ד"ר ארז קיטה, מנכ"ל הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים), כבר 15 שנה עובד וחוקר את התחום שמזעזע בימים האחרונים מדינה שלמה. לאחר 14 שנים בעמותת "אור ירוק" הלעומתית לממשלה הוא חצה את הקווים והצטרף לרשות הממשלתית, לאחר שיו"ר הרשות, איש העסקים אבי נאור מונה, לעמוד בראש המועצה שלה על ידי שרת התחבורה מרב מיכאלי.
בראיון מיוחד ל"גלובס" שיתפרסם ביום ראשון הקרוב הוא מדבר על מגפת תאונות הדרכים בישראל, ההזנחה רבת השנים, למה הוא מודאג מתאונות הדרכים הרבות במעורבות כלי רכב כבדים ומדוע הורים לנהגים צעירים לא צריכים להיות רגועים כלל, לדבריו כמי שחקר את הסחות הדעת שמלווים את נהיגתם על הכבישים. בראיון הוא מתייחס גם לתכנית הלאומית לבטיחות בדרכים שהוצגה לאחרונה ולתזמונה הבעייתי כשלא ברור מתי ואיך יעבור תקציב המדינה הבא, ובתקופת בחירות כשהרשות הלאומית עצמה יובשה במשך שנים ארוכות והתכנית עדיין לא פורסמה לציבור במלואה.
13 בני אדם נהרגו ביומיים האחרונים בגל תאונות דרכים שהחל ביום שלישי האחרון, אז הולך רגל כבן 70 נהרג מפגיעת אוטובוס בירושלים לאחר שנהג איבד שליטה. באותו היום נהרג אדם נוסף מפגיעת משאית בעיר.
ביום רביעי שני בני אדם נהרגו בתאונה בכביש 5 כשאחד הנהגים נסע נגד כיוון התנועה והתנגש חזיתית בכלי הרכב שנסע מולו ורוכב אופנוע צעיר נהרג בכביש 65. אתמול נהג משאית נהרג בחולון לאחר התנגשות בין שתי משאיות, שתי הרוגות נוספות בהתנגשות בין רכב פרטי ומשאית בכביש 57 ושלוש הרוגות נוספות בתאונה בירושלים כשאוטובוס התדרדר ופגע בהולכות רגל שעמדו על המדרכה.
לפנות בוקר שני נהגי אוטובוס נהרגו כשחצו את כביש 4 בין צומת יד מרדכי לזיקים כדי לסייע לנהג אחר שנפגע בתאונה. מתחילת השנה נהרגו 221 בני אדם בתאונות דרכים.
חלק גדול מהתאונות האחרונות היו במעורבות כלי רכב כבדים ואין זה מקרה. "אני מאוד מודאג מהרכב הכבד בישראל, בכלל אבל גם ביישובי החברה הערבית", אומר ד"ר קיטה. "הרכב הכבד בישראל שכולל משאיות ואוטובוסים מהווה ארבעה אחוזים ממצבת כלי הרכב אבל מעורב ב-25% מהתאונות הקטלניות. כל אוטובוס יכול להוריד 40 רכבים מהכביש כך שהם מועילים לבטיחות בדרכים ומדובר בנהגים מקצועיים אך מסוכנות כלי הרכב ככלים כבדים היא גבוהה".
האם אתם מוצאים קשר בין העובדה שקיים מחסור של 1500 נהגי משאיות ו-5000 נהגי אוטובוסים ובין המסוכנות?
"שוק הרכב הכבד הוא שוק בבעיה. נהגים, נתיבי העדפה לאוטובוסים והגברת התדירות שלהם תוביל להפחתת הנסועה בסופו של דבר כך שברור שיש קשר בין הדברים. אין לנו נתונים לגבי הקשר שבין המחסור בנהגים ובין תאונות הרכב הכבד אבל ברור שכשיש פחות נהגים היכולת לשמור על צי מקצועי יורד ויש בעיה אפילו לקחת נהגים להכשרה כי הם מפסידים ימי עבודה בזמן שאין עובדים אחרים. במסגרת התכנית שהצגנו אנחנו מעוניינים להביא את ההכשרה אליהם ובאופן מקוון וזה יסייע".
לדבריו של ד"ר קיטה התוכנית גם כוללת הכנסת טכנולוגיות שמאפשרות לנהגי המשאיות והאוטובוסים להתגבר על שטחים מתים, ביצוע הכשרות והוצאת כלי הרכב הכבד ממרכזי הערים באמצעות חניונים יעודיים. התכנית הלאומית כוללת לא רק טיפול ברכב הכבד אלא גם בסוגיות נוספות ובהם טיפול בחברה הערבית שחלקה באוכלוסיה עומד על 20% אך חלקה בקרב ההרוגים הוא 30%. בנוסף התכנית כוללת טיפול ב-11 אשכולות היישובים במדינה בנפרד ובאופן מותאם לכל אשכול ולבסס בו מודל של עיר בטוחה, כנהוג בהצלחה בערי צפון אירופה וסקנדינביה. ואולם, התכנית לא נחשפה במלואה לציבור ולא ברור האם תקודם בהעדר האפשרות להתחייב להחלת תקציבה עם המציאות הפוליטית בישראל כשלא ברור עדיין מתי וכיצד יקודם תקציב המדינה הבא.
"כדי להתחיל את התכנית השנה ולמשוך עד אמצע השנה הבאה, אז אולי יהיה תקציב, אני זקוק ל-100 מיליון שקל. עם הכסף הזה נתחיל לפעול כבר ברבעון האחרון השנה באשכול הראשון שייבחר ונקדם את נושאי הרוחב השונים", מצהיר ד"ר קיטה. יחד עם זאת, הוא טוען כי "צריך להבין שזה לא שאם התכנית מתחילה מחר בבוקר מיד נראה שינוי. אנחנו בתקופה בעייתית כי יקח זמן עד שהתכנית תתוקצב במלואה ונוכל לצאת למהלכים ארוכי טווח, ואנחנו מוגבלים בקידום חקיקה שמהווה חלק מהתכנית אבל עם הסכום הזה נוכל להתחיל. בנוסף, במסגרת הסכמי הגג של משרד התחבורה והרשויות המקומיות אנחנו מסיטים גם תקציבים לתחום של מיתון תנועה בערים והשקעה בבטיחות. אני יכול להגיד שיש הרתמות של האוצר ושל שרת התחבורה ואני מקווה שיהיו בשורות בהקדם ונוכל לצאת לדרך".
אמרתם שהתכנית תפחית 50% הרוגים ונפגעים בתוך 5 שנים - מה ייעדי הביניים שלכם?
"זה לא שאם התכנית מתחילה מחר בבוקר תראה הפחתה. בתחום של בטיחות בדרכים זה לא עובד ככה, תראה בלימה ולאט לאט ירידה שתהיה חדה אם באמת יתקבלו התקציבים ויחולו התכניות כולן. גם לאחר תחילת התכנית, לא יהיה שוטר בכל פינה ומצלמה בכל רחוב ועדיין יהיו תאונות שלא נוכל למנוע".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.