הסטארט-אפ הישראלי הייבוב (HiBob), שמפתח תוכנה לניהול עובדים, הודיע היום (ד') על גיוס 150 מיליון דולר שכולו ילך לחברה. הגיוס הקפיץ את שווי הייבוב ל-2.45 מיליארד דולר, בהשוואה ל-1.65 מיליארד בגיוס הקודם של החברה, שהוכרז באוקטובר שנה שעברה. גם בסיבוב הקודם גייסה הייבוב 150 מיליון דולר ובסך-הכול מאז הקמתה גייסה 420 מיליון דולר.
● אחרי התרסקות המיליארדים: איך הצליח אדם נוימן לגייס שוב מאות מיליונים
● המשבר רק התחיל: התחזית הקודרת של מורגן סטנלי לענף ההייטק
גיוס כמו של הייבוב, בו חד קרן משפר את השווי בתוך זמן קצר יחסית, היה נפוץ מאוד ב-2021, שנת השיא לתעשיית ההייטק שנהנתה מכסף זול. אולם מאז תחילת 2022, לאחר הקריסה במניות הטכנולוגיה בוול סטריט והעלאות הריבית בעולם, רק לעיתים נדירות רואים בשוק חדי קרן שמשפרים את השווי שלהם בתוך חודשים. התכווצות המכפילים על ההכנסות שקרנות הון סיכון מוכנות לשלם גורמת לתופעה הפוכה השנה, כאשר חדי קרן בעולם מתכווצים בשווי כשהם מגייסים.
גם במקרה של הייבוב חשוב לשים לב שמדובר בסבב גיוס פנימי, שהובל על ידי שני משקיעים קיימים של החברה - קרן בסמר (שהייתה גם המשקיעה הראשונה של הייבוב) וקרן ג'נרל אטלנטיק - ולא על ידי משקיעים חדשים מבחוץ. בדרך כלל, למשקיעים פנימיים יותר קל להסכים לתמחור גבוה של החברה שגם הם נהנים ממנו כבעלי החזקות קיימות. סבבים פנימיים הפכו לנפוצים מאוד בשנים האחרונות.
שורפים 70 סנט על דולר הכנסות
"קיבלנו שתי הצעות ממשקיעים חיצוניים ובסופו של דבר המשקיעים הפנימיים שלנו, שהם אחלה משקיעים, החליטו שהם רוצים לקחת את הסיבוב", אומר רוני זהבי, מנכ"ל ומייסד הייבוב. "הסוגיה של שווי היא עניין סובייקטיבי. החברה צומחת באופן עקבי בשיעור תלת-ספרתי כבר שש שנים ואנחנו יכולים לקחת נתח שוק גדול עוד יותר. המכפילים שלנו לא היו אף פעם מטורפים והיו לנו הצעות בעבר לגייס בשווי גבוה יותר".
זהבי נמנע מלמסור את קצב ההכנסות הנוכחי של הייבוב, אך הוא משתף בנתוני יעילות. לדבריו ב-2021 הייבוב שרפה על כל דולר הכנסות 70 סנט בלבד ויש לה שיעור שימור הכנסות Net Revenue Retention גבוה של 140%. "כמו שאם רוצים לתפוס גל צריך להתחיל לחתור קצת לפני שהוא מגיע, כך הגיוס הנוכחי יאפשר לנו לגייס עובדים ולפתח עוד יכולות. כשהמיתון הזה יסתיים בחצי השני של 2023, נהיה בעמדה לקחת נתח שוק גדול יותר", זהבי אומר. כיום מעסיקה הייבוב 650 עובדים.
הייבוב הוקמה ב-2015 על ידי זהבי, ישראל דוד (סמנכ"ל טכנולוגיות), עמית כנעני ואנדי בלזס. הרעיון המקורי של הייבוב היה להתמקד בתחום הפנסיה באנגליה שעבר באותה התקופה רפורמות, אך מאז החברה עשתה פיבוט לעולם מערכות משאבי האנוש ומציעה תוכנה שמרכזת מידע על עובדים בארגון - משלב גיוסם דרך תיעוד התפתחותם והביצועים שלהם ועד סקרים ארגוניים עבורם.
שוק תוכנות ניהול העובדים גדול מאוד. שמות מוכרים כמו אורקל, ADP, וורקדיי (Workday) ו-SAP מציעים תוכנות ניהול עובדים בעיקר לתאגידים עם אלפי עובדים ומעלה. לעומת זאת, הייבוב פונה לשוק של ארגונים בגודל בינוני עם מאות עד כמה אלפי עובדים. בשוק הזה היא מתחרה בין השאר בחברות כמו Personio הגרמנית, שגייסה לפי שווי 8.5 מיליארד דולר לפני חודשיים, ו-BambooHR האמריקאית - חברה ותיקה שקמה ב-2008. להייבוב יש כ-2,500 לקוחות והיא מצרפת לפי הודעתה 350 חדשים מדי רבעון.
דגש על ממשק משתמש
התוכנה של הייבוב, שנקראת "בוב", זכתה לכינוי "האינסטגרם של ה-HR", בשל הדגש שלה על ממשק משתמש מושקע ואינטואיטיבי עם פונקציות כמו כתיבת פוסטים וטיים ליין שמציג את התפתחות העובד בארגון - הכי רחוק מתוכנות משאבי אנוש ותיקות. יש מבקרים שטוענים כי הממשק בא אצל הייבוב על חשבון פונקציונליות במקרים מסוימים.
"בשוק של ארגונים בגודל בינוני אין מוביל וגם אנחנו לא ניקח את כולו", אומר זהבי. "אני מאמין שנוכל גם לבוא מלמטה ולחולל שינוי בעתיד בעולם התוכנות לתאגידים, שנשלט על ידי שחקני ענק כמו SAP ואורקל. זה מועדון ששנים אף אחד לא נכנס אליו".
כולם מדברים היום על רווחיות, איפה אתם עומדים ביחס לזה?
"אני חושב שכל תגובת יתר היא לא טובה וכך גם הדגש רק על רווחיות. עוד לפני המשבר התנהלנו בצורה יעילה ואנחנו שומרים על זה, אבל אי אפשר לשאוף להתחרות בוורקדי ואורקל כשאתה מתמקד רק ברווחיות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.