במסגרת המלחמה ברחובות המלוכלכים בסן פרנסיסקו, העירייה בוחנת במהלך הקיץ הזה שישה דגמים של פחי אשפה בחיפוש אחרי הפח המושלם. בעיר, שממוקמת בצפון קליפורניה, פחים שמלאים עד גדותיהם בזבל הפכו למחזה נפוץ, יחד עם ערימות של בגדים משומשים, נעליים, רהיטים וחפצים אחרים שמפוזרים על המדרכות.
פקידי העירייה שכרו את המכון לאינטגרציה יצירתית (ICI) על מנת לעצב בהתאמה אישית פח אשפה חדש, יחד עם שני דגמי אב טיפוס נוספים, שעלו למשלם המסים האמריקאי 19,000 ו-11,000 דולר כל אחד. לתושבי העיר יש בקיץ הנוכחי הזדמנות להעריך את הפחים, יחד עם עוד שלושה דגמים מסחריים שנוספו לפיילוט לאחר שבעירייה נתקלו בביקורת.
עיריית סן פרנסיסקו פרסה במהלך חודש יולי 15 פחי אשפה מותאמים אישית ועוד 11 פחי אשפה מהמדפים - עלות כל אחד מהם נעה בין 630 ל-2,800 דולר - עם קודי QR שהודבקו עליהם, ומפנים לסקר שביעות רצון. גורמים בעירייה הבהירו שהם לא מתכוונים לשלם יותר מ-3,000 דולר לכל פח.
לפי סוכנות הידיעות AP, סן פרנסיסקו החלה את חיפושיה אחרי פח האשפה המושלם בשנת 2018, כשגורמים רשמיים החליטו שהגיע הזמן להחליף את יותר מ-3,000 הפחים הציבוריים שנמצאים ברחובות כבר כמעט 20 שנה.
בעירייה אומרים שלפחים הנוכחיים יש פתח גדול מדי, שמאפשר חיטוט קל באשפה. יש להם גם צירים שזקוקים לתחזוקה מתמדת ומנעולים שקל לפרוץ. חלק מהאנשים מפילים אותם, מכסים אותם בגרפיטי או מציתים אותם.
"רוצים שפח האשפה יהיה פונקציונלי, אבל הוא צריך להיות יפה"
העירייה יצרה מפות אינטראקטיביות כדי שהתושבים יוכלו לעקוב אחרי המיקומים והעיצובים השונים של הפח, שכוללים את דגם "Soft Square" - אב הטיפוס היקר ביותר, שעלותו היא 20,900 דולר. למיכל הנירוסטה יש פתחים לאשפה ולמיחזור פחיות ובקבוקים, וגם דוושת רגל לפתיחה. אב טיפוס נוסף בשם "Slim Silhouette", עם תג מחיר של 18,800 דולר, עשוי מסורגי נירוסטה, עם טקסטורה שאמורה לדחות ונדליזם, משום שיש עליה פחות מקום לרסס גרפיטי.
דגם ''Soft Square'', אב הטיפוס היקר ביותר, שעלותו היא 20,900 דולר / צילום: Associated Press, Eric Risberg
לפי העירייה, הפחים החדשים יהיו "חסינים לחיטוטים", בכולם יהיה פתח למיחזור וכולם אמורים להיות "עמידים וקלים לתחזוקה". כל הפחים החדשים יצוידו בחיישנים שישלחו התראות כשהם מתקרבים לקיבולת, כך שניתן יהיה לרוקן את האשפה לפני שהיא גולשת.
"הפחים הנוכחיים עוצבו לפני יותר מ-20 שנה, כשהתנאים ברחוב היו שונים, והאוכלוסייה ומספר המבקרים בעיר היו נמוכים במידה ניכרת", אמרה בת' רובינשטיין, דוברת המחלקה לעבודות ציבוריות בעיריית סן פרנסיסקו.
לפי רובינשטיין, העלות הגבוהה של הפחים נובעת בעיקר ממחיר החומרים: כל אחד מאבות הטיפוס עשוי מפלדת אל-חלד. לדבריה, אם ייבחר אחד מהפחים המעוצבים בהתאמה אישית, העלות לייצור המוני שלו תהיה זולה הרבה יותר - 2,000 עד 3,000 דולר למיכל. "אנחנו גרים בעיר יפה, ואנחנו רוצים שפח האשפה יהיה פונקציונלי וחסכוני, אבל הוא צריך להיות יפה", אמרה.
