נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן גרף תשבוחות בינלאומיות רבות בזכות הסכם הובלת התבואה באופן בטוח מהים השחור, שנחתם בין אוקראינה לבין רוסיה - בתיווך רוסי - ב־22 ביולי. אולם, בזמן שנשיא טורקיה משפר את מעמדו הבינלאומי - המצב הכלכלי של מדינתו הולך ומחריף, עם עתודות מט"ח מתדלדלות וגירעון מסחרי שהגיע ביולי לשיא של 10.7 מיליארד דולר (זינוק של 147% תוך שנה). לכן, כשהפנים של נשיא טורקיה לבחירות הוא מחפש פתרונות יצירתיים, והיום (ב') הוא הגיע לאחד חדש: הגדלת אגרת המעבר במצרי הבוספורוס והדרדנלים פי חמישה, מ־80 סנט לטון ל־4 דולר לטון.
עיתוי ההחלטה לא מותיר מקום לדמיון שהרי מאז 1 באוגוסט ועד היום, לא פחות מ־1,043,286 טונות תבואה הובלו מאוקראינה דרך שני המצרים שמאז החתימה על אמנת מונטרה ב־1936 נמצאים בסמכותה המלאה של טורקיה. בהתחשב בהיקף התבואה בפרט שמובלת מהים השחור לים התיכון ובהיקף הסחורות בכלל, מדובר בכלי משמעותי לגריפת הכנסות במט"ח. למעשה, הצעד הזה צפוי לצאת בסופו של דבר מכיסיהם של הצרכנים במדינות היעד.
בשנת 2021, מספר המכליות שעברו בבוספורוס ובדרדנלים הגיע ל־38,551, והן נשאו 631,920,375 טונות שלפי תחשיב אגרה בסך 80 סנט לטון היו שוות הכנסה בסך 505,536,300 דולר. במחצית הראשונה של 2022 השני, למרות שהמלחמה באוקראינה כבר התחוללה ביתר שאת, עברו במצרים 17,035 מכליות שהובילו 267,756,611. לצורך העניין, היקף הסחורות במחצית הראשונה של השנה היה שווה הכנסות מאגרת מעבר של 80 סנט בסך כולל של 214,205,289 דולר. השלכות הגדלת אגרת המעבר פי חמישה עבור אותה כמות סחורה מביאה את היקף ההכנסות של טורקיה ליותר ממיליארד דולר.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.