחוב הלוחמים מתל גיבורים למחלף וולפסון - 800 מטר לכל כיוון; ברחוב מבצע קדש בבני ברק ובתל אביב יוכשר נתיב דו־סטרי באורך של 800 מטר; וברחוב סלמה למזרח מרחוב שלבים לרחוב צ'לנוב יוכשר נתיב באורך 800 מטר.

בנוסף, לאחר פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה ולקראת סגירת רחוב אלנבי לתנועה יסומנו נת"צים נוספים כדי לווסת את תנועת האוטובוסים הערה באלנבי לרחובות אחרים בתל אביב ובהם שדרות בן ציון, רוטשילד או יהודה הלוי והרצל. בעיר יש כיום כבר 64 ק"מ של נת"צים.

הכפלת הנתיבים שהוכשרו השנה

למעשה, התוכנית להכשרת הנתיבים כוללת יותר קילומטרים מאלו שכבר בוצעו מתחילת השנה על ידי העירייה, המובילה בהכשרת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית. 4 ק"מ של נתיבי העדפה טקטיים כבר הוכשרו מתחילת השנה ברחובות צ'לנוב, הרכבת, השלום, משה סנה וחיים הלר בעיר. יחד עם זאת, יש גם נתיבים שעדיין לא סומנו, כמו ברחוב ראול ולנברג למשל.

נת"צ טקטי הוא כזה שנצבע על בסיס נתיב לרכב הפרטי ולא דורש שינויים גיאומטריים משמעותיים ולכן ניתן ליישם אותו באופן מיידי. כך ניתן להזניק את מהירות התחבורה הציבורית ולאפשר נסיעה מהירה ויעילה יותר לאוטובוסים, שבהם נוסעים 60 אנשים, לעומת כלי הרכב הפרטיים, שבהם יושבים בממוצע בישראל 1.2 בני אדם. היתרון של נתיב כזה הוא שניתן לתכנן ולאשר אותו תוך מספר חודשים ולבצע אותו בשטח בלילה או שניים.

 
  

נתיבים טקטיים גם בבת ים ובראשון לציון

נתיבים דומים יוכשרו גם בערים נוספות בגוש דן, במסגרת הסכמים שעליהם חותם משרד התחבורה עם הרשויות המקומיות ובהן בת ים וראשון לציון. ההסכמים שמוביל צוות המאיץ במשרד התחבורה כוללים טיפול בשירות אוטובוסים, נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ושבילי אופניים והם מסוכמים מול הרשויות המקומיות.

בבת ים יצבעו נתיבים ברחובות קוממיות ויצחק שדה. בראשון לציון נחתם הסכם כזה השבוע כשהתוכנית היא לייצר קו אוטובוס מקדים לקו החום של הרכבת הקלה שמתוכנן לפעול בעיר בשנת 2027 ויגיע גם לרמלה וללוד. הקו הסופי יופעל באמצעות מערכת BRT בדומה למטרונית בחיפה, שתכלול אוטובוס ארוך ורב קיבולת על מסלול בלעדי והעדפה ברמזורים תוך פיקוח אדוק על זמני יציאה כדי לשמור על תדירות גבוהה גם בתחנות הביניים. עד להשלמת הפרויקט, שדורש גם שינויים גיאומטרים בכביש, מתכננים להכשיר נתיבי העדפה טקטיים שעליהם יסעו אוטובוסים ויוכלו לספק מענה זמני לביקושים לאורך הקו שעובר בעיר. כפי שהצהירה סמנכ"לית נתיבי איילון רבקה שליסלברג בוועידת הנדל"ן והתשתיות של גלובס השנה. במסגרת הפרויקט בראשון לציון יוכשרו 33 ק"מ של נתיבי העדפה מידיים ובתוך שנה והם כוללים רחובות רבים בעיר ובהם דרך חיים הרצוג, ירושלים, רוטשילד, ההסתדרות, לוי אשכול ורחבעם זאבי.

בנוסף, החודש ייצבע נתיב לתחבורה ציבורית ולרכבים רבי תפוסה (עם מספר נוסעים מסויים שיקבע) בין מחלף דניאל (המחבר את כביש 1 וכביש 6) ועד לנת"צ הכניסה לירושלים, כפי שפורסם לראשונה בגלובס. אם לא יהיו מכשולים מיוחדים, הביצוע צפוי כבר בחמישי. הנתיב יפעל בעיקר בשעות העומס, למרות שיש בו הצדקה מלאה לסלילת נתיב תחבורה ציבורית בלעדי, ולמרות העובדה שאין עדיין טכנולוגיה לאכיפת נתיבים משותפים ושהמשימה מוטלת על המשטרה, שמבצעת אותה באופן חלקי ושנוי במחלוקת.

נתיבים טקטיים שיפרו את זמני הנסיעות

חרף יתרונם של ביצוע נתיבי העדפה מהירים לאוטובוסים, לעיתים פרויקטים לסלילת נתיבי העדפה מחייבים התייחסות משמעותית יותר ועל כן זמני תכנון וביצוע ארוכים יותר. כך למשל חלקו הניכר של פרויקט "מהיר לעיר" להכשרת נתיבי העדפה בערי גוש דן שאורך זמן רב. היתרון בפרויקטים ארוכי טווח הוא גמישות תכנונית רבה יותר, ביצוע שינויים גיאומטריים בכביש ופיתוח נופי משמעותי כמו סלילת שביל אופניים בצידם, החלפת תחנות אוטובוס, תאורת רחוב, שיקוע חשמל ועוד. חסרונם, כאמור, הוא משך הזמן הארוך הנדרש לביצוע, כשלא נראה שלגוש דן נותר עוד זמן רב, שכן גם בחודש אוגוסט השקט בדרך כלל נרשמים השנה עומסי תנועה משמעותיים. אלה משפיעים על כלי הרכב הפרטיים ועל התחבורה הציבורית, שלמרות עדיפותה עומדת יחד איתם באותו הפקק.

בינתיים כאמור, התחבורה הציבורית מזדחלת. כך למשל במקטעים ברחוב סלמה בתל אביב היא נתקעת בצווארי בקבוק שבהם מהירות הנסיעה בשעות הבוקר היא 9-11 קמ"ש. מהירות דומה נרשמת גם בצווארי הבקבוק שברחוב לה גווארדיה. בעיריית תל אביב מציינים, כי מערכת לניטור בזמן אמת של האוטובוסים מאפשרת לאתר את אותם צווארי בקבוק ולטפל בהם, וכך נתיבים טקטיים הראו שיפור משמעותי בזמני הנסיעות. ברחוב משה סנה למשל, מהירות הנסיעה השתפרה בשעת שיא הבוקר ב־47%, וברחוב יגאל אלון ב־25%. יחד עם זאת, משמעותם של נתיבי העדפה אינה רק במהירות אלא בעיקר באמינות ובשמירה על זמני הגעה קבועים יותר. המהירות והאמינות מובילות לשימוש רב יותר בתחבורה הציבורית, שבתורו מוביל להשקעה גדולה יותר באותם קווים ולתדירות גבוהה יותר עבור המשתמשים.