המראה הטוב של פחי האשפה החדשים והנוצצים לא הגן עליהם מפני ונדליזם וחוסר כבוד. פחות מחודש לאחר שהוצבו, כמה מהם כבר הושחתו בגרפיטי כתום ולבן. אחרים כבר מלוכלכים בכתמי קפה של עוברי אורח חסרי התחשבות, וליד פחים רבים השאירו ארונות רעועים ושקיות ניילון מלאות בבקבוקי יין ריקים.
בסופו של דבר, דגם פח האשפה שהעירייה תבחר יהיה תלוי במשוב מעובדי התברואה ובסקרים שיושלמו עד סוף ספטמבר, אמרה רובינשטיין. הפחים החדשים לא צפויים להיות מוצבים ברחובות עד סוף 2023.
"צחנה של שחיתות"
סוגיית האשפה ברחובות סן פרנסיסקו היא בעיה של עשרות שנים. ב-2007, ראש העיר דאז גווין ניוסם (שכיום מכהן כמושל קליפורניה), סילק כ-1,500 מתוך 4,500 פחי האשפה של העיר, משום שלדבריו הם לא עזרו לשמור על הרחובות נקיים והפכו למגנטים לעוד פסולת. גורמים רשמיים לא יודעים לומר כמה פחי אשפה נמצאים כעת על המדרכות בעיר, אבל בעירייה מתכננים להחליף לפחות 3,000.
"פח אשפה הוא אחת מהפונקציות הבסיסיות ביותר של ממשל עירוני, ואם העירייה לא יכולה לבצע משהו פשוט כזה, איך הם יכולים לפתור את הבעיות הגדולות יותר, של חסרי בית, בטיחות ועוני?", שאל מאט האני, חבר במועצת המפקחים של העירייה לשעבר שמתגורר בשכונת טנדרלוין בעיר, וכיום מכהן כנציג סן פרנסיסקו באסיפה הלאומית של קליפורניה.
פחי האשפה החדשים הם התוספת האחרונה לארסנל של העיר נגד הרחובות המלוכלכים. בשנת 2014 סן פרנסיסקו השיקה את תוכנית "Pit Stop" שלה בשכונת טנדרלוין, מוקד הסחר בסמים וחסרי הבית בעיר, והקימה שם שירותים ציבוריים ניידים. ארבע שנים לאחר מכן הקימה העירייה צוות "פטרול צואה" של שישה אנשים בשל הדרישה למדרכות נקיות.
סן פרנסיסקו, 2019 / צילום: Associated Press, Jeff Chiu
האני אמר כי הוא הסכים בעל כורחו בשנה שעברה לאשר את פיילוט הפחים, למרות המחירים הגבוהים, כדי למנוע עיכובים. "אני חושב שמרבית האנשים, כולל אותי, יגידו פשוט שיש להחליף את הפחים הארורים האלה בפחים שאנחנו יודעים שעובדים בערים אחרות, פשוט לעשות את זה", הוא אומר.
"לסאגת פחי האשפה יש צחנה של שחיתות", אומר האני בהתייחסו למנהל המחלקה לעבודות ציבוריות בעירייה לשעבר, מוחמד נורו, שבינואר הודה באשמה בהונאה. על פי כתב האישום, נורו העניק את החוזה לתחזוקת פחי האשפה של סן פרנסיסקו לחברה בבעלות קרובי משפחה של יזם, שכבר הודה באשמה בקשירת קשר לביצוע פשע ומשתף פעולה עם הרשויות בתיק נגד נורו.
מעבר לשחיתות, העיר היא כבר מזמן נושא לבדיחות על כמה זמן לוקח להשלים פרויקטים ציבוריים שונים. מערכת תחבורה מהירה לאוטובוסים לאורך שדרות ואן נס, אחד מצירי התחבורה הראשיים בסן פרנסיסקו, נפתחה השנה סוף סוף אחרי 27 שנות עבודה. קו רכבת תחתית חדש המחבר את צ'יינה טאון עם אזורים אחרים בעיר, שבנייתו החלה ב-2010, נמצא בפיגור של ארבע שנים בלוח הזמנים.
דיאן טורקלסון, שלעתים קרובות אוספת אשפה בשכונת ריצ'מונד יחד עם מתנדבים נוספים, טיילה לאחרונה כשמונה קילומטרים עם כמה תושבים אחרים בעלי תודעה אזרחית כדי לבחון שלושה מהפחים. עד שהקבוצה הגיעה, שני דגמים כבר היו מלאים, היא מספרת. "אם פח הזבל מלא, זה לא שימושי - לא משנה כמה טוב הוא תוכנן", היא אומרת.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